چنانچه شما هم مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستید دانستن چگونگی همکاری با متخصص غدد برای رسیدن به یک درمان مناسب بسیار موثر است. باید بدانید که در اولین ویزیت، انتظار چه چیزی را داشته باشید.

وقتی مشکوک به کم‌کاری تیروئید هستید، زمانی را که در اتاق معاینه می‌گذرانید بسیار حائز اهمیت است. از همان اولین ویزیت با متخصص غدد می‌توانید به درک بهتری از شرایط خود برسید و به برنامه‌ی درمانی مناسبی برای بیماری تیروئید خود دست یابید.

کم‌کاری تیروئید هنگامی به وجود می‌آید که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند. وظیفه‌ی این هورمون تنظیم سوخت و ساز و سطح انرژی بدن می‌باشد. متخصص غدد در زمینه‌ی تشخیص و درمان مشکلات غدد بدن و هورمون‌هایی که از آن‌ها ترشح می‌شود تخصص دارد و آموزش‌های لازم را در این زمینه گذرانده است. هم‌چنین ممکن است این پزشک دارای فوق تخصص غدد درون‌ ریز نیز باشد، بنابراین می‌توانید پزشکی را انتخاب کنید که در مورد مشکلات تیروئید تخصص داشته باشد.

مسلما پزشک عمومی درصورت نیاز شما را به یک متخصص غدد ارجاع خواهد داد. شما هم می‌توانید لیست پزشکان محل خود را بررسی کرده و به‌دنبال متخصص غدد بگردید و یا در اینترنت جستجو کنید. 


آمادگی برای جلسه اول

برای ویزیت متخصص غدد زمان خاصی وجود ندارد و هم‌چنین در هر ساعتی از روز می‌توان آزمایش خون مربوط به تیروئید را انجام داد. تنها زمانی که بر نتایج آزمایش کارکرد تیروئید تاثیر می‌گذارد، ساعات اولیه صبح یعنی از ساعت 3 تا 5 بامداد است، بنابراین هر زمانی در طول روز برای ویزیت دکتر مناسب است. احتمالا اولین ویزیت متخصص غدد چندین آزمایش و سوالات بسیاری را به همراه خواهد داشت. برای پاسخ‌گویی به سوالاتی درباره تاریخچه پزشکی خود آماده باشید؛ سوالاتی از جمله:

  • آیا در میان اعضای خانواده کسی مبتلا به بیماری تیروئید است؟
  • آیا تا به حال عمل جراحی تیروئید داشته‌اید؟
  • آیا تا به حال درمانی برای بیماری سرطان انجام داده‌اید که در طی آن غده‌ی تیروئید در معرض تشعشع قرار بگیرد؟
  • آیا داروی خاصی مصرف می‌کنید؟ اگر بله، چه داروهایی؟ آیا مشکل خاص دیگری دارید؟

هرگونه اطلاعاتی درباره وضعیت جسمی خود، به متخصص غدد کمک کنید تا تشخیص درستی از بیماری تیروئید شما داشته باشد.

دکتر حسین غریب، پروفسور متخصص غدد درون ریز کلینیک مایو در راچستر در این‌باره می‌گوید: ما در رابطه با تمامی علائم سوال می‌پرسیم؛ حتی علائمی که ممکن است به ظاهر بی‌ربط باشند، مثل هرگونه تغییر در وزن، پوست، مو یا قاعدگی. این علائم بسیار اهمیت دارند، زیرا می‌توانند ما را راهنمایی کرده و به ما سرنخ بدهند.

دکتر لی می‌گوید: شما می‌توانید با پرسیدن سوال و یا با در اختیار گذاشتن هرگونه اطلاعاتی درباره وضعیت جسمی خود، به متخصص غدد کمک کنید تا تشخیص درستی از بیماری شما داشته باشد. برای مثال بارداری می‌تواند کم‌کاری تیروئید پس از زایمان را به‌دنبال داشته باشد، بنابراین در صورتی که اخیرا باردار بوده‌اید، حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید. هم‌چنین در صورتی که شما یا یکی از اعضای خانواده به بیماری‌های خودایمنی مبتلا هستید حتما به پزشک بگویید زیرا این بیماری‌ها سبب اختلالات تیروئیدی می‌شود.

همین‌طور اگر مشکل دستگاه گوارش دارید باید با پزشک در میان بگذارید زیرا این مشکلات می‌تواند بر میزان دارویی که برای درمان‌تان تجویز می‌شود تاثیر بگذارد.

از دیگر اقداماتی که در اولین ویزیت توسط متخصص غدد صورت می‌گیرد، معاینه بدنی است؛ از جمله معاینه غده‌ی تیروئید و چک کردن علائمی نظیر خشکی پوست یا ضربان آهسته قلب. هم‌چنین ممکن است آزمایش خون هم برای اندازه‌گیری سطح هورمون تیروئید از شما گرفته شود.


اقدامات بعدی

تشخیص علت اصلی کم‌کاری تیروئید مشکل است. متخصص غدد برای تشخیص سایر بیماری‌هایی که بر تولید تیروئید تاثیر می‌گذارند، دستور انجام آزمایشات تکمیلی می‌دهد. این آزمایش‌های تشخیصی شامل سونوگرافی، ام.آر.آی، سی تی اسکن یا نمونه‌برداری است. معمولا پزشکان داروهای تیروئید را تجویز نمی‌کنند، مگر این‌که آزمایش خون دوم نیز کم‌کاری تیروئید را تایید کند. پزشک منتظر می‌ماند تا علت بیماری شما تایید شود و سپس اقدامات و برنامه‌های درمانی را آغاز خواهد کرد.


منبع : Everydayhealth