آیا قصد دارید رفتن به باشگاه ورزشی را به بخشی از سبک زندگی خود تبدیل کنید؟ اکثر کسانی که ورزش می‌کنند دوست دارند بیشتر این کار را انجام دهند، اما با مشکل انگیزه برای رفتن به باشگاه ورزشی رو‌به‌رو هستند. عقل ما نمی‌تواند راهی برای گرفتن حس و حال ورزش و گفتن این جمله که «شب می‌بینمت، الان باید برم باشگاه.» پیدا کند. شاید شنیده باشید که باید ورزش را دوست داشته باشید یا این‌که باید 21 یک روز مرتب به باشگاه ورزشی بروید تا به آن عادت کنید. اما وسط زمستان که هوا سرد است و خیلی دوست دارید زیر پتو چرت بزنید باید جه کار کنید؟

خوشبختانه اقتصاد دانان و روان‌شناسان روی این مسئله مطالعه کرده‌اند و چیزی که همیشه به‌دنبالش بوده‌ایم را کشف کرده‌اند. در این مطلب راهکارهایی علمی برای یافتن انگیزه برای رفتن به باشگاه ورزشی برای‌تان فراهم کرده‌ایم. 


به خودتان یک جایزه واقعی بدهید

شاید بعضی افراد با اهداف مبهمی مثل حفظ سلامت و وزن بدن برای رفتن به باشگاه ورزشی انگیزه بگیرند. اما بعضی افراد هم به این مسائل اهمیت زیادی نمی‌دهند و برای ورزش نیاز به ایجاد یک عادت دارند. می‌توانید با ورزش و جایزه دادن به خودتان مغزتان را شرطی کنید تا ورزش را به جایزه و حس خوب مرتبط کند. به این شکل احتمال این‌که به باشگاه ورزشی بروید بیشتر خواهد شد. پس از مدتی این انگیزه‌ی ایجاد شده درونی می‌شود و بدن با عرق کردن اندورفین ترشح می‌کند و باعث می‌شود احساس فوق العاده‌ای داشته باشید.


یک قرار داد تعهد امضا کنید

ما می‌توانیم به خودمان قول بدهیم، اما تحقیقات نشان می‌دهد اگر این کار را جلوی دوستان‌مان انجام دهیم احتمال این‌که به قول‌مان عمل کنید بیشتر است. حتی می‌توانید با امضا کردن یک قرار و دادن مقداری پول به یکی از دوستان تعهدتان را برای رفتن به باشگاه ورزشی رسمی‌تر کنید. بهتر است این قرار داد این گونه باشد که خود را متعهد کنید برای مدتی محدود ورزش کنید، برای مثال تعهد بدهید که برای 12 هفته روزی 30 دقیقه ورزش می‌کنید. اگر این‌کار را نکنید باید مقداری پول به‌عنوان مجازات به شخصی بدهید. 


برای ایجاد انگیزه‌ی رفتن به باشگاه ورزشی برای خود جایزه در نظر بگیرید.

تفکر مثبت را بازنگری کنید

کسانی‌که به تفکر مثبت اعتقاد دارند توصیه می‌کنند فواید یک رفتار را در ذهن تصور کرده و از این کار به‌عنوان راهبردی برای انگیزه گرفتن استفاده کنید. برای مثال وقتی تصور کنید که اگر صبح از خواب بیدار شوید و ورزش کنید احساس بهتری خواهید داشت، احتمال این‌که این کار را انجام دهید بیشتر می‌شود. یا این‌که تصور کنید از دیدن رشد عضلا‌ت‌تان چقدر خوشحال خواهید شد. اما این تصورات خوشایند فقط وقتی کارساز هستند که در کنارشان برای رسیدن به اهداف‌تان تلاش هم بکنید. 

پس از این‌که خواسته‌ی خود را مشخص کردید و نتایج آن را متصور شدید، باید موانع سر راه‌تان را شناسایی کنید. به این روش اصطلاحا «تضادسازی ذهنی» گفته می‌شود. تحقیقاتی روی 51 دانشجوی دختر انجام شد که تصمیم گرفته بودند تنقلات کمتری مصرف کنند و غذاهای سالم بیشتری بخورند. کسانی‌که توانسته بودند دلایل تمایل آن‌ها به تنقلات را کشف کنند و برای خوردن غذاهای سالم برنامه‌ریزی کرده بودند، در دست‌یابی به اهداف‌شان موفقیت بیشتری کسب کردند. 

بعد از کار برای رفتن به باشگاه ورزشی خیلی خسته هستید؟ پس از این‌که این مانع را در ذهن تصور کنید، می‌توانید راه حلی برای برداشتن آن پیدا کنید. برای مثال می‌توانید صبح‌ها ورزش کنید.


پول بگیرید

هنوز هم برای رفتن به باشگاه ورزشی مشکل دارید؟ پول مشکل‌تان را حل می‌کند. تحقیقات نشان داده است کسانی که برای رفتن به باشگاه ورزشی از کسی پول دریافت می‌کنند در مسیر خود موفق‌تر هستند. می‌توانید از همسر خود درخواست کنید برای تشویق شما مقدار کمی پول به‌عنوان جایزه به شما بدهد و اگر از رفتن به باشگاه ورزشی امتناع کردید، پول را از شما پس بگیرید.


منبع : Dailyburn