آیا قصد خرید بهترین دوربین مداربسته خانگی برای مراقبت از املاک و محل کار خود را دارید؛ آیا دنبال دوربین‌های کوچک متصل به اینترنت خانگی ارزان‌قیمت می‌گردید؛ یا دنبال بهترین و گران‌قیمت‌ترین نوع از دوربین‌های مداربسته نظارتی برای خانه خود هستید؛ در هر صورت هنگام خرید دوربین مداربسته به نکات زیر توجه کنید:

چه دوربین مداربسته‌ای برای خانه من مناسب است

دوربین مداربسته، نظارت ویدیویی بر یک منطقه توسط یک سیستم شخصی است که تنها شما و افراد قابل اطمینان‌تان می‌توانند آن را ببینند. با عرضه دوربین‌های کوچک اینترنتی به بازار، شما می‌توانید سیستم نظارت مداربسته مورد نیاز خود را ایجاد کنید.

انتخاب بهترین دوربین مداربسته به عوامل زیر وابسته است

  • ویژگی‌های دوربینی که می‌خواهید بخرید
  •  منطقه‌ای که می‌خواهید تحت نظارت باشد
  • دانش فنی شما
  • چه انتظاراتی از دوربین مداربسته خود دارید

اولین و مهم‌ترین گزینه برای تهیه دوربین مداربسته تعیین بودجه است.

راهنمای خرید دوربین مداربسته

  • بودجه خود را تعیین کنید
  • دوربین مداربسته داخلی می‌خواهید یا بیرونی
  •  دنبال چه نوع دوربینی هستید
  •  آیا دوربین دید در شب می‌خواهید
  •  کیفیت دوربین را در حدی انتخاب کنید که واقعا به آن نیاز دارید
  •  حتما کیفیت تصویر را چک کنید
  •  قابلیت اتصال به اینترنت را بررسی کنید
  •  موقعیت دوربین مداربسته را در نظر بگیرید
  •  به نرم افزارهای همراه دوربین اهمیت دهید     

بودجه خود را تعیین کنید

اگر به‌دنبال یک دوربین مداربسته داخلی ارزان قیمت هستید، می‌توانید از دوربین‌های کوچک و ارزان قیمت با قابلیت اتصال به اینترنت استفاده کنید. اگر در فکر خرید چندین دوربین برای نظارت بر تمام املاک خود هستید و دوربین‌هایی با کیفیت بالا می‌خواهید، هزینه شما افزایش قابل توجه‌ای خواهد داشت. دوربین‌های با تکنولوژی قدیمی یا دوربین‌هایی با ویژگی های غیرکاربردی نخرید.

معمولا یک دوربین مداربسته براساس مقدار دمایی که می‌تواند تحمل کند نیز دسته‌بندی می‌شود.

دوربین داخلی می‌خواهید یا بیرونی

دوربین مداربسته برای فضای بیرون طوری طراحی شده که در برابر عوامل خارجی مقاوم باشد. برخی خاصیت ضد آب دارند و برخی دیگر در برابر گردوخاک مقاومند. معمولا یک دوربین مداربسته براساس مقدار دمایی که می‌تواند تحمل کند نیز دسته‌بندی می‌شود. اگر دوربین مداربسته در تمام طول روز در معرض آفتاب باشد، ممکن است قطعات آن در اثر گرما دچار مشکل شود. همین موضوع در دماهای پایین و مناطق سردسیر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

دنبال چه نوع دوربینی هستید

انتخاب بین دوربین مداربسته داخلی و بیرونی به فضایی که می‌خواهید بر آن نظارت کنید وابسته است. برخی از موارد استفاده از دوربین مداربسته خانگی عبارتند از:
  • مناطق حساس خارج از جایی که زندگی می‌کنید مثلا خارج از خانه
  •   نظارت بر قسمت بیرونی یک ملک خالی برای مثال ویلا یا کاروان
  • مراقبت از کارخانه یا گاراژ
  •  نظارت بر درب‌های ورودی در مواقع مراجعه افراد یا جلوگیری از خرابکاری‌های احتمالی
  •  مراقبت از خانه بستگان سالمند
  • نظارت بر بچه‌ها هنگام خواب در اتاقی غیر از اتاق شما
  •  نظارت کردن بر سگ و گربه وقتی که در خانه نیستید
از دوربین مداربسته خود چه توقعاتی دارید؟ ممکن است بتوانید کمی در بودجه خود صرفه جویی کنید یا حتی بودجه خود را افزایش دهید

یک دوربین مداربسته با قابلیت دید در شب باید تصویر باکیفیتی داشته باشد.

آیا دوربین دید در شب می‌خواهید

آیا دوربینی می‌خواهید که قابلیت دید در شب داشته باشد؟ اگر دنبال دوربینی برای نظارت بر املاک شخصی یا خانه خود هستید، یک دوربین مداربسته با قابلیت دید در شب بسیار مفید خواهد بود. سعی کنید دوربینی بخرید که تصویر دید در شب آن باکیفیت باشد.
تولیدکنندگان دوربین مداربسته تولیدات خود را براساس کیفیت تصویر و میدان دید شبانه آن‌ها نیز دسته‌بندی می‌کنند. یک دوربین مداربسته ارزان در نور کم تصویر بسیار ناواضحی خواهد داشت، اما دوربین‌های باکیفیت و گران‌قیمت تصاویر شبانه باکیفیتی خواهند داشت. خودتان را جای دزدها و مزاحم‌ها بگذارید. از کجا می‌توانند وارد ملک شما شوند؟ میدان دید دوربین مداربسته شما چقدر باید باشد تا در شب چیزی از شما مخفی نباشد؟ 
بهتر است از لامپ بیرونی در کنار دوربین‌های مداربسته استفاده کنید. روشنایی کافی می‌تواند به عملکرد بهتر دوربین مداربسته دید در شب دارای سنسور حرکتی کمک کند.

 کیفیت دوربین را در حدی انتخاب کنید که واقعا به آن نیاز دارید

کیفیت تصویر در یک دوربین مداربسته بسیار مهم است. دوربین‌های با کیفیت بالا می‌توانند در هر فریم جزییات بیشتری را ثبت کنند و تصویر بهتری را در اختیار شما قرار دهند.
وقتی می‌خواهید یک سیستم دوربین مداربسته بخرید از خود بپرسید که سیستمی که شما نیاز دارید چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ شاید لازم نباشد دوربین‌هایی با بهترین کیفیت تصویر و بهترین سنسورهای حرکتی بخرید.
برای تشخیص حرکت در باغچه و ایوان خانه دوربین‌های با کیفیت تصویر پایین با قابلیت اتصال به اینترنت نیز می‌توانند نیاز شما را رفع کنند. با این وجود اگر دنبال حفاظت از اشیا قیمتی در مناطق جرم‌خیز هستید در خرید دوربین‌های با کیفیت تصویر بالا خسیس نباشید. بعدها اگر اتفاقی بیفتد از تک تک پیکسل‌ها برای تصویر واضحی که از صحنه سرقت به شما و پلیس ارایه داده‌اند تشکر خواهید کرد. تصویر مبهم، تشخیص چهره سارق یا شماره پلاک ماشین سارقان را مشکل خواهد کرد.

هرچه کیفیت تصویر دوربین مداربسته شما بالاتر باشد هزینه شما نیز بالاتر خواهد رفت.

حتما کیفیت تصویر را چک کنید

پس از آن‌که یک دوربین مناسب باکیفیت برای خانه خود خریدید باید ببینید که تصویر آن چگونه است.
آیا می‌خواهید بدانید که سه شنبه هفته قبل راس ساعت 3 و 37 دقیقه خارج از خانه شما چه اتفاقی افتاده است؟ برای این‌ کار باید تصاویر دوربین مداربسته خود را جایی ذخیره کنید.
برای این منظور می‌توانید از حافظه‌های کوچک یا هارد درایوهای با ظرفیت بالا استفاده کنید. در کل انتخاب حافظه‌های جانبی به کیفیت تصویر دوربین مداربسته شما و مدت زمان ذخیره تصاویر بر روی حافظه وابسته است. هرچه کیفیت تصویر دوربین مداربسته شما بیشتر باشد و مدت زمان ذخیره تصاویر را طولانی‌تر انتخاب کنید، به حافظه‌های با گنجایش بیشتری نیاز خواهید داشت.
به‌خاطر داشته باشید که حافظه بالاتر یعنی هزینه بیشتر و هرچه کیفیت تصویر دوربین مداربسته شما بالاتر باشد هزینه شما نیز بالاتر خواهد رفت.

قابلیت اتصال به اینترنت را بررسی کنید

وقتی می‌خواهید یک دوربین مداربسته برای خانه خود بخرید به قابلیت اتصال به اینترنت آن توجه کنید. چگونه می‌خواهید تصاویر باکیفیت و حجیمی که دوربین مداربسته شما گرفته است را به کامپیوتر یا گوشی همراه خود منتقل کنید؟
نصب و راه‌اندازی دوربین مداربسته بی‌سیم بسیار ساده است. در دوربین‌های خانگی یک منبع تغذیه تنها چیزی است که به آن احتیاج دارید. دوربین‌های با سیم احتیاج به سیم کشی و سوراخ کردن دیوار دارند پس این مسایل را هم در نظر بگیرید. 
دوربین‌های بی‌سیم کوچک قابلیت جابه جایی دارند و می‌توانید جای آن‌ها را مرتبا تغییر دهید. این دوربین‌ها برای مواقعی که فرزندان‌تان به سفر می‌روند و قصد دارید لحظه به لحظه از شرایط آن‌ها باخبر باشید مناسب هستند.
در دوربین مداربسته با قابلیت بی‌سیم احتمال پارازیت وجود دارد و دوربین‌های با سیم نیز می‌توانند به اندازه دوربین‌های بی‌سیم در انتقال تصاویر عملکرد خوبی داشته باشند. با این وجود دوربین‌های بی‌سیم عملکرد بهتری دارند و اضافه کردن یک دوربین مداربسته جدید به دوربین‌های قبلی به آسانی امکان‌پذیر است.

اگر دوربین مداربسته در ارتفاع بالا نصب شود در تشخیص چهره کارکرد خوبی نخواهند داشت.

موقعیت دوربین را در نظر بگیرید

 آیا سیستم مداربسته‌ای که خریده‌اید هرچیزی که شما می‌خواهید را می‌تواند ببیند؟ شناسایی سارقان از نمای بالای سرشان کار آسانی نخواهد بود. اگر دوربین مداربسته در ارتفاع بالا نصب شود در تشخیص چهره کارکرد خوبی نخواهند داشت.
میدان دید دوربین‌ها محدود است. دوربین‌هایی که میدان دید وسیع‌تری دارند تصاویر را از زاویه‌ی بزرگتری ضبط می‌کنند و فضای بیشتری را پوشش می‌دهند. اگر می‌خواهید تمام باغچه یا حیاط خود را در کنترل داشته باشید، از دوربین‌هایی با میدان دید وسیع استفاده کنید.
بسیاری از سازندگان وب‌کم‌ و نت‌کم‌ قابلیت بزرگ‌نمایی تصویر و حرکت پانوراما را در دوربین‌ خود تعبیه کرده‌اند؛ اما واقعیت این است که این قابلیت‌ها ارزشی ندارند، زیرا این دوربین‌ها نه تصویر باکیفیتی و نه میدان دید بالایی دارند.
از دوربین مداربسته با کیفیتی که قابلیت بزرگ‌نمایی و حرکت پانورامایی دارند می‌توان در جاهایی که نیاز به نظارت مداوم دارند و فضای آن‌ها وسیع است استفاده کرد. معمولا این نوع دوربین‌ها از راه دور قابل کنترل هستند.
بعضی اعتقاد دارند که دوربین‌های گنبدی برای جلوگیری از دزدی‌های کوچک یا نظارت بر گفتگوهای مشکوک مناسب‌ترند. در خرید دوربین مداربسته انتخاب‌های بسیاری خواهید داشت، پس بهتر است اول مکان دوربین مداربسته را مشخص کنید و بعد با توجه به آن، دوربین مداربسته مناسب را خریداری کنید.

دوربین مداربسته در هنگام سفر خیال شما را از بابت امنیت املاک‌تان راحت خواهد کرد.

به نرم افزارهای همراه دوربین اهمیت دهید

نرم افزاری که با آن تصاویر گرفته شده را ضبط و نگاه می‌کنید نیز به اندازه خود دوربین مداربسته مهم است. معمولا این سیستم‌ها همراه خود نرم‌ افزارهای پخش تصاویر را دارند. در زمان خرید این دوربین‌ها دقت کنید که نرم‌افزار آن با گوشی همراه یا سیستم تصویری خانگی شما هم‌خوان باشند که برای تماشای تصاویر دچار مشکل نشوید. بعضی از این نرم‌افزارها در صورت بروز خطر یا سرقت یا حرکت مشکوک پیام‌هایی را به گوشی همراه شخص ارسال می‌کنند. این‌گونه قابلیت‌ها در زمان مسافرت خیال شما را از بابت امنیت مکان تحت نظارت راحت خواهند کرد.

مزایای سیستم دوربین مداربسته خانگی

  • دوربین مداربسته در هنگام سفر خیال شما را از بابت امنیت املاک‌تان راحت خواهد کرد.
  •  وجود دوربین مداربسته سارقان را از خانه شما دور نگه می‌دارد.
  • در صورت بروز حادثه، تصاویر و ویدیو‌های مناسب و باکیفیت می‌تواند به پلیس در دستگیری خلافکاران کمک کند.
  •  دوربین مداربسته خانگی برای نظارت بر کودکان، حیوانات خانگی و آشنایان قابل استفاده است.
  • بعضی از شرکت‌های بیمه در صورت داشتن دوربین مداربسته خدمات بهتری را به شما ارایه می‌دهند.
  • در هنگام اتفاق‌های خنده‌دار  وجود دوربین مداربسته باعث ثبت تصاویر جالب خواهد شد.

منبع : Topcctvcameras