در این مطلب به ده مورد از اشتباهات رایجی که ورزشکاران مبتدی در باشگاه ورزشی مرتکب می‌شوند و هم‌چنین راهکارهایی برای حل آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از خودتان انتظارات بیش از اندازه نداشته باشید

بهتر است این حقیقت را در نظر داشته باشید، قرار نیست که در طول یک مدت کوتاه به فرم ایده‌آل دست یابید. اگر شما یک ورزشکار مبتدی هستید یا تا به حال در هیچ باشگاه ورزشی عضو نبودید، باید اندکی صبور باشید. چرا که پرورش و تناسب اندام نیازمند به صرف زمان است. بسیاری از ورزشکاران مبتدی در باشگاه ورزشی به علت این‌که تغییرات خاصی را پس از چند هفته تمرین کردن در خود نمی‌بینند ورزش را رها می‌کنند. این موضوع یکی از مهم‌ترین اشتباهات مبتدیان در باشگاه ورزشی است. در صورت عدم مشاهده تغییر خاصی در بدن‌تان، بهتر است انگیزه خود را از دست ندهید یا برای زودتر رسیدن به اهداف خود به خودتان فشار بیش از اندازه نیاورید.

هرگز بدون برنامه تمرین نکنید

 داشتن تمرین با برنامه و رژیم غذایی مناسب بهتر از اجرای تمرین‌های سخت است. بهتر است با در نظر گرفتن شرایط کار و منزل یک برنامه غذایی سالم و یک روند تمرینی مناسب برای خود در باشگاه ورزشی برنامه‌ریزی کنید.

تنها تمرینات استقامتی انجام ندهید

 در نظر داشته باشید تمرینات استقامتی تنها یک بخش از ورزش است. بنابراین نباید در باشگاه ورزشی تنها به انجام تمرین‌های استقامتی پرداخت بلکه در کنار تمرین‌های استقامتی باید تمرینات  قدرتی نیز انجام شود. داشتن تمرینات قدرتی منظم برای افزایش متابولیسم بدن لازم است. به همین منظور انجام سه روز تمرینات قدرتی در هفته برای مبتدیان باشگاه ورزشی امری مهم و ضروری است.

صرف کردن وقت زیاد در باشگاه ورزشی دلیل بر تاثیرگذار بودن آن نیست.

تمرینات خود را سخت و سنگین شروع نکنید

 همیشه این مطلب را به خاطر داشته باشید که شما با هیچ‌کس در رقابت نیستید. در خصوص خودتان و سطح ورزشی خودتان صادق باشید. برنامه ورزشی خود را با توجه به سطح و نیازهای خودتان برنامه‌ریزی کرده و به نحوه صحیحی آن را دنبال کنید.

زمان زیادی را صرف باشگاه ورزشی نکنید

صرف کردن وقت زیاد در باشگاه ورزشی دلیل بر تاثیرگذار بودن آن نیست. برنامه‌های تمرینی زیادی در باشگاه ورزشی وجود دارد که می‌تواند تاثیر مثبتی روی شما بگذارد. اما همه‌ی این برنامه‌ها تنها 30 تا 45 دقیقه زمان می‌برند. به یاد داشته باشید 30 تا 45 دقیقه تمرین مناسب بهتر از یک ساعت و نیم تمرین بدون برنامه و صرف کردن بیهوده‌ی وقت در باشگاه ورزشی است.

حرکات کششی فراموش نشود 

یکی از اشتباهات دیگر مبتدیان در باشگاه ورزشی عدم اجرای حرکات کششی است. اجرای حرکات کششی برای برگشتن بدن به حالت قبل از تمرین و آرامش آن امری لازم است. بهتر است پس از پایان تمرین روزانه حدود 5 تا 10 دقیقه برای اجرای حرکات کششی وقت بگذارید.

هرگز تمرینی را انجام ندهید که نحوه‌ی درست اجرای آن را نمی‌دانید

اگر دقیقا نمی‌دانید که چه باید بکنید و یا حرکتی را چگونه انجام بدهید، هرگز آن حرکت را انجام ندهید. چرا که می‌تواند برای شما بسیار خطر آفرین بوده و موجب آسیب‌دیدگی شما گردد. قبل از ثبت نام و ورود به یک باشگاه ورزشی، ابتدا توسط یک پزشک معاینه شوید تا اطمینان حاصل کنید انجام تمرینات ورزشی برای شما خطرناک نیست. سپس تحقیق کنید که آیا مربیانی که در آن باشگاه ورزشی فعالیت می‌کنند از مربیان آموزش دیده دارای گواهینامه معتبر مربیگری باشند.

تمرینات یک ورزشکار حرفه‌ای در باشگاه ورزشی می‌تواند برای شخص مبتدی بسیار سنگین باشد.

از کسانی که بیشتر از شما سابقه حضور در باشگاه ورزشی دارند تقلید نکنید

اکثر اوقات بسیاری از مبتدیان به همراه یکی از دوستان‌شان که سابقه‌ی حضور در باشگاه ورزشی را دارند به باشگاه ورزشی می‌آیند و تمرین‌های خود را آغاز می‌کنند. این موضوع می‌تواند بسیار مفید باشد. اما اگر مبتدیان بخواهند همان تمرین‌هایی که دوستان حرفه‌ای‌شان انجام می‌دهند را تکرار کنند، نه تنها کمکی به پیشرفت آن‌ها نمی‌شود بلکه این عمل می‌تواند برای ورزشکاران مبتدی باشگاه ورزشی خطرآفرین بوده و آن‌ها را دچار آسیب‌دیدگی کند. زیرا تمرینات یک ورزشکار حرفه‌ای می‌تواند برای شخص مبتدی بسیار سنگین باشد.

پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است

حضور در یک باشگاه ورزشی جدید و شروع یک ورزش می‌تواند کمی دلهره‌آور باشد و هم‌چنین ممکن است موجب استرس و نگرانی‌تان شود. اما باید دقت داشت انجام یک تمرین اشتباه می‌تواند برای شما خطرناک باشد و منجر به آسیب رساندن به شما گردد. بنابراین خجالت خود را کنار بگذارید و از مربیان باشگاه ورزشی درباره‌ی آن‌چه که نمی‌دانید بپرسید. آن‌ها برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های شما در باشگاه ورزشی حضور دارند.

از تمرین‌های تکراری پرهیز کنید

هیچ تمرین یا برنامه‌ای کامل نیست. بهترین و مفیدترین حالت تمرین، اجرای ترکیبی تمرین‌های هوازی و قدرتی است. اگر شما تنها به یکی از این تمرین‌ها بپردازید، رشد بدن‌تان متوقف شده و ذهن‌تان خسته می‌شود. انجام تمرین‌های ترکیبی تکراری نیز می‌توانند همین تأثیر را بر روی شما بگذارد. سعی کنید در طول مدت جلسات هفتگی از لوازم ورزشی مختلف هوازی و هم‌چنین برای تمرینات قدرتی نیز از لوازم ورزشی، باندهای کشی، تمرینات وزنه‌ای مختلف و گوناگون استفاده کنید. پس از اتمام تمرین نیز توپ‌های تعادل و حرکات کششی را فراموش نکنید.

منبع : Theactivetimes