با رواج گسترده میکروپیگمنتیشن سر، کسانی که قصد انجام این روش درمانی را دارند در مورد میزان درد و عوارضی که این روش خواهد داشت می‌پرسند. در واقع آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا میکروپیگمنتیشن درد دارد یا خیر.
اگرچه روش میکروپیگمنتیشن با تتوی معمولی بسیار متفاوت است،  بسیاری از مراجعان میزان درد این روش را با درد تتو کردن دست، بالا تنه و بقیه بدن خود مقایسه می‌کنند. با این‌که در روش میکروپیگمنتیشن نیز از سوزن برای سوراخ کردن پوست و تزریق رنگ به زیر آن استفاده می‌شود، اما تجربه‌ی افرادی که این روش را انجام می‌دهند با تجربه آن‌ها از تتوی معمولی که انجام داده‌اند کاملا متفاوت است.
ما سوالات خود را از پل کلارک از متخصصین این حوزه در کلینیکی در شهر بیرمنگام پرسیده‌ایم. پل تتوهای زیادی روی دست، گردن و بالا تنه دارد و درکل علاقه زیادی نیز به تتو کردن دیگران دارد. از آن‌جایی‌ که پل موهای پرپشتی دارد تاکنون تجربه انجام میکروپیگمنتیشن نداشته است ولی به دلیل علاقه به این روش تتو، روشی را با استفاده از آب به‌جای رنگ برای درک میزان درد این روش ابداع کرده است. او تاکید می‌کند که دردی که در این روش حس کرده است از درد تتوهای روی پوست بدنش کمتر و به نوعی متفاوت بوده است.

چه فاکتورهایی میزان درد را تحت تاثیر قرار می‌دهند

هرکسی آستانه درد متفاوتی دارد، بنابراین میزان درد و ناراحتی در این روش نیز متفاوت است. نمی‌توان به این سوال پاسخ دقیق داد، ولی عوامل زیر در میزان دردی که شخص در این روش تجربه می‌کند موثرند:

یکی از اهداف اصلی روش میکروپیگمنتیشن این است که نواحی تتو شده با مناطقی که مو دارد به صورت یکپارچه ترکیب شود.

سایز فولیکولی که می‌خواهید

یکی از اهداف اصلی روش میکروپیگمنتیشن این است که نواحی تتو شده با مناطقی که مو دارد به صورت یکپارچه ترکیب شود. بنابراین سایز فیولیکول رنگی که در این روش استفاده می‌شود باید تا مقدار ممکن با سایز فولیکول موی سر شما یکسان باشد.
بدین منظور، متخصصان روش میکروپیگمنتیشن سایز نقطه ایجاد شده زیر پوست را با کاهش یا افزایش فشار دست تنظیم می‌کنند. نقاط بزرگتر نیازمند فشار دست بیشتری هستند و در نتیجه درد بیشتری هم دارند.

نقطه‌ای از سر که میکروپیگمنتیشن روی آن انجام می‌شود

برخی از نقاط سر نسبت به نقاط دیگر حساس‌تر هستند. معمولا افراد در نواحی جلوی سر، شقیقه و فرق سر درد بیشتری حس می‌کنند و در مقابل درد در نواحی وسط و پشت سر کمتر است.

وضعیت پوست سر

اگر پوست سر شما به مشکلات پوستی هم‌چون التهاب پوست دچار شده باشد میزان درد بیشتر خواهد بود؛ زیرا این نواحی خود دردناک بوده و با ورود سوزن به درون پوست درد آن بیشتر می‌شود. کسانی که پوست سرشان خشک است نیز درد بیشتری حس خواهند کرد، زیرا در این نوع پوست، ثابت نگهداشتن سوزن و تزریق مقدار رنگ کافی بسیار دشوار است. بنابراین همیشه به افراد توصیه می‌شود که در روزهای منتهی به جلسات تتو سر مرتبا پوست سر خود را مرطوب کنند.
اگر جراحاتی در ناحیه سر خود دارید که درنتیجه جراحی یا حادثه تشکیل شده است، میزان درد غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود. بسیاری از بیمارانی که چنین جراحاتی در سر خود داشته‌اند اذعان کرده‌اند که در زمان انجام میکروپیگمنتیشن هیچ دردی حس نکرده‌اند در حالی‌که در برخی دیگر میزان درد بسیار زیاد بوده است. در این موارد میزان درد به نوع پایانه‌های عصبی که در محل جراحت وجود دارند بستگی دارد و از شخصی به شخص دیگر بسیار متفاوت است.
به طور کلی معمولا زخم‌های تورفته در موقع انجام میکروپیگمنتیشن نسبت به پوست اطراف خود درد بیشتری دارند، در حالی‌که درد در مناطقی که زخم برجسته وجود دارد به میزان قابل توجهی کمتر است.   

تجهیزات مربوط به میکروپیگمنتیشن سر

ضخامت و نازکی پوست سر

تجهیزاتی که در این روش استفاده می‌شوند صرفا برای میکروپیگمنتیشن طراحی شده‌اند و هر دستگاه تنظیمات متفاوتی برای میزان فشار در هنگام ورود سوزن به پوست دارد. اگر چه افراد دارای پوست ضخیم‌ به فشار بیشتری نیاز دارند اما فشار متوسط تقریبا برای تمامی انواع پوست مناسب است. با افزایش میزان فشار، میزان درد نیز افزایش پیدا می‌کند.
البته در برخی افراد که پوست سرشان ضخیم است نیز میزان درد قابل پیش‌بینی نیست، زیرا در بعضی مواقع این افراد اصلا دردی حس نمی‌کنند و عموما در بسیاری از موارد ضخامت بالای پوست و فشار دستگاه همدیگر را خنثی می‌کنند.
در افرادی که پوست سرشان شل‌تر است نیز میزان درد بیشتر است، زیرا متخصص میکروپیگمنتیشن مجبور است در حین انجام کار پوست شما را کشیده و رنگ را تزریق کند تا سوزن از پوست بیرون نپرد.

میزان خونریزی

معمولا در حین انجام میکروپیگمنتیشن مقداری خونریزی وجود دارد. عموما در این زمینه نگرانی وجود ندارد زیرا مقدار خونریزی بسیار کم بوده و متخصص میکروپیگمنتیشن نیز هر چند ثانیه یک بار آن را تمیز می‌کند.
با این وجود در برخی افراد مقدار خونریزی زیاد است که باعث می‌شود رنگ از پوست بیرون بزند. در این موارد لازم است که میزان فشار و تعداد نقاط ایجاد شده روی پوست بیشتر شود که خود باعث افزایش درد می‌شود. البته این موارد به ندرت اتفاق افتاده و میزان افزایش درد بسیار کم است.

تعداد جلسات سپری شده

بسیاری از افراد بیشترین درد را در اولین جلسه میکروپیگمنتیشن خود تجربه می‌کنند و در جلسات بعدی میزان درد کمتر می‌شود. این مسئله به پایانه‌های عصبی پوست فرد مربوط می‌شود و معمولا در جلسات بعدی آستانه درد افراد بالاتر می رود. البته برخی افراد نیز در جلسه دوم درد بیشتری نسبت به جلسه اول حس می‌کنند که به ندرت اتفاق می‌افتد.

از آن‌جا که میکروپیگمنتیشن یک روش و کار تجاری است و نه درمانی استفاده از مسکن در آن تجویز نمی‌شود.

وضعیت ذهنی و روحی روانی

چه باور کنید و چه نکنید، آرامش داشتن و شل کردن بدن تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد روش میکروپیگمنتیشن خواهد داشت. بنابراین در روزی که این جلسه درمانی را دارید سعی کنید آرام باشید و اضطراب نداشته باشید. افرادی که در حین انجام میکروپیگمنتیشن عصبی و پرجنب و جوش باشند بدون شک درد بیشتری حس خواهند کرد.
بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم بکنیم این است که آرام باشید. توجه داشته باشید که روش درمانی و نتیجه آن کاملا کنترل شده است و باید به متخصصی که میکروپیگمنتیشن انجام می‌دهد اطمینان کامل داشته باشید.

واقعا میزان درد در این روش چقدر است

باید گفت که حقیقتا میزان درد برای بسیاری از افراد ناچیز است. میکروپیگمنتیشن درد دارد، ولی مقدار آن غیرقابل تحمل و آزار دهنده نیست و به اصطلاح به نتیجه کار می‌ارزد.

برای کاهش درد چه می‌توان کرد

از آن‌جا که میکروپیگمنتیشن یک روش و کار تجاری است و نه درمانی، نمی‌توانیم استفاده از مسکن را تجویز کنیم. اما بسیاری از افراد اعتراف کرده‌اند که قبل از شروع جلسه میکروپیگمنتیشن از قرص‌های مسکن استفاده کرده‌اند و این کار درد آن‌ها را در حین انجام میکروپیگمنتیشن کاهش داده است.
قبل از استفاده از هر نوع داروی مسکن، به توضیحات روی آن دقت کرده و در صورت امکان با پزشک خود مشورت کنید.
هم‌چنین توصیه می‌شود که از استفاده از پمادها و کرم‌های بی‌حس کننده موضعی خودداری کنید زیرا این بی‌حس کننده‌ها مانع از نفوذ و ثبات رنگ در پوست می‌شوند.

منبع : Hishairclinic