تیروئید غده‌ای کوچک با وظیفه‌ای بزرگ است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیست میلیون آمریکایی مبتلا به برخی بیماری‌های تیروئید هستند و احتمال داشتن مشکلات تیروئید در زنان پنج تا هشت برابر مردان است . نکته‌ی حیرت‌آورتر این‌که بیماری شصت درصد از این افراد سال‌ها تشخیص داده نمی‌شود. به‌خصوص برای زنان که زندگی پر مشغله‌ای دارند و اغلب فکر می‌کنند این که بیش‌تر اوقات خسته هستند یک امر طبیعی است. فهم این موضوع که این خستگی چه موقع یک مشکل واقعی است برای آنان دشوار است.

تیروئید مغز متفکر بدن‌ است. این غده‌ی نسبتا کوچک و تولیدکننده‌ی هورمون که در میانه‌ی گردن پایینی قرار گرفته‌ است، واقعا وظیفه‌ی بزرگی بر عهده دارد. غده‌ی تیروئید با ارسال پیام‌هایی به هر یک از اعضای بدن، تمام عملکردهای جسمانی شما را کنترل می‌کند. اگر تیروئید شما خوب کار نکند می‌تواند کل سیستم بدن‌تان را سردرگم کند.


کم‌کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید

کم کاری تیروئید بدین معنی است که غده‌ی تیروئید شما به اندازه‌ی کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. پرکاری تیروئید یعنی غده‌ی تیروئید شما بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کند . کم‌کاری تیروئید به‌مراتب شایع‌تر است. این بیماری خیلی شبیه به بی‌خوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیماست. اگر هر روز که این طرف و آن طرف می‌روید احساس می‌کنید که اندکی پیش، یک پرواز طولانی بر فراز اقیانوس اطلس را تجربه نموده‌اید احتمالا می‌بایست تیروئید خود را بررسی نمایید. بسیاری از بیماران عنوان می‌کنند طوری احساس رخوت و بی‌حالی می‌کنند که گویی در حال راه رفتن در حالت خلسه هستند. سایر علایم کم‌کاری تیروئید عبارتند از افزایش وزن، یبوست مزمن و ریزش مو.

مشکل تیروئید اغلب اوقات با بیماری افسردگی اشتباه گرفته می‌شود. افراد مبتلا به تیروئید کم‌کار، بیشتر اوقات به نظر می‌رسد که نمی‌توانند با سرعت و جدیت شروع به کار کنند و این وضعیت خیلی می‌تواند شبیه به افسردگی باشد. با پزشک خود صحبت کنید. اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنید شاید لازم باشد که این داروها را با داروهای درمان تیروئید عوض کنید.


برای تشخیص و درمان تیروئید پزشک یا متخصص باید از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید خبر داشته باشد.

از پزشک خود سوالات زیر را بپرسید

  • آیا لازم است برای بیماری تیروئید غربالگری شوم؟ وقتی که انجام آزمایش برای‌ شما منطقی به‌نظر برسد، همراه پزشک می‌توانید در این خصوص تصمیم بگیرید. هم‌چنین اطمینان حاصل کنید که پزشک شما از همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید آگاه است. برخی از داروها می‌توانند بر نتیجه‌ی آزمایش تیروئید تاثیر بگذارند.
  • آیا تغییری در تیروئیدم احساس می‌کنید؟ برای جستجوی تغییرات، پزشک شما در هر معاینه می‌بایست گردن شما را لمس کند. بیماری تیروئید یا سرطان تیروئید، اغلب اوقات اندازه، شکل و فرم غده را تغییر می‌دهد.
  • آیا علت علایم زمینه‌ای من می‌تواند تیروئید باشد؟ اگر بدون هیچ توضیحی دچار علایم خستگی، افسردگی یا ناباروری هستید و پزشک شما درباره‌ی این علایم از شما سوال نمی‌پرسد، حتما آن‌ها را برای پزشک‌تان شرح دهید.
  • گزینه‌های درمانی من کدامند؟ اگر به‌طور قطع مبتلا به بیماری تیروئید هستید در مورد مراحل بعدی با پزشک صحبت کنید که آیا به سونوگرافی اولتراسوند نیاز دارید، آیا نیاز هست که به یک متخصص غدد مراجعه نمایید، چه داروهایی می‌توانند به شما کمک کنند و چه مدت طول می‌کشد تا این بیماری را تحت کنترل درآورید.


منبع : Webmd