حالا که تصمیم گرفته‌اید ورزش کردن را آغاز کنید، قدم بعدی انتخاب باشگاه ورزشی مناسب است. در این مطلب نکاتی برای‌تان آورده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بهترین باشگاه ورزشی را انتخاب کنید. باشگاه ورزشی که انتخاب می‌کنید باید جایی باشد که در آن‌ احساس راحتی کنید تا بتوانید هر روز به آن‌جا بروید. اگر باشگاه ورزشی این‌گونه نباشد، احتمال این‌که برنامه‌ی ورزشی خود را به درستی اجرا کنید تا حد زیادی کاهش می‌یابد. اگر نمی‌خواهید این اتفاق بیفتد، هنگام انتخاب باشگاه ورزشی این موارد را مد نظر قرار دهید:


مکان باشگاه ورزشی

مکان باشگاه ورزشی باید جایی باشد که رفت و آمد به آن برای‌تان راحت باشد. پس از یک روز طولانی کاری هیچ کس دوست ندارد برای رفتن به باشگاه ورزشی یک ساعت در ترافیک گیر کند، یک ساعت ورزش کند و یک ساعت دیگر هم در راه برگشت باشد. به این شکل ساعت 10 شب هم به خانه نخواهید رسید. بهتر است باشگاه ورزشی را طوری انتخاب کنید که در مسیر محل کارتان باشد. در این حالت احتمال این‌که باشگاه نروید تا حد زیادی کاهش می‌یابد چون هر روز از جلوی آن عبور می‌کنید. 


هزینه عضویت

کسانی که به مسائل مالی اهمیت می‌دهند، باید هزینه‌‌ی عضویت باشگاه ورزشی را نیز هنگام انتخاب آن مد نظر قرار دهند. هزینه‌های عضویت بعضی‌ باشگاه‌های ورزشی بسته به امکانات و تجهیزاتی که دارند و البته محل و منطقه آن‌ها می‌تواند بسیار بالا باشد. بهتر است همیشه چند باشگاه ورزشی را در محله‌تان امتحان کنید و قیمت‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنید. 


خدمات اضافی

بهتر است ببینید باشگاه ورزشی در ازای هزینه‌ی عضویت خدمات اضافی هم ارائه می‌دهد یا نه. این خدمات می‌توانند شامل ماساژ، استخر، سونا، جکوزی، مشاور یا متخصص تغذیه و دیگر موارد باشند. 


بعضی باشگاه‌های ورزشی نیمی از روز مخصوص خانم‌ها و نیمی از روز مخصوص آقایان هستند.

ساعات کار باشگاه ورزشی

همیشه ساعات کار باشگاه ورزشی را بپرسید. اگر دوست دارید صبح زود ورزش کنید بهتر است مطمئن شوید باشگاه در آن ساعات باز است. بعضی باشگاه‌های ورزشی نیمی از روز مخصوص خانم‌ها و نیمی از روز مخصوص آقایان هستند. هم‌چنین در خصوص این‌که باشگاه ورزشی روز‌های تعطیل باز است یا نه سوال بپرسید. خیلی از افراد دوست دارند در روزهای تعطیل ورزش کنند، چون در آن روز‌ها آرامش دارند و درگیر مشغله‌های دیگر نیستند. اگر منتظر روز تعطیل باشید و سپس به باشگاه بروید و ببینید که بسته است، ناامید می‌شوید و ممکن است ورزش کردن را کنار بگذارید. 


مربی شخصی

بررسی کنید و ببینید باشگاه ورزشی مربی شخصی دارد یا خیر. بهتر است در خصوص مربیان دقت کافی به خرج دهید، چون خیلی از باشگاه‌ها مربیان را به خاطر توانایی آن‌ها در حفظ مشتری استخدام می‌کنند، نه دانش ورزشی و تغذیه‌ی آن‌ها. اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید که ورزش کنید، داشتن یک مربی بد می‌تواند شما را به کلی ناامید و سرد کند. 


کلاس‌های تناسب اندام گروهی

در کلاس‌های تناسب اندام گروهی شرکت کنید و ببینید برای‌تان جذابیتی دارند یا خیر. معمولا اگر برای ورزش کردن انگیزه نداشته باشید، کلاس‌های گروهی می‌توانند برای‌تان مفید باشند. در خصوص هزینه‌های این کلاس‌ها هم سوال بپرسید. بعضی باشگاه‌ها هزینه‌ی این کلاس‌ها را به هزینه‌های عضویت اضافه می‌کنند. 


نظافت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام انتخاب باشگاه ورزشی باید به آن توجه داشته باشید، تمیزی باشگاه است. هیچ کس دوست ندارد با لوازم ورزشی کثیف ورزش کند و به انواع و اقسام بیماری‌ها و عفونت‌های پوستی مبتلا شود. کارکنان باشگاه ورزشی هر روز باید تمام وسایل باشگاه را تمیز و ضد عفونی کنند چون محیط گرم و مرطوب باشگاه برای رشد باکتری و میکروب ایده‌آل است.


منبع : Bodybuilding