دمبل، صندلی دوچرخه، تشک یوگا، حمام و بدن‌های عرق کرده همه محیطی مناسب برای رشد باکتری فراهم می‌کنند. افراد برای تناسب اندام و سلامت به باشگاه ورزشی می‌روند، نه بیمار شدن. اما ممکن است در چنین محیطی در معرض عفونت قرار بگیرند. عفونت مجاری تنفسی محتمل‌ترین عفونتی است که ممکن است افرادی که باشگاه ورزشی می‌روند به آن مبتلا شوند. احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی و آنفلونزا در باشگاه‌های ورزشی با مکان‌های عمومی دیگر فرقی ندارد. اما در باشگاه ورزشی از آن‌جایی که افراد از دستگاه‌ها به صورت مشترک استفاده می‌کنند، احتمال این‌که به بیماری‌های ویروسی مبتلا شوند کمی بیشتر است. 

اما این دلیل نمی‌شود دیگر به باشگاه ورزشی نروید. فواید ورزش کردن از خطرات ابتلا به عفونت بیشتر است. اگر نکاتی که در این مطلب آورده‌ایم را رعایت کنید، احتمال این‌که در باشگاه ورزشی به عفونت مبتلا شوید تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. 


از وسایل شخصی استفاده کنید

تا جایی که امکان دارد از وسایل شخصی خودتان استفاده کنید. چیزهایی مثل تشک یوگا و دستکش حتما باید مختص خودتان باشند. هیچ‌وقت از حوله‌های باشگاه ورزشی استفاده نکنید. اگر مجبورید از دستکش بوکس باشگاه ورزشی استفاده کنید، حتما زیر آن دستکش لتکس استفاده کنید. در حالی که احتمال گرفتن عفونت از دستگاه‌های باشگاه ورزشی زیاد نیست، وسایلی مثل تشک یوگا می‌توانند منبع کثیفی، عرق بدن و جرم باشند. 


در باشگاه ورزشی اگر با کسانی همراه هستید مراقب باشید که عفونتی فعال یا تاول روی بدن‌شان نداشته باشند.

مواظب کسانی که با هم ورزش می‌کنید باشید

حواس‌تان باشد که کسانی که در ورزش کردن شما را همراهی می‌کنند، عفونتی فعال، تاول یا جوش‌های غیر عادی روی بدن‌شان نداشته باشند. تا جایی که ممکن است از تماس بدنی با دیگران دوری کنید، چون عفونت‌های پوستی می‌توانند از راه تماس بدنی و حتی لمس کردن وسایل ورزشی انتقال پیدا کنند. هر چه تماس بدن با وسایل و بدن افراد دیگر بیشتر باشد، احتمال منتقل شدن عفونت بیشتر است. 


دست‌های‌تان را بشویید

رعایت نظافت هنگام ورزش کردن و پس از آن ضروری است. پس از اتمام ورزش دست‌های‌تان را حداقل 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید، مخصوصا قبل از لمس کردن صورت یا خوردن غذا. 


زخم‌ها را ببندید

اگر روی بدن‌تان زخمی دارید، فرقی نمی‌کند در حال خونریزی یا ترمیم باشد، حتما باید آن را باندپیچی کنید. بیشتر عفونت‌های پوستی از طریق شکاف‌های پوست انتقال پیدا می‌کنند. تا زمانی که زخم‌های‌تان خوب نشده به استخر نروید. اگر زخم‌های‌تان به خوبی ترمیم نمی‌شوند یا تب و دردهای غیرطبیعی دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. زخم‌ها در حالت عادی باید پس از دو تا سه روز ترمیم شوند. اگر زخم‌های شما این‌چنین نیستند، ممکن است عفونت داشته باشید. 


قبل و بعد از استفاده از دستگاه‌ها در باشگاه ورزشی با دستمال آن‌ها را تمیز کنید.

وسایل را تمیز کنید

قبل و بعد از استفاده از دستگاه‌ها، با دستمال آن‌ها را تمیز کنید. بهتر است برای این‌ کار به جای یک دستمال تمیز، از یک دستمال آغشته به مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید. 


دوش بگیرید

اگر می‌خواهید وارد استخر یا حوضچه‌ی آب گرم شوید، اول دوش بگیرید تا باکتری‌ها روی بدن‌تان از بین بروند. پس از خارج شدن از استخر یا حوضچه دوباره دوش بگیرید تا باکتری‌ها روی بدن‌تان نمانند. پس از ورزش کردن هم دوش بگیرید تا دچار عفونت‌های قارچی نشوید، چون این عفونت‌ در اثر به تن داشتن لباس‌های خیس و آغشته به عرق بدن ایجاد می‌شوند. 


در مکان‌های خیس پابرهنه راه نروید

پوشیدن دمپایی در محیط‌های خیس نه‌تنها از لیز خوردن جلوگیری می‌کند، بلکه از پاها در برابر عفونت‌های قارچی محافظت می‌کند. پس بهتر است هیچ وقت پاپرهنه وارد حمام باشگاه ورزشی نشوید. شاید با یک یا دو بار پابرهنه راه رفتن در حمام دچار عفونت نشوید، اما هر چه بیشتر این کار را بکنید احتمال ابتلا به عفونت هم بیشتر می‌شود. 


منبع : Usnews