اگر می‌خواهید رژیم غذایی بدون گلوتن را امتحان کنید بهتر است بیشتر درباره‌ی این موضوع فکر کنید. با توجه به اقبالی که این روزها این نوع رژیم غذایی برای لاغری پیدا کرده است و آدم‌های سرشناس و معروفی که از آن تعریف می‌کنند، رژیم غذایی بدون گلوتن احتمالا تا مدتی جزو رژیم‌های محبوب باقی می‌ماند. اما اگر می‌خواهید غذاهای بدون گلوتن بخورید دانستن این نکات برای‌تان مفید خواهد بود. باید به یاد داشته باشید که این نوع رژیم غذایی برای همه مناسب نیست و به گفته‌ی متخصصین تغذیه فقط کسانی‌که به گلوتن حساسیت دارند بهتر است این رژیم غذایی را در پیش بگیرند؛ مثلا بیماران سلیاکی.
کسانی‌که سلیاک دارند از مشکلی ژنتیکی رنج می‌برند که باعث می‌شود بدن‌شان با مصرف گلوتن به روده‌ی کوچک خود آسیب بزند و این آسیب دیدگی به مرور زمان از جذب مواد مغذی جلوگیری می‌کند. برای آن دسته از شما که اطلاعاتی پیرامون این ماده ندارید باید گفت گلوتن نوعی پروتئین است که در گندم، جو و دانه ی چاودار یافت می‌شود.
شیوع سلیاک در میان نژاد سفید، زنان و مبتلایان به برخی مشکلات ژنتیکی از جمله سندروم داون (نشانگان داون) و سندروم ترنر (نشانگان ترنر) بیشتر است. برخی دیگر از کسانی که ادعا می‌کنند از رژیم غذایی بدون گلوتن سود می‌برند کسانی هستند که سلیاک ندارند اما به گلوتن حساس هستند. این وضعیت علائمی شبیه به علائم سلیاک دارد اما مشکلی ژنتیکی نیست و به سیستم ایمنی بدن مربوط نمی‌شود و پزشکان هنوز نمی‌دانند چگونه باید آن را طبقه بندی کنند.

در  رژیم غذایی بدون گلوتن بیشتر مواد غذایی بدون گلوتن کالری بالاتری دارند.

رژیم غذایی بدون گلوتن لزوما سالم‌تر نیست
به گفته‌ی یک متخصص تغذیه از دانشگاه کلمبیا «هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند رژیم غذایی بدون گلوتن برای بیشتر مردم مفید است». مواد غذایی فاقد گلوتن می‌توانند کالری بالاتری داشته باشند و بیشتر از غذاهایی که جایگزین‌شان شده‌اند باعث چاقی فرد شوند.

رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است به کاهش وزن منجر نشود
تعداد زیادی از مواد غذایی بدون گلوتن، از غلات و شیرینی گرفته تا غذاهای آماده و پاستا، تقریبا در هر سوپر مارکت یا فروشگاهی پیدا می‌شوند. اما دیگر مواد غذایی بدون گلوتن که حاوی دانه‌های دیگر هستند معمولا کربوهیدرات بالاتری دارند و هیچ تحقیقات معتبری وجود ندارد که نشان دهد رژیم غذایی بدون گلوتن به کاهش وزن منجر می‌شود. ممکن است بعضی افراد با گرفتن رژیم غذایی بدون گلوتن چند کیلو بیشتر کم کنند اما این کاهش وزن معمولا به خاطر تغذیه‌ی درست رخ می‌دهد نه به خاطر کاهش میزان گلوتن دریافتی.

در رژیم غذایی بدون گلوتن مواد غذایی را جایگزین کنید تا فیبر و آهن مورد نیاز بدن تامین شود.

قطع دریافت گلوتن ممکن است به کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری منجر شود
به گفته‌ی این متخصص تغذیه «اگر احساس سلامتی می‌کنید هیچ دلیلی ندارد رژیم غذایی بدون گلوتن بگیرید». یکی از دلایلی که متخصص تغذیه یاد شده رژیم غذایی بدون گلوتن را به افراد سالم پیشنهاد نمی‌کند این است که غذاهای بدون گلوتن فیبر و آهن کمی دارند و استفاده‌ی بیش از حد از این غذاها ممکن است به کمبود ویتامین منجر شود.

اگر زیاد علائمی مانند اسهال، باد معده و استفراغ دارید برای تشخیص سلیاک به پزشک مراجعه کنید
معمولا علائم سلیاک با علائم دیگر بیماری‌های شکمی مثل حساسیت معده یا حساسیت به لاکتوز اشتباه گرفته می‌شود. بنابراین همیشه گلوتن مشکل رژیم غذایی شما نیست. اما اگر علائمی دارید که تصور می‌کنید ممکن است به حساسیت به گلوتن مربوط باشند بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا برای‌تان آزمایش‌های لازم را تجویز کند. چند آزمایش خون وجود دارد که بیماری سلیاک را تشخیص می‌دهند. البته توجه داشته باشید که اگر رژیم غذایی بدون گلوتن دارید آزمایش دادن فایده‌ای ندارد.
منبع : Forbes