علم «درون ریز شناسی» حوزه‌ای از دانش پزشکی است که به مطالعه‌ی سامانه‌ی غدد درون‌ریز بدن می‌پردازد. این سامانه مجموعه‌ای پیچیده از غدد و هورمون‌ها است که غدد تیروئید، پاراتیروئید، لوزالمعده، تخمدان‌ها، بیضه‌ها، هیپوتالاموس و غده‌ی فوق کلیه را شامل می‌شود. هر یک از این غدد هورمون‌هایی ترشح می‌کنند که در عملکرد بدن نقش اساسی دارند. اگر غدد و هورمون‌های فردی درست کار نکنند مشکلات دیگری برایش به وجود می‌آید. اما جای نگرانی نیست؛ خوشبختانه پزشکانی به نام متخصص غدد وجود دارند که بیماری‌های مربوط به غدد و ترشح هورمون‌ها را درمان می‌کنند. در ادامه مواردی از مهم‌ترین دلایلی را از نظر خواهید گذراند که باید برای رسیدگی به آن‌ها به متخصص غدد مراجعه کنید. با مجله ایرانگان همراه باشید.

مشکلات تیروئید

دو نوع رایج از مشکلات تیروئید، کم‌کاری تیروئید و پرکاری تیروئید هستند. این دو مشکل هر دو وقتی پیش می‌آیند که غده‌ی تیروئید درست کار نکند. در کم‌کاری تیروئید غده‌ی تیروئید کمتر از میزان لازم فعالیت می‌کند و این یعنی به اندازه‌ی کافی هورمون تیروئید ترشح نمی‌کند. کسانی‌که دچار بیماری کم‌کاری تیروئید هستند تحمل سرما را ندارند و خستگی مزمن، ضعف عضلانی و ریزش مو دارند. از طرف دیگر پرکاری تیروئید وقتی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید بیش از میزان لازم هورمون ترشح می‌کند. علائم شایع پرکاری تیروئید کاهش وزن، چشمان از حدقه بیرون زده و تعریق را شامل می‌شوند. پرکاری و کم‌کاری تیروئید را با کمک متخصص غدد می‌توان کنترل و درمان کرد.

ناباروری
دلایل زیادی از قبیل مشکل در تولید مثل، قرار گرفتن در معرض مواد سمی و عدم تعادل هورمون‌ها برای ناباروری وجود دارد. یک متخصص غدد، بیمار را برای مشکلات تولید مثل و درمان آن و مشکلات هورمونی ارزیابی می‌کند.

دیابت زمانی رخ می دهد که انسولین ترشح شده توسط لوزالمعده به درستی مورد استفاده بدن قرار نگیرد.

دیابت

امروزه دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در آمریکا و سایر نقاط جهان به شمار می‌رود. این بیماری وقتی رخ می‌دهد که لوزالمعده انسولین ترشح نمی‌کند یا به میزان کمی ترشح می‌کند یا انسولینی که ترشح می‌کند به درستی توسط بدن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. لازم به یادآوری است که انسولین برای تنظیم قند خون ضروری است. کسانی‌که از دیابت رنج می‌برند مشکلاتی مانند مشکلات بینایی، کلیه، قلب و اعصاب دارند. مدیریت و درمان این بیماری توسط یک متخصص غدد اهمیتی حیاتی دارد. متخصصین غدد می‌توانند با تجویز انسولین، مشاوره و مدیریت بیماری، به بیماران دیابتی کمک کنند.

مشکلات استخوانی
نرمی و پوکی استخوان مشکلات استخوانی رایجی هستند که توسط متخصص غدد تشخیص داده می‌شوند. نرمی استخوان یاOsteomalacia به نرم شدن استخوان‌ها و پوکی استخوان یاOsteoporosis به ضعیف شدن استخوان‌ها منجر می‌شود. این مشکلات معمولا زمانی پیش می‌آیند که هورمون‌های جنسی، استروژن و تستوسترون درست تولید نمی‌شوند. یک متخصص غدد می‌تواند با مشاوره و درمان در غلبه بر این مشکلات به بیمار کمک کند.

چاقی

خیلی‌ها ممکن است چاقی را با عناوین دیگری مثل درشت اندامی اشتباه بگیرند. اما چاقی زمانی بیماری تلقی می‌شود که بدن فرد بیش از حد چربی داشته باشد. چاقی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و ممکن است از رژیم غذایی نامناسب یا نبود فعالیت بدنی ناشی شده باشد. اما مشکلات تیروئید، هیپوفیز، تخمدان‌ها و غده‌ی فوق کلیوی هم می‌توانند به چاقی منجر شوند. یک متخصص غدد می‌تواند با هورمون درمانی و ارائه‌ی مشاوره، به بیمارانی که از چاقی رنج می‌برند کمک کند.