دلایل زیادی وجود دارند که به مشکلات شنوایی و ضرورت یافتن استفاده از سمعک منجر می‌شوند. رایج‌ترین دلیل از دست دادن شنوایی پیری است. معمولا ضعیف شدن شنوایی در اثر کهولت سن علت ژنتیکی دارد اما در معرض صداهای ناهنجار بودن یا سلامت کلی هم در مشکلات شنوایی مؤثر هستند. ضعیف شدن شنوایی در اثر کهولت سن برای هر فرد در سن و با سرعت متفاوتی رخ می‌دهد، اما یک چیز برای همه یکسان است: گاهی اوقات این اتفاق آن‌قدر به تدریج رخ می‌دهد که افراد حتی متوجه نمی‌شوند شنوایی خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند و باید از  سمعک استفاده کنند.
مثل دیگر مشکلات جسمی، هر چه زودتر به ضعف شنوایی خود رسیدگی کنید بهتر است. این‌ها نشانه‌های رایج ضعف شنوایی هستند. اگر فکر می‌کنید خودتان یا یکی از نزدیکان‌تان این نشانه‌ها را دارد باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

در شنیدن صدای افراد از پشت تلفن مشکل دارید
بیشتر تلفن‌ها قابلیت تنظیم صدا دارند. تنظیمات صدای تلفن خود را بررسی کنید. اگر میزان صدا را در بالاترین حد قرار داده‌اید احتمال این‌که مشکل شنوایی و نیاز به استفاده از سمعک داشته باشید زیاد است.

در یک مکالمه وقتی همه با هم حرف می‌زنند نمی‌توانید صحبت را دنبال کنید
از آن‌جایی‌که توانایی ما در تفکیک صداهای مختلف به مرور زمان ضعیف می‌شود، کمی گیج شدن در یک مکالمه لزوما نشانه‌ی ضعف شنوایی نیست. ولی تصور کنید در یک جلسه کاری یا سر میز شام با خانواده‌تان هستید و وقتی دو نفر یا بیشتر هم‌زمان حرف می‌زنند نمی‌توانید مکالمه را دنبال کنید. اگر شما هم‌چنین حالتی را تجربه می‌کنید بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

یکی از نشانه های ضعف شنوایی تماشا کردن تلویزیون با صدای بلند است.

اعضای خانواده از صدای بلند تلویزیون شکایت دارند
این می‌تواند یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های مشکلات شنوایی باشد. اگر بچه‌های‌تان یا دیگران از صدای بلند تلویزیون شکایت می‌کنند احتمالا ضعف شنوایی دارید. اگر فکر می‌کنید مشکلات شنوایی فقط برای کهنسالان پیش می‌آیند بهتر است نظر خود را عوض کنید. بسیاری از جوانان و نوجوانان به خاطر قرار گرفتن در معرض صدای بلند موسیقی برای مدت طولانی، دچار ضعف شنوایی می‌شوند و به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می‌کنند.

برای شنیدن مکالمات به خود فشار وارد می‌کنید
آیا شما هم پس از یک روز هم صحبتی با همکاران، دوستان یا خانواده‌ی خود احساس خستگی می‌کنید؟ احتمالا این خستگی ناشی از فشاری است که برای شنیدن مکالمه‌ها به خود وارد کرده‌اید. تمرکز کردن برای شنیدن مکالمه کار خسته کننده‌ای است و ممکن است به مشکلات دیگری مثل سردرد و خستگی مزمن منجر شود. سمعک به شما کمک می‌کند به زندگی عادی خود ادامه دهید و در انتهای روز احساس بهتری داشته باشید.

از عبارت «چی؟» زیاد استفاده می‌کنید
اگر یکی از همکاران‌تان از 10 متر آن طرف‌تر با شما صحبت می‌کند و نمی‌شنوید چه می‌گوید، دلیل نمی‌شود ضعف شنوایی داشته باشید. با این حال اگر «چی؟» عبارتی است که بیش از هر کلمه‌ی دیگری از آن استفاده می‌کنید معلوم است صداها را درست دریافت و پردازش نمی‌کنید و ممکن است به سمعک نیاز داشته باشید.

اگر در مکان های شلوغ نمی توانید صداها را به صورت واضح بشنوید دارای مشکل شنوایی هستید.

در جاهای پر سر و صدا درست نمی‌شنوید
فرض کنید با دوستان‌تان در یک رستوران معروف هستید. مثل تمام رستوران‌های معروف این‌جا هم شلوغ است و آن همه سر و صدای پیش زمینه، شنیدن صدای افرادی که دور میز نشسته‌اند را برای‌تان مشکل می‌کند. کسانی‌که از مشکلات شنوایی رنج می‌برند معمولا در تفکیک کردن صدای پیش زمینه از صداهای دیگر مشکل دارند. خبر خوب این است که سمعک‌های امروزی میکروفون‌های جهت دار و کاهش دهنده‌ی پارازیت دارند. میکروفون‌های جهت دار صدای جلوی شما را دریافت می‌کنند و سر و صدای محیط را کاهش می‌دهند. کاهش دهنده‌ی پارازیت هم سر و صدای پیش زمینه را به کمترین میزان می‌رساند و باعث می‌شود تجربه‌ای آرام‌تر و بهتر داشته باشید.

حس می‌کنید دیگران واضح صحبت نمی‌کنند
اگر احساس می‌کنید هیچ یک از افرادی که در طول روز با آن‌ها سر و کار دارید واضح صحبت نمی‌کنند به احتمال زیاد مشکل شنوایی دارید. اگر صداها را طوری می‌شنوید که انگار پنبه در گوش خود گذاشته‌اید مشخص است که گوش‌تان گستره‌ی کامل صدا را دریافت نمی‌کند و این باعث می‌شود صداها را واضح نشنوید. می‌توانید با استفاده از سمعک این مشکل را حل کنید.

در صحبت با دیگران دچار سوءتفاهم می‌شوید
درست متوجه نشدن حرف‌های دیگران می‌تواند خجالت‌آور باشد اما می‌توان این مشکل را حل کرد. یک جفت سمعک می‌تواند به شما کمک کند گفته‌های دیگران را درست بشنوید و از به وجود آمدن سوءتفاهم و درست نفهمیدن نکات مهم، نشنیدن قسمت خنده‌دار یک لطیفه یا موسیقی مورد علاقه‌تان جلوگیری شود.

صدای زنان و کودکان دارای فرکانس بالایی است؛ مشکلات شنوایی موجب نشنیدن این فرکانس ها می شود.

صدای زنان و کودکان را درست نمی‌شنوید
ضعیف شدن توانایی گوش‌ها در شنیدن فرکانس‌های خاصی از صدا کاملا رایج است و با کهولت سن شنیدن صداهای فرکانس بالا برای افراد دشوار‌تر می‌شود. از آن‌جایی که صدای زنان و کودکان فرکانس بالایی دارد معمولا فهمیدن حرف‌های همسر یا نوه‌تان از فهمیدن حرف‌های دوست‌تان که صدایی بم و قوی دارد مشکل‌تر است. با ارزیابی توانایی‌های شنوایی می‌توانید مشخص کنید در شنیدن کدام فرکانس‌ها مشکل دارید. با یک سمعک تنظیم شده که صداهای فرکانس‌های خاصی را تقویت می‌کند توانایی شنیداری شما به حالت عادی باز می‌گردد.

از این‌که حرف دیگران را نمی‌فهمید آزرده خاطر می‌شوید
وقتی نمی‌شنوید اطرافیان‌تان چه می‌گویند عصبانی شدن از دست آن‌ها بسیار ساده‌تر می‌شود. بهتر است سعی کنید یادتان باشد که شما از دست گوینده عصبانی نیستید؛ از این عصبانی هستید که مثل قبل نمی‌توانید درست بشنوید. احساس کلافگی عادی و قابل درک است. ضعف شنوایی مشکل ساده‌ای نیست و ممکن است به افسردگی، اضطراب، انزوا و دیگر مشکلات احساسی منجر شود. با مراجعه به یک متخصص گوش و حلق و بینی و استفاده از  سمعک می‌توانید زندگی شادتری داشته باشید.

زندگی کردن با ضعف شنوایی
اگر یک یا دو تا از این نشانه‌ها را در خود مشاهده کرده‌اید فکر نکنید ضعف شنوایی دارید. همه تجربه‌ی درست نشنیدن را دارند. اما اگر بیش از چند نشانه را در خود مشاهده می‌کنید احتمال این‌که ضعف شنوایی داشته باشید زیاد است. لازم نیست وحشت کنید. ضعف شنوایی ناشی از کهولت سن کاملا رایج، قابل تشخیص و قابل درمان است. به نزدیک‌ترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و اجازه دهید شما را معاینه کند. او سپس راه‌های مختلفی برای حل مشکل شنوایی به شما پیشنهاد می‌دهد.
منبع : Healthyhearing