احتمالا شما هم تا به حال پی برده اید که خانه تکانی برای روحیه ی انسان مفید است. معمولا برداشتی که از خانه تکانی می شود برداشتن جارو برقی و گرفتن گرد و خاک منزل است. اما فصل بهار برای خانه تکانی رژیم غذایی نیز زمان مناسبی به شمار می رود. برای آنکه تغذیه ی سالم تری داشته باشید بهتر است از این به بعد این پنچ ماده ی غذایی را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ترب
یکی از برجسته ترین مربی های ورزش، از ترب به عنوان یک میان وعده ی سالم نام می برد و از آن در رژیم غذایی خود استفاده می کند. این سبزی تند مزه پر از ویتامین C، پتاسیم و فیبر است؛ ترکیباتی که از التهاب جلوگیری می کنند. راه های ساده ای برای خوردن ترب وجود دارد ولی او آن ها را در سالاد خود می ریزد و با فلفل، لیمو و نمک از آن لذت می برد.
ترب یک میان وعده ی خوشمزه و کم کالری است؛ یک فنجان ترب کمتر از 20 کالری دارد. ترب خاصیت ضد التهاب نیز دارد؛ خاصیتی که ورم را بهبود می بخشد و یبوست را از بین می برد.

برای کاهش التهاب و جوانسازی پوست هر روز صبح آب همراه با لیمو میل کنید.

لیمو
این مربی ورزش پیشنهاد می کند اگر می خواهید صبح را با غذایی سم زدا آغاز کنید، آب همراه با مقداری لیموی تازه بنوشید.
لیمو سرشار از پتاسیم و ویتامین C است و همچنین برای هضم غذا، تنظیم ph بدن، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و جوانسازی پوست مفید است.
لیمو منبعی سرشار از بیو فلاونوئید و ویتامین C محسوب می شود؛ آنتی اکسیدان هایی که با احساس خستگی مبارزه و از بدن در مقابل سرما، سرماخوردگی فصلی و بعضی سرطان ها محافظت می کنند. اگر روز خود را با آنتی اکسیدان آغاز کنید، انرژی بیشتر دریافت خواهید کرد و در عین حال به سیستم ایمنی بدن خود نیز قوت می بخشید.

اسفناج
مربی یادشده می گوید زمانی اسفناج غذایی مقوی به شمار می آمد اما به خاطر محبوبیت این روزهای کلم، همه اسفناج را فراموش کرده اند.شما می توانید از اسفناج در اسموتی های خود استفاده کنید. ترکیبی که این مربی ورزش برای اسموتی های خود استفاده می کند مخلوطی از اسفناج، شیر بادام خانگی، موز یخ زده و یک قاشق کره ی آفتابگردان را شامل می شود. اگر می خواهید اسموتی شما شیرین تر باشند، ترکیبی از اسفناج، دو سیب سبز، یک لیمو، دو خرمای کوچک، یک موز یخ زده و دو برگ کلم به شما پیشنهاد می شود.
یک اسموتی با اسفناج، راه ساده ای برای دریافت پنج وعده میوه و سبزیجات در روز است.

آنتی اکسیدان موجود در توت موجب تقویت حافظه و یادگیری می شود.

توت
یک متخصص تغذیه و تناسب اندام می گوید «بهار زمان مناسبی برای بیرون آمدن از خواب زمستانی و جذب انرژی و جان تازه بخشیدن به پرزهای چشایی است». انواع توت تازه به عنوان انتخابی سبک ما را از غذاهای سنگینی که در طول زمستان مصرف می کردیم راحت می کنند.
محققان دانشگاه سینسیناتی کشف کرده اند که آنتی اکسیدان های آنتوسیانین می توانند به بهبود توانایی یادگیری و حافظه کمک کنند.اگر در فصل باطراوت بهار زیاد ورزش می کنید و به همین دلیل گاهی احساس خستگی می کنید،

آناناس
می تواند به شما کمک کند. آناناس آنزیمی خاص به نام بروملین دارد که بیش از هر چیزی برای خاصیت ضد التهاب خود شهرت دارد. می توانید مقداری آناناس به سالاد میوه ی خود اضافه و یا اینکه آن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود میل کنید تا فرایند بازیابی بعد از ورزش سریع‌تر انجام شود.
آناناس سیستم ایمنی بدن را تقویت و به خاطر ویتامین C بالای خود با سرطان مبارزه می کند.
منبع : Prevention