میکروپیگمنتیشن که بیشتر به نام تتوی آرایشی یا آرایش دائمی شناخته می شود روشی است برای رنگ دادن درازمدت به پوست. میکروپیگمنتیشن برای شرایط مختلف مصارف زیادی دارد، مصارفی مثل از بین بردن اثر سوختگی، زخم، ترمیم و یا پاک کردن تتوهایی که دیگر علاقه ای به داشتن شان ندارید. دراین فرایند هنری و تخصصی، رنگ دانه های طبیعی زیر پوست قرار می گیرند تا نتیجه ای طبیعی و دائمی به دست بیاید. خیلی ها آرایش دائمی را به خاطر صرفه جویی در وقت، حساسیت به لوازم آرایش و یا مشکلات چشمی انتخاب می کنند. میکروپیگمنتیشن می تواند برای کسانی که مشکل ریزش مو دارند و یا سینه های خود را ترمیم کرده اند نیز راه حل مناسبی باشد.

میکروپیگمنتیشن برای چه کسانی مناسب است؟
تقریبا تمام کسانی که به دنبال آسایش حاصل از آرایش دائمی هستند می توانند از میکروپیگمنتیشن استفاده کنند. در کل باید گفت میکروپیگمنتیشن به شیوه های مختلف مشخصات ظاهری فرد را ترمیم یا بهتر می کند.
بهتر است بدانید میکروپیگمنتیشن روی تتوهای سنتی تأثیری ندارد. به همین دلیل به کسانی که می خواهند تتوهای قدیمی خود را پاک کنند پیشنهاد می کنیم حتما در این مورد با یک جراح پلاستیک مشورت کنند.
از میکروپیگمنتیشن پس از جراحی ترمیمی سینه نیز استفاده می شود. خیلی از بیماران دوست دارند پس از بازسازی سینه ی برداشته شده شان، هاله ی دور سینه‌های‌شان را نیز ترمیم کنند تا شبیه سینه های طبیعی‌شان شود. پس از انتخاب رنگ مناسب، متخصص میکروپیگمنتیشن خطوط و طرح آن قسمت از بدن را اندازه گیری و روی سینه ی بازسازی شده پیاده می کند تا در نهایت سینه ی ترمیمی نیز به ظاهری زیبا و طبیعی برسد.

میکروپیگمنتشین بدون درد است زیرا قبل و پس از این فرایند قسمت مورد نظر بی حس می شود.

از میکرو پیگمنتیشن چه انتظاری باید داشته باشیم؟
متخصص میکروپیگمنتیشن رنگ دانه ها را با دست یا با استفاده از دستگاه پیوند می زند، به همین دلیل قبل و پس از این فرایند، قسمت مورد نظر بی حس می شود. اما بیشتر بیماران اعتقاد دارند این کار تقریبا بدون درد است.
به طور کلی می توان گفت از میکروپیگمنتیشن بیشتر برای موارد زیر استفاده می شود:
  • ابرو
  • خط چشم
  • لب
  • نوک سینه
  • کچلی های موضعی
  • ترمیم زخم های کوچک
هفته ی اول پس از اولین عمل، تقریبا 50 درصد از رنگ دانه ها محو می شوند. اما یک عمل دیگر که پس از دو هفته انجام می شود، نتایج اصلی میکروپیگمنتیشن شما را نمایان می کند. از آنجایی که رنگ دانه های مورد استفاده برای این کار نزدیک به سطح پوست قرار می گیرند، بیشتر بیماران پس از یک سال دوباره به عمل نیاز پیدا می کنند.

متخصص زیبایی شما در مورد نگهداری از پوست تان بعد از میکروپیگمنتیشن حتما با شما صحبت خواهد کرد. اما به طور کلی استفاده از محصولاتی که حاوی آلوئه ورا، رتین A و گیلوییک اسید هستند باعث می شود تتوها زودتر محو شوند. آن دسته از کسانی که پوستی لطیف دارند نیز باید از این موضوع آگاه باشند که تتوهای آنها ممکن است سریع تر از دیگران محو شود.

داشتن پوست لطیف و نرم موجب می شود تا تتو حاصل از میکروپیگمنتشن سریع تر محو شود.

خطرهای میکروپیگمنتیشن
میکروپیگمنتیشن نیز مثل تمام عمل هایی که برای زیبایی بیشتر انجام می شوند ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. خطرات یاد شده می تواند عفونت، حساسیت های ناشی از جراحی و به وجود آمدن گرانولوم و گوشت اضافی را شامل شود. اگر پس از انجام این عمل قصد ام آر آی دارید نیز حتما باید نکات ایمنی را رعایت کنید. برای اطلاعات بیشتر در این باره بهتر است از متخصص پوست و مو خود مشورت بگیرید.
به ویژه بیمارانی که به لوپوس مبتلا هستند و یا دیابت دارند، برای انجام میکروپیگمنتیشن ترجیحا به تأیید پزشک معالج خود نیاز خواهند داشت.
منبع : Pennmedicine