با این‌که خریدن یک داروخانه به کسب اطلاعات و برنامه‌ریزی نیاز دارد، بعضی‌ها عقیده دارند نسبت به تاسیس یک داروخانه بسیار ساده‌تر است. با این‌که خودتان هم می‌توانید این کارها را انجام دهید، اما طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم مراحل ارزیابی، انتخاب، بازگشایی و صاحب شدن یک داروخانه که از قبل وجود داشته است بسیار ساده‌تر است. 


در خصوص اداره‌ی کسب و کار داروخانه اطلاعات کسب کنید

برای این‌که بتوانید یک داروخانه موفق داشته باشید، باید در مورد صنعت دارو و مدیریت داروخانه اطلاعات کافی را کسب کنید. به این شکل می‌توانید ضوابط اداره‌ی یک داروخانه مستقل را یاد بگیرید. می‌توانید در اینترنت در این خصوص جست و جو کنید و منابع لازم را پیدا کنید. در خصوص داروهایی که درخواست زیادی دارند اطلاعات کسب کنید. در مورد تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان دارو تحقیق کنید تا بتوانید گزینه‌های مناسب را برای همکاری انتخاب کنید. روش دیگر که می‌تواند موثرتر باشد، صحبت کردن با صاحبان داروخانه‌های دیگر است. شما می‌توانید از تجربیات آن‌ها استفاده کنید و اشتباهات‌شان را تکرار نکنید. هم‌چنین با آشنا شدن با صاحبان داروخانه‌های دیگر، به شبکه‌ای از آن‌ها متصل می‌شوید. 


یک داروخانه پیدا کنید

در محله‌ای که انتخاب کرده‌اید به‌دنبال داروخانه‌های فروشی باشید. می‌توانید از مشاورین املاک محله در این خصوص کمک بگیرید. در خصوص انتخاب محله‌ای که می‌خواهید در آن داروخانه بخرید دقت کنید. بهترین حالت این است که داروخانه نزدیک به یک مرکز درمانی یا بیمارستان باشد. البته خرید یک داروخانه در محله‌ای پر رفت و آمد هم فکر بسیار خوبی است؛ چون مقدار زیادی از فروش داروخانه به لوازم آرایش، داروهای بدون نسخه و وسایل بهداشتی بستگی دارد. 


برای خرید داروخانه باید ارزش اجناس موجود در داروخانه و میانگین هزینه‌ی هر نسخه را در اختیار داشته باشید.

ارزش داروخانه‌ی مورد نظر را ارزیابی کنید

در این ارزیابی باید ارزش ملک، میزان فروش داروخانه و قیمت فروش آن را سبک و سنگین کنید. به این شکل می‌توانید تشخیص بدهید که قیمت منصفانه است یا نه. برای این ارزیابی باید اطلاعاتی مثل میزان فروش سالیانه، تعداد نسخه‌های پر شده توسط داروخانه، سود خالص سالیانه، میزان درآمد سالیانه صاحب داروخانه، ارزش اجناس موجود در داروخانه و میانگین هزینه‌ی هر نسخه را در اختیار داشته باشید. 


میزان هزینه‌های جانبی را بررسی کنید

اگر وکیل دارید با او روی ارزیابی قراردادهایی که داروخانه با اشخاص ثالث دارد کار کنید. به این شکل بهتر می‌توانید لیست داروخانه‌های مورد نظر را کوتاه کنید. در این ارزیابی شارژ ساختمان، هزینه‌های نگهداری، هزینه‌های قبوض، قراردادهای موجود با تولیدکننده‌ها و توزیع‌کنندگان دارو، خدمات حمل و نقل و هزینه‌های اقساط تجهیزاتی که به صورت قسطی خریداری شده‌اند را مد نظر قرار دهید. مهم‌تر از هر چیز مفاد قراردادهایی است که داروخانه با اشخاص ثالث بسته است. باید آن‌ها را به‌خوبی بررسی کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید. 


منبع : Ehow