داشتن یک کتابچه راهنما و دستورالعمل‌های لازم برای اداره یک داروخانه و آشنایی با طبیعت کار، بسیار حیاتی است. خط‌مشی و دستور کاری برای داروخانه تهیه کنید که تمامی مواد قانونی را در برگرفته و مدیریت صحیح کسب و کار را تضمین کند. چگونگی رسیدگی به نسخه‌ها، نظارت بر کارکنان، چگونگی برخورد با پزشکان و تامین‌کنندگان مختلف را مفصل توضیح داده و از ارائه بهترین خدمات به مشتریان مطمئن شوید. قوانین و مقررات دولتی را نیز درنظر گرفته و سلسله مراتب سازمانی را مشخص کنید.

توزیع دارو

رسیدگی و مدیریت دقیق داروها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در دستور کار و سیاست‌های داروخانه گنجانده شود. وجود دستور کار و خط‌مشی سازمانی می‌تواند از داروخانه و مسئول داروخانه در برابر مسائل حقوقی احتمالی آینده محافظت کند. نوع و شیوه‌ی شمارش قرص‌ها، اندازه‌گیری مایعات و پودرها و آماده‌سازی مخلوط‌های مختلف همگی باید در این دستور کار لحاظ شود. هم‌چنین این دستورالعمل داروخانه باید شامل روش‌های کنترل کیفی و تضمین کیفیت نظیر طرح نظارت و موازنه شود.

مدیریت داروهای کنترل‌شده

در قانون روش توزیع داروهای مخدر به تفصیل آمده است. تمامی مراحل توزیع و پخش داروهایی که نیاز به نظارت مستقیم و شدیدی دارند را در دستور کار داروخانه بیاورید. در این بخش از دستور کار باید چگونگی توزیع داروهای کنترل‌شده، احراز هویت مشتری و ثبت میزان داروهای توزیع‌شده و به فروش رفته همراه با تاریخ دقیق، به تفصیل توضیح داده شود. گزارشاتی که دارای مهر مشتری، مسئول فروش یا تکنیسین داروخانه است حتما باید در جایی حفظ و نگهداری شوند.

دستور کار داروخانه باید شامل داروهای معمول و داروهای خاص سفارش مشتریان و پزشکان باشد.

کنترل موجودی و حسابرسی

شیوه‌ی انبارداری داروها، ثبت سفارش و مدیریت حمل سفارش‌ها و حسابرسی صحیح را حتما در دستور کار و تعیین سیاست کاری داروخانه لحاظ کنید. دستور کار داروخانه باید شامل داروهای معمول و داروهای خاص سفارش مشتریان و پزشکان باشد. شیوه‌ی حسابرسی خود را توضیح دهید و حتی جزئیاتی مثل این‌که بطری‌ها به‌صورت پر و نیمه ثبت می‌شوند و یا به‌صورت یک دهم. کنترل موجودی دوره‌ای نیز باید لحاظ شود تا متضمن مدیریت و رسیدگی صحیح به وضعیت داروها باشد. برای مثال، در دستور کار داروخانه باید قید شود که علاوه‌بر حسابرسی مداوم کارکنان، هر سه ماه یک‌بار از حسابرسانی خارج از مجموعه نیز برای کنترل دقیق موجودی استفاده می‌شود.

چگونگی ارائه اطلاعات و  برخورد با مشتری 

یکی از جنبه‌های بسیار مهم شغل داروسازی و مدیریت داروخانه، ارائه‌ی خدمات خوب به مشتریان است. در دستور کار باید بر این نکته تاکید شود؛ مثلا باید تمامی توقعات و انتظارات درباره چگونگی برخورد با بیماران و مراجعین تلفنی و حضوری در دستور کار بیاید. توضیح دهید که چگونه باید اطلاعات کافی درباره‌ی دارو، مثل مقدار مصرف، تداخل‌های دارویی، عوارض جانبی احتمالی آن و دیگر موارد، در اختیار مشتری قرار بگیرد. به‌وجود آوردن حس اعتماد و اطمینان در مشتریان یکی از مهم‌ترین بخش‌های شغل یک داروساز و مسئول داروخانه است و تمامی این‌ها باید در دستور کار و سیاست‌های اداره داروخانه قید شود.

منبع : Ehow