در حالی که بسیاری از مردم به صنایعی که از شیوه‌های بازاریابی و استراتژی‌های تبلیغاتی نوین و خلاقانه سود می‌برند فکر می‌کنند، معمولا داروخانه‌ در لیست این صنایع مورد نظر اشخاص در رتبه‌های نسبتا پایینی قرار دارد. اصولا برای داروخانه‌ خصوصی و مستقل، بازاریابی و توسعه کاری نیز به اندازه هر کسب و کار و صنعت دیگری مهم و حیاتی است. برای بر سر زبان انداختن اسم داروخانه‌ خود، جلب کردن نظر مشتریان و ترغیب آن‌ها به خرید داروها و لوازم بهداشتی خود از داروخانه‌ شما باید در روش‌های تبلیغاتی و بازاریابی تبحر خاصی داشته باشید. سوال اینجاست که این تبحر به معنای چه ایده‌ها استراتژی هایی در بازاریابی داروخانه‌ای می‌باشد؟

درک اهمیت مکان قرار گرفتن داروخانه شما در یک بازار رقابتی

اگر شما صاحب یک داروخانه‌ بوده و مدیریت آن را نیز بر عهده دارید، اولین کاری که باید بکنید این است که مطمئن شوید مکانی که داروخانه‌ شما در آن واقع شده است ویژگی‌های رقابتی لازم در یک بازار پر از رقیب‌های قدرتمند را داشته باشد. در همه‌ی کشورها و در همه شهرها داروخانه‌های بسیاری وجود دارند. در ایران به ازای هر 100 هزار نفر 13 داروخانه‌ وجود دارد که البته این آمار در شهرهای بزرگ به نفع تعداد داروخانه‌ متغیر است. این تعداد شدت رقابت در این حوزه را به خوبی نشان می‌دهد. تعداد داروساز‌ها و پرسنلی که در داروخانه‌ شما مشغول به کار هستند را شمرده و سپس با یک حساب ساده متوجه خواهید شد که چه تعداد انسان در این حوزه در شرکت‌های دارویی مختلف و تحت نام برندهای مختلف فعالیت دارند.
این‌که بدانید در یک بازار به شدت رقابتی حضور دارید، بسیار مهم است اما لازم نیست که این موضوع شما را آشفته کند. نکته‌ی امیدوار کننده و مثبت در مورد داروخانه‌ این است که انسان‌ها برای همیشه به آن نیاز خواهند داشت. تجویز دارو برای حفظ سلامتی و درمان بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی و روحی افراد ضروری و اجتناب ناپذیر است. بیماران و خریداران داروها و مواد آرایشی و بهداشتی همواره به دنبال داروخانه‌هایی می‌گردند که خرید از آن‌ها راحتتر بوده، قیمت‌های رقابتی‌تر و منصفانه‌تری داشته باشند و مهم‌تر از همه این‌ که داروسازان و پرسنل حاضر در این داروخانه‌ها تعامل خوبی با مشتریان داشته و به آن‌ها در خرید دارو و مواد آرایشی و بهداشتی کمک کرده و توصیه‌های مفیدی در اختیار آن‌ها قرار دهند. بنابراین اگر داروخانه‌ شما همه این نیازها را برطرف می‌کند و برای رضایت مشتریان خود روش‌های مناسبی ابداع کرده است می‌توانید هم‌چنان در این صنعت پررونق اما شدیدا رقابتی باقی بمانید.

نحوه بازاریابی، تعامل با مشتریان و فراهم کردن داروها و اقلام مورد نیاز مشتریان در درآمد داروخانه موثر است.

طراحی یک استراتژی مناسب و کاربردی برای داروخانه 

سوال این است که چطور می‌توانید قابلیت رقابتی داروخانه‌ خود را افزایش داده و بتوانید با دیگر داروخانه‌هایی که در این حوزه از تخصص و اعتبار مناسب و بالایی برخوردارند رقابت کنید؟ در این مطلب شما را با تعدادی از این استراتژی‌های موثر و باارزش آشنا خواهیم کرد. البته باید بدانید که اجرا کردن برخی از این نکات ممکن است کمی سخت و چالش برانگیز باشد. رعایت کردن نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند که با برندسازی و در دید عموم بودن داروخانه‌ خود کار را شروع کنید.

کمی تحقیقات در حوزه کاری خود انجام دهید

برای این کار بهترین مرجع شما داروخانه‌های رقیبی خواهند بود که در اطراف شما فعالیت دارند و با این کار متوجه می‌شوید که چطور می‌توانید یک داروخانه‌ موفق داشته باشید. باید بفهمید که کدام یک از داروخانه‌های رقیب شما از بقیه قوی‌تر است و شیوه‌های بازاریابی آن چگونه است و در کل چه تفاوتی با دیگر داروخانه‌های حاضر در منطقه فعالیت شما دارد. کاملا مشخص است که یک داروخانه‌ خصوصی به سختی می‌تواند با داروخانه‌ای که پشتیبانی دولتی دارد یا توسط یکی از شرکت‌های داروسازی معتبر حمایت می‌شود رقابت کند. با این وجود می‌توانید با انجام تحقیق در مورد آن‌ها و نگاه کردن به روش‌های بازاریابی‌شان اطلاعات مفید زیادی در مورد نحوه بازاریابی، تعامل با مشتریان و فراهم کردن داروها و اقلام مورد نیاز مشتریان کسب کنید.

برای مشتریان هدف خود برنامه‌ریزی کنید

برای رساندن پیام خود به گوش مشتریان بهترین راه انجام تبلیغات میدانی در میان مشتریان هدفی است که قصد دارید آن‌ها را به سمت خود جلب کنید. بروشورها یا جزوه‌های تبلیغاتی حرفه‌ای تهیه کرده و آن‌ها را به بیمارستان‌های مجاور، مطب پزشکان و کلینیک‌های اطراف برده و بین بیماران پخش کنید. هم‌چنین با استفاده از تبلیغات ایمیلی جوامع مجاور و مناطق مسکونی اطراف را از وجود و فعالیت داروخانه‌ خود باخبر کنید. برخی از افراد داروخانه‌ خود را تنها بر اساس نزدیک بودن به محل زندگی خود انتخاب می‌کنند، پس تبلیغات در محله‌های مسکونی و مراکز درمانی نزدیک به داروخانه‌ بهترین و عاقلانه‌ترین استراتژی تبلیغاتی است. بنابراین در کل افراد و جوامعی که در نزدیکی داروخانه‌ شما زندگی می‌کنند جامعه‌ی هدف شما خواهند بود.

تبلیغات زبانی می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای جلب کردن مشتریان جدید در داروخانه باشد.

سعی کنید مشتریان از مراجعه به داروخانه شما خاطره و تجربه خوب و مناسبی داشته باشند

تبلیغات زبانی می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای جلب کردن مشتریان جدید در هر کسب و کاری باشد. تجربه مثبت می‌تواند یک مشتری اتفاقی و تصادفی را به یک مشتی دائمی و پر و پا قرص تبدیل کند. تبلیغ زنجیره‌ای زبانی برای جلب مشتری در داروخانه‌ها و موفقیت آن‌ها بسیار حیاتی است. در اصل بسیاری از مشتریان به دنبال داروخانه‌هایی می‌گردند که بتوانند سریع داروها و مواد آرایشی و بهداشتی مورد نیاز خود را خریداری کرده و خارج شوند. اگر در داروخانه‌ افرادی برای تهیه نسخه‌ی آن‌ها وجود داشته باشد، دیگر لازم نیست مشتریان مدت زیادی را منتظر بوده و وقت‌شان تلف شود. اگر پرسنل داروخانه‌ مشتریان را مدت زیادی منتظر گذاشته و معطل کنند، بهتر است از آن‌ها بخواهید که تعهد کاری بیشتر و بهتری در این حوزه داشته و در اسرع وقت به نیازهای مشتریان رسیدگی کنند. اگر در داروخانه‌ سیستم کارآمدی برای دسته بندی و رسیدگی به نسخه‌های مشتریان خود ندارید، بهتر است که سیستم‌های کامپیوتری و سیستم مدیریت خود را بهبود بخشیده و مدرن‌سازی کنید. هر چه که بتوانید با مشتریان خود مهربانانه‌تر و محترمانه‌تر برخورد کرده و نیازهای او را در اسرع وقت برآورده کنید، امکان مراجعه‌ی مشتریان به صورت دائمی و در دفعات مجدد به داروخانه‌ شما افزایش یافته و وی بهترین ابزار برای تبلیغ زنجیره‌ای زبانی و شخص به شخص خواهد بود. بدین صورت که وی در صورت رضایت از خدمات داروخانه‌  افراد بیشتری را از دوستان و آشنایان برای مراجعه به شما ترغیب خواهد کرد. بهتر است سیستم پاسخگویی تلفنی به سوالات مشتریان خود را بهبود بخشیده و از استفاده از دستگاه‌های خودکار و برنامه‌ریزی شده برای پاسخگویی به مشتریان و آهنگ‌های انتظار ناخوشایند و طولانی مدت خودداری کنید.

نتیجه‌گیری

کاملا مشخص است که روش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد تنها راه‌های برای بازاریابی برای داروخانه‌ نیستند و هر داروخانه‌ با توجه به شرایط مکانی و نوع فعالیت خود می‌تواند استراتژی‌های متفاوتی برای جذب مشتریان هدف خود مورد استفاده قرار دهد. روش‌های تبلیغاتی متعددی از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی تا تبلیغات زنجیره‌ای دهانی برای جذب مشتریان جدید و وفادار ماندن آن‌ها به داروخانه‌ شما وجود دارد. با شروع کار خود از سه روشی که در بالا به آن‌ها اشاره شد می‌توانید فعالیت داروخانه‌ خود را در یک مسیر درست و مناسب قرار دهید. موفقیت در حوزه تبلیغات و استفاده از روش‌های متنوع و موثر در این حوزه می‌تواند تضمین کننده فعالیت اقتصادی شما در حوزه داروخانه‌ باشد.

منبع : Projecteve