داروخانه جایی است که همه‌ی ما بیمار باشیم یا نه، کارمان به آن می‌‌افتد. داروخانه اکثر اوقات شلوغ هستند و خرید کردن از آن‌ها دردسرهای خودش را دارد. در این مطلب به توصیه‌هایی خواهیم پرداخت که هنگام مراجعه به داروخانه باید مدنظر قرار دهید تا کارتان ساده‌تر شود.
در ساعات اوج شلوغی به داروخانه نروید. اگر چندان نیاز فوری به گرفتن داروهای‌تان ندارید، بهتر است در ساعاتی به داروخانه مراجعه کنید که زیاد شلوغ نباشد. به این صورت دیگر زمان طولانی در صف انتظار نخواهید کشید. ساعت اوج شلوغی بسته به موقعیت داروخانه متغییر است اما به طور کلی سه شنبه تا پنج شنبه بهترین روزها برای رفتن به داروخانه است. در این روزها داروخانه‌ها معمولا خلوت‌تر هستند و متصدیان آن هم وقت بیش‌تری برای صحبت کردن با بیماران دارند. حالا نوبت به انتخاب زمان مناسب در روز می‌رسد. معمولا بهترین زمان برای رفتن به داروخانه بین ساعات 10-12 قبل از ظهر و 14-16 است. هم‌چنین بهتر است در روزهای پایانی سال از رفتن به داروخانه اجتناب کنید و داروهای خود را قبل از آن تهیه نمایید.
از تمام نمونه‌های دارو مطلع شوید. امروزه داروخانه‌ها نمونه‌های بسیاری از داروها را عرضه می‌کنند. از برندها و انواع متفاوت داروی موردنظرتان مطلع شوید چراکه هر کدام می‌تواند میزان اثر بخشی متفاوتی داشته باشند. هم‌چنین این برندها بسته به نوع کیفیت قیمت‌های متفاوتی دارند و بعضی از بیمه‌های درمانی تنها برندهای خاصی را تحت پوشش قرار می‌دهند. معمولا متصدیان داروخانه می‌تواند توصیه‌های خوبی درباره کیفیت داروها به شما بدهد.
از برگه‌های تخفیف داروها استفاده کنید. برخی از برندها برای داروهای خود برگه تخفیف ارائه می‌دهند. برای مثال اگر ده بسته از یک دارو خاص را مصرف کنید برخی از برندها بسته بعدی را به شما رایگان می‌دهند. شما می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت از ارائه تخفیف برند داروی مصرفی‌تان مطلع شوید. بعضی از متصدیان داروخانه از این تخفیف‌ها اطلاع دارند، می‌توانید در این رابطه از آن‌ها سوال کنید.
تمام داروهای خود را از یک داروخانه تهیه کنید. بعضی از بیماران ممکن است برای تهیه داروهای خود به داروخانه‌های متفاوتی مراجعه می‌کنند. مشکل این‌جاست اگر بعضی از داروها با یکدیگر تداخل مصرف داشته باشند، داروساز یا متصدی داروخانه نمی‌تواند آن را تشخیص دهد. بنابراین بهتر است تمام داروهای خود را از یک داروخانه تهیه کنید تا در صورت وجود هرگونه تداخل دارویی متصدی داروخانه به شما اطلاع دهد. در ضمن بعضی از داروخانه‌ها مجهز به سیستم کامپیوتری هستند که کار تشخیص تداخل دارویی را راحت می‌کند.
از تخفیف‌های داروخانه استفاده کنید. بسیاری از داروخانه‌ها برای بعضی از خدمات و داروهای تخفیف دارند. این گونه تخفیف‌ها لزوما به صورت عمومی اعلام نمی‌شوند. بنابراین بهتر است از داروخانه در این باره سوال کنید. 
در خصوص داروهای بدون نسخه سوال کنید. بسیاری از بیماران در داروخانه‌ها سرگردان به‌دنبال داروی مناسب از بین ردیف‌های مختلف داروها هستند. حجم اطلاعات اینترنتی بالا اغلب نتیجه‌ی عکس داده و به سردرگمی بیماران جهت انتخاب بهترین گزینه می‌انجامد. در این شرایط متصدی داروخانه می‌تواند به علایم بیماری فرد مراجعه کننده گوش دهد و به او بهترین گزینه را پیشنهاد دهد. متصدیان داروخانه منبع اطلاعاتی مهمی برای پیشنهاد بهترین دارو هستند.

منبع : Pharmacytimes