در طراحی یک داروخانه چیدمان وسایل باید به‌گونه‌ای باشد که اجناس هم برای فروشنده و هم خریدار دردسترس و درمعرض دید باشد. نوع چیدمان باید کاملا خوشایند باشد و داروخانه دارای رنگ‌های دلپذیر و راهنمای جهت‌یابی مناسب و علائم قابل فهم باشد. در یک داروخانه باید تمامی اقلام دارویی و بهداشتی و آرایشی برای مشتریان دردسترس باشد.

رنگ و علائم و نورپردازی

در طراحی داروخانه، اختصاص کد رنگی خاص به هر بخش و قسمت به داشتن یک داروخانه منظم کمک می‌کند. هم‌چنین وجود علائم دقیق همراه با رنگ مخصوص هر قسمت، به مشتری‌ها در درک بهتر چیدمان مغازه کمک کرده و باعث می‌شود خرید خوبی را تجربه کنند. با ایجاد هماهنگی رنگی میان تمامی بخش‌ها و قسمت‌ها ، مشتریان داروخانه شما را مکانی منظم می‌دانند و نه مکانی آشفته و درهم‌ریخته. با انتخاب لامپ‌هایی با روشنایی مناسب به‌راحتی می‌توانید علائم موجود در داروخانه را برجسته کرده و سبب سهولت در خوانش آن‌ها شوید. اگر شدت نور داروخانه کافی نباشد، مشتری‌ها قادر به خواندن برچسب محصولات کوچک نخواهند بود و چشم‌های‌شان اذیت خواهد شد. هدف از تمامی این اقدامات، علائم خوانا، هماهنگی رنگی و نورپردازی مناسب، تشویق مشتری به صرف زمان بیشتری جهت خرید در داروخانه است.

داشتن صندوق مجزا برای قسمت دارویی داروخانه در سهولت خرید موثر است.

قسمت دارویی

داشتن صندوق مجزا برای این قسمت در سهولت خرید موثر است. هم‌چنین کارکنان داروخانه باید همواره برای کمک به مشتریان در دسترس باشند. طراحی اتاق یا غرفه‌ای مجزا برای انجام برخی آزمایشات سلامتی، مثل فشارخون و اتاقی برای درست کردن ترکیبات دارویی ایده‌های بسیار خوبی هستند که می‌تواند در رفع نگرانی‌های مشتریان موثر باشد. محصولاتی مثل ویتامین‌ها، وسایل مراقبتی دیابتی‌ها، عصاها و ویلچر و جعبه‌ی کمک‌های اولیه را می‌توان دور تا دور داروخانه چید. از آن‌جا که بسیاری از مشتریانی که وارد داروخانه می‌شوند به‌دنبال اقلام درمانی هستند، این نوع چیدمان باعث صرفه‌جویی در وقت فروشنده می‌شود.

کیوسک‌های صندوق

اخیرا یک راه جدید برای کیوسک صندوق داروخانه ارائه شده است. درآینده داروخانه‌ها دارای کیوسک‌های باز هستند. این کیوسک‌ها در مرکز داروخانه واقع می‌شوند و در راه ورود به مشتری‌ها خوش‌آمد گفته و در راه بازگشت مسئولیت حساب کردن کالاهای خریداری‌شده را دارند. این‌ کار به پرسنل داروخانه نیز این امکان را می‌دهد که راحت‌تر با مشتری‌ها درتماس باشند. هم‌چنین تعدادی زیادی از داروها و اقلامی که نیاز به نسخه ندارند نیز در این کیوسک فروخته می‌شود.

منبع : Ehow