غده‌ی تیروئید سوخت و ساز بدن را در حدی متعادل نگه می‌دارد. هر چه میزان هورمون تیروئید در بدن بیشتر باشد، سوخت و ساز بدن نیز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر هر چه میزان هورمون تیروئید کمتر باشد، بدن انرژی کمتری مصرف می‌کند. به همین دلیل هورمون تیروئید در حفظ وزن یا کاهش وزن تاثیر زیادی دارد. اگر کم‌کاری تیروئید داشته باشید، سوخت و ساز بدن کند می‌شود، خستگی مزمن می‌گیرید و وزن‌تان اضافه می‌شود. کم‌کاری تیروئید بیشتر بین خانم‌هایی که در دوران یائسگی هستند رواج دارد. اما ممکن است دلایل دیگر هم داشته باشد:

  • بیماری هاشیموتو، که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به غده‌ی تیروئید حمله‌ور شده و آن را نابود کند
  • کمبود ید در رژیم غذایی
  • جراحی برای درمان پرکاری تیروئید
  • پرتودرمانی برای سرطان
  • هورمون TSH

کم‌کاری تیروئید ممکن است باعث شود حساسیت بدن به انسولین کم شود و هضم مواد غذایی شیرین و سرشار از کربوهیدرات مثل نان، برنج و سیب‌زمینی برای بدن مشکل شود. اضطراب هم کم‌کاری تیروئید را تشدید می‌کند. 

کم‌کاری تیروئید را با ورزش درمان کنید

تاثیرات بلند مدت ورزش کردن روی کم‌کاری تیروئید هنوز قطعی نشده است، اما ورزش کردن در کوتاه مدت غده‌ی تیروئید را تحریک می‌کند و باعث می‌شود بافت‌های بدن نسبت به هورمون‌های تیروئید حساس‌تر شوند. هم‌چنین حساسیت بدن را به انسولین زیاد می‌کند و این خبر بسیار خوبی برای کسانی است که از کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند. 
ورزش کردن، مخصوصا ورزش‌های هوازی خلق و خوی انسان را نیز بهتر می‌کنند که این به مبارزه با افسردگی و اضطراب ناشی از کم‌کاری تیروئید کمک می‌کند. ورزش‌های هوازی و قدرتی را انجام دهید، اما بهتر است بین ورزش کردن فاصله بیاندازید. برای مثال اگر 10 دقیقه ورزش می‌کنید، 10 دقیقه هم استراحت کنید و سپس به ورزش کردن ادامه دهید. این کار روی سوخت و ساز گلوکز در بدن تاثیر زیادی دارد. از آن‌جایی که گلوکز سریع به انرژی تبدیل می‌شود، منبع انرژی مناسبی برای کسانی که انرژی کافی برای ورزش کردن ندارند محسوب می‌شود. 

برای درمان کم‌کاری تیروئید با تردمیل شروع کنید تا برای یک دقیقه فعالیت پر جنب و جوشی داشته باشید.


برنامه‌ی ورزشی زیر را هفته‌ای 3 بار انجام دهید

  • با تردمیل شروع کنید: البته هر نوع فعالیتی می‌توانید انجام دهید، اما فعالیت باید جوری باشد که برای یک دقیقه جنب و جوش داشته باشد، پس پیاده‌روی کردن احتمالا چالش کافی را برای بدن ایجاد نمی‌کند. اگر اضافه وزن دارید، فعالیتی مثل دوچرخه زدن را انتخاب کنید تا فشار زیادی به بدن‌تان وارد نشود.
  • برای 5 دقیقه گرم کنید: دوچرخه بزنید، بدوید، طناب بزنید یا به هر شکل دیگری برای 5 دقیقه گرم کنید. این مرحله‌ی دوم از یک برنامه‌ی 10 مرحله‌ای است. 
  • برای 1 دقیقه به خود فشار بیاورید: هر فعالیتی که انجام می‌ دهید، برای 1 دقیقه سرعت و شدت آن را به حداکثر برسانید. 
  • شدت ورزش را کم کنید: برای 2 دقیقه به مرحله‌ی 2 باز گردید. 
  • مراحل 3 و 4 را تکرار کنید. هفته‌ی اول 3 ست 3 دقیقه‌ای، هفته‌ی دوم 5 ست 3 دقیقه‌ای، هفته‌ی سوم 7 ست 3 دقیقه‌ای و هفته ی چهارم 8 ست انجام دهیم و زمان آن‌ها را بسته به انرژی خود تعیین کنید. 
  • سرد کنید: برای 3 دقیقه با راه رفتن بدن‌تان را سرد کنید و ورزش را به پایان برسانید. 
هیچ وقت آن‌قدر به خودتان فشار وارد نکنید که برای تمام کردن ست‌ها انرژی کافی نداشته باشید. اگر از یک فعالیت خسته شدید، آن را با فعالیتی دیگر جایگزین کنید. با این‌که این ست‌ها کوتاه هستند، شما را به چالش می‌کشند. در آغاز باید یاد بگیرید در هر ست چقدر به خودتان فشار بیاورید. همیشه سعی کنید با سرعت خودتان برنامه را پیش ببرید، چند ماهی طول می‌کشد تا بتوانید 7 ست یا بیشتر را کامل کنید. 
کم‌کاری تیروئید باید با کمک متخصص غدد مدیریت شود. این بیماری در یک آزمایش خون ساده مشخص می‌شود که اگر علائم آن را داشته باشید، متخصص غدد از شما درخواست می‌کند این آزمایش را انجام دهید. اگر کم‌کاری تیروئید با روش‌هایی مثل ورزش کردن بهتر نشود، متخصص غدد برای‌تان دارو تجویز خواهد کرد. 


منبع : Rodalewellness