مشکلات تیروئید مثل قارچ در حال رشد هستند و موازی با آن‌ها، رواج مشکلات روانی هم افزایش یافته است. محققین زیادی عقیده دارند که رابطه‌ای مستقیم بین افزایش رواج مشکلات تیروئید و اختلالات روانی وجود دارد. در آمریکا 40 میلیون نفر از مشکلات تیروئید رنج می‌برند و تقریبا تمام آن‌ها در کنار علائم فیزیکی، علائم روانی این مشکلات را هم تجربه می‌کنند. علائم روانی ناشی از مشکلات تیروئید شامل اضطراب، بی‌حوصلگی، خسته شدن از زندگی روزمره، افسردگی خفیف و شدید، تغییر خلق وخوی، ترس‌های نامتعارف و حتی فوبیا و حملات عصبی و روان‌پریشی می‌شوند. 


مغز ذهن را کنترل می‌کند و تیروئید مغز را

با این‌که مغز فقط 1.300 گرم وزن دارد،  یک چهارم انرژی بدن که شامل اکسیژن و گلوکز می‌شود را مصرف می‌کند. غده‌ی تیروئید انرژی بدن و مغز را کنترل می‌کند. اگر میزان تولید هورومون‌های تیروئید بیش از حد یا کمتر از حد معمول باشد، مغز دچار آسیب می‌شود. عملکرد سالم مغز به وجود تعادل بین هزاران نورن و سلول‌های مرتبط به آن‌ها وابسته است که هر کدام در زمانی خاص وظیفه‌ای معین دارند. کم شدن یا زیاد شدن تولید هورمون‌های تیروئید تاثیر زیادی روی عملکرد مغز می‌گذارد که خاص به هر فرد است. این غده‌ی کوچک می‌تواند ریشه‌ی بسیاری از مشکلات روانی باشد. بعضی افراد که مشکلات تیروئید دارند خشن می‌شوند، در حالی که بعضی افراد حرف شنو و افسرده می‌شوند. ممکن است دو فرد که مشکلات تیروئید مشابه دارند، با علائم روانی متفاوتی مثل از دست دادن حافظه یا اضطراب مواجه بشوند.


خلق و خوی مضطرب، نگران، آشفته، بدخلق، عصبانی، خشمگین، افسرده از نشانه‌های بارز مشکلات تیروئید است.

آیا مشکل از تیروئید است

  • اگر حس می‌کنید کمی مضطرب، نگران، آشفته، بدخلق، عصبانی، خشمگین، افسرده هستید یا رفتارتان تغییر کرده است، ممکن است مشکل از تیروئید باشد. 
  • اگر مشکلات روانی‌تان تشخیص داده شده، اما بهبودی مشاهده نمی‌کنید احتمالا مشکل از تیروئید است. 
  • اگر برای درمان تیروئید اقدام کرده‌اید، اما علائم روانی آن هنوز باپرجا هستند، ممکن است هنوز مشکل از تیروئید باشد. 
  • اگر در خانواده‌ی‌تان موارد زیادی از مشکلات تیروئید و بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی وجود دارد، احتمالا به زودی شما هم به آن‌ها ملحق خواهید شد. 
  • اگر مشکل‌تان از تیروئید باشد و بتوانید عملکرد آن را به تعادل برسانید، به یکی از نعمت‌های بزرگ زندگی یعنی سلامت روانی دست خواهید یافت. 

باید چه کار کنیم

مشکلات تیروئید باید بیشتر و دقیق‌تر به‌عنوان ریشه‌ی اختلالات روانی بررسی شوند. این رویکرد جدید نیست، اما باید بیشتر شناخته شود و پزشکان و روانشناسان توجه بیشتری به آن نشان دهند. ما توصیه می‌کنیم احتمال این‌که مشکلات تیروئید ریشه‌ی اختلالات روانی‌تان باشد را در نظر بگیرید. با روانپزشک خود در خصوص این احتمال صحبت کنید. اگر روانپزشک شما به این مسئله که ممکن است مشکل‌تان از غده‌ی تیروئید باشد توجهی نشان نداد، بهتر است با پزشک دیگری در این خصوص صحبت کنید. به‌عنوان بیمار وظیفه‌ی شماست که در این خصوص روانپزشک را آگاه کنید تا مشکل‌تان زودتر حل شود. بهتر است روی انجام آزمایشات تیروئید پافشاری کنید و اگر باز هم روانپزشک توجهی نکرد، باید روانپزشکی پیدا کنید که به حرف‌های شما گوش داده و به آن‌ها توجه کند. گاهی اوقات بیماران به آگاه شدن و کسب اطلاعاتی که به کیفیت زندگی‌مان کمک می‌کنند تمایلی ندارند. در حالی که همین توانایی است که روی کیفیت و کمیت زندگی ما تاثیر مستقیم دارد. توانایی ما در گوش دادن، پردازش اطلاعات، اعتماد کردن به غریزه و صحبت کردن. 


منبع : Rodalewellness