ورم کردن، پیچ خوردن و بزرگ شدن رگ‌ها زیر پوست نشانه‌های بیماری واریس هستند که گاهی اوقات با درد همراه‌اند و ظاهر پا را زشت می‌کنند. رگ‌های واریسی به‌خاطر ضعیف شدن دیواره‌ها و دریچه‌های رگ‌ها شکل می‌گیرند. ضعیف شدن دریچه‌ها باعث می‌شود خون در رگ‌ها جمع شود و کش بیایند و از پوست بیرون بزنند. واریس معمولا به‌عنوان یک مشکل ظاهری آغاز می‌شود اما ممکن است پس از مدتی به خون‌ریزی، اولسر، رگ افروختگی و ایجاد اختلال در جریان خون منجر شوند. خوشبختانه این بیماری درمان دارد. 

درمان واریس به شدت این بیماری و این‌که مشکلات در شاهرگ‌ها یا شاخه‌های آن‌ها بروز می‌کنند بستگی دارد. وقتی بیمار در پاها احساس ناراحتی و سنگینی می‌کند، معمولا مشکل هم در شاهرگ‌ها و هم در شاخه‌های آن‌ها بروز کرده است. می‌توانید با نشان دادن نتایج فراوادرمانی به متخصص واریس، از شدت آن مطلع شوید. با مشورت با متخصص واریس می‌توانید بهترین درمان برای مشکل‌تان را پیدا کنید. روش‌های درمانی واریس شامل موارد زیر می‌شوند:


اسکلروتراپی

در این روش سرم فیزیولوژیکی به رگ‌ها تزریق می‌شود که آن‌ها را شل می‌کند و باعث می‌شود دوباره به جریان خون جذب شوند. این روش بیشتر برای واریس خفیف تا معمولی پیشنهاد می‌شود. اسکلورتراپی انواع مختلفی دارد:

  • با کمک لیزر: این روش کمترین آسیب را به رگ‌ها می‌رساند و از تمام روش‌ها پیشرفته است. 
  • فوم اسکلروتراپی: از این روش بیشتر برای درمان رگ‌های واریسی بزرگ استفاده می‌شود.
  • با کمک فراوادرمانی: این روش امروزه جایگزین جراحی شده است و برای درمان رگ‌های بزرگ و عمیق استفاده می‌شود. 
نکته‌ی مثبت اسکلروتراپی این است که بدون درد یا دوران نقاهت، رگ‌های واریسی را ناپدید می‌کند. البته ممکن این روش برای رگ‌های واریسی بزرگ و گسترده کارایی نداشته باشد. هم‌چنین در بعضی موارد، بیمار باید پس از اسکلروتراپی هم به متخصص واریس مراجعه کند تا کاملا درمان شود. 

فلبکتومی یک عمل جراحی است که در آن جراح نزدیک به رگ‌های واریسی را شکاف می‌دهد و رگ را خارج می‌کند.

فلبکتومی

فلبکتومی یک عمل جراحی است که در آن جراح نزدیک به رگ‌های واریسی را شکاف می‌دهد و رگ را خارج می‌کند. این عمل جراحی معمولا در کنار اعمال دیگر مثل ابلیشن انجام می‌شود. نکته‌ی مثبت فلبکتومی این است که رگ‌های واریسی را از بدن خارج می‌کند و نتایج آن دائمی است. اما مثل هر عمل جراحی دیگر، خطراتی دارد و نسبت به روش‌های دیگر درمان واریس دوران نقاهتش طولانی‌تر است. 

ابلیشن گرمایی

در روش ابلیشن گرمایی که تقریبا 10 سال است مورد استفاده قرار می‌گیرد، با استفاده از لیزر یا انرژی فرکانس رادیور داخل رگ را گرما می‌دهند. این باعث می‌شود دیواره‌های رگ نابود شود، رگ جمع شود و بدن پس از مدتی آن را به خود جذب کند. این روش در درمان واریس موثر است، اما پس از آن بیمار برای چند هفته درد خواهد داشت و جای زخم رگ‌ها مدتی کوتاه باقی می‌ماند. از آن‌جایی که در این روش برای نابود کردن رگ تا 200 درجه‌ی سانتی‌گراد به آن گرما می‌دهند، ناحیه‌ی اطراف آن باید بی‌حس شود. با استفاده از این روش، رگ‌های واریسی تا یک یا دو هفته پس از عمل ناپدید می‌شوند. اکثر بیماران پس از ابلیشن گرمایی درد خفیفی دارند، اما معمولا روز بعد می‌توانند به زندگی عادی خود باز گردند. 

ابلیشن غیرگرمایی

این روش درست مثل ابلیشن گرمایی است با این تفاوت که در آن برای نابود کردن رگ از یک نوع فوم استفاده می‌شود. این فوم دارویی قوی است که رگ‌ را کاملا از بین می‌برد. هم‌چنین در روشی دیگر از نوعی چسب برای مصدود کردن رگ‌ها استفاده می‌شود. 

این روش‌ها تا به امروز برای درمان واریس موثر بوده‌اند. اما از‌ آن‌جایی که بیشتر آن‌ها جدید هستند، هنوز دوام نتایج آن‌ها مشخص نشده است و نمی‌دانیم تا چه حد واریس را تحت کنترل قرار می‌دهند. به هر حال اگر واریس دارید، بهتر است برای درمان آن با یک متخصص واریس مشورت کنید. امروزه پزشکان زیادی به درمان واریس می‌پردازند و باید هنگام انتخاب آن‌ها دقت کافی را داشته باشید تا پزشکی را انتخاب کنید که در این زمینه تخصص داشته باشد. 

منبع : Everydayhealth