پنجشنبه 29 سپتامبر سال 2016 شاهد انتشار نتایج تحقیقاتی در HealthDay News  بودیم. بر اساس دستاورد این پژوهش، افراد مبتلا به میگرن و یا سردرد‌های میگرنی بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری کم‌کاری تیروئید هستند . 
به طور معمول کم‌کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده‌ی تیروئید در بدن فرد مبتلا به اندازه‌ی لازم هورمن ترشح نمی‌کند. بنابر نظریات پژوهشگران کالج Cincinnati این جریان می‌تواند موجبات مسائلی از قبیل سرگیجه، خستگی، ریزش مو، افزایش وزن و یا یبوست در فرد مبتلا را فراهم آورد. بی‌نظمی در دوره‌های قاعدگی از دیگر عواملی است که ممکن است به دلیل کم‌کاری‌ تیروئید در فرد اتفاق بیفتد. 
این پروژه‌ی تحقیقاتی در روند خود بیش از  8400 نفر را مورد بررسی قرار داد. داوطلبین در روند 20 ساله‌ی پروژه تحت نظر مداوم پزشکی قرار داشتند. در این میان  آن دسته اشخاصی که به سردردهای یک طرفه یا سردردهای عصبی دچار می‌شوند تا 21 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم کاری تیروئید قرار می‌گیرند. این رقم در مبتلایان به بیماری میگرن تا 41 درصد بیشتر است.
بررسی‌ها در این رابطه نشان می‌دهند که مبتلایان به میگرن به مراتب بیش از سایرین مستعد کم‌کاری‌های تیروئید هستند. اگرچه این تحقیقات مشخص نکرده‌اند که کدام اختلال می‌تواند دلیل بروز دیگری باشد.
بیماری میگرن در حال حاضر بیش از 12 درصد از جمعیت کل آمریکا را به خود گرفتار کرده است. این در حالی است که 2 درصد از آمریکایی‌ها به کم‌کاری تیروئید دچارند. محققان اعتقاد دارند که این اختلالات را نمی‌توان به‌عنوان تهدیدی جدی برای فرد در نظر گرفت، اما اگر همین مشکلات بدون درمان باقی بمانند ممکن است زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار دهند. البته محققان هنوز رابطه‌ی کم‌کاری تیروئید با سردرد را پیدا نکرده‌اند. 
دکتر Vincent Martin  یکی از پروفسوران حیطه‌ی پزشکی در این خصوص چنین می‌گوید «این احتمال وجود دارد که کم‌کاری تیروئید تعداد دفعات حملات سردرد را افزایش دهد. از طرف دیگر طبق بررسی‌هایی که در گذشته صورت گرفته است درمان کم کاری‌های تیروئید در کاهش دفعات و شدت سردرد‌ها موثر خواهد بود» 
دکتر Martin که مدیریت بخش سردرد و دردهای صورت در مرکز درمانی Gardner Neuroscience را به عهده دارد، در ادامه بیان می‌کند که  لازم است  پزشک در انجام آزمایشات کم‌کاری تیروئید در بیمارانی که به میگرن دچار هستند، بیشتر دقت کند. 
لازم است بدانید که غده‌ی تیروئید در ناحیه‌ی گلو واقع شده و وظیه‌ی ترشحات داخلی در بدن را بر عهده دارد. از این‌ رو هورمون‌های تیروئید مسئول کنترل میزان بالایی از فعالیت‌های بدن می‌باشند، این غده فعالیت‌هایی از قبیل تپش قلب و یا میزان سرعت بدن در سوزاندن کالری را کنترل می‌کند.

منبع : Webmd