اگر جزء بیماران تیروئیدی هستید حتما متوجه شده‌اید که برخی از پزشکان در مورد بیماری‌های تیروئید اطلاعات ناقص و یا اشتباهی دارند. متخصص غدد در سیستم غدد درون ریز تخصص دارد و تیروئید هم یکی از همین غده‌ها است. اما برخی اوقات متخصص غدد اشتباه‌ترین اطلاعات را در مورد تشخیص بیماری تیروئید و درمان آن می‌دهد. بهتر است چشم و گوش خود را باز کنید و اشتباهاتی را که متخصص غدد سعی می‌کند به شما بقبولاند کشف کنید. در این مطلب این اشتباهات را برای شما فاش می‌کنیم:


TSH شما نرمال است

متخصص غدد انجام آزمایش هورمون محرک تیروئید یا همان TSH را تنها یکی از آزمایش‌های تشخیص و کنترل بیماری تیروئید قلمداد می‌کند. اما از نظر بسیاری از متخصصین غدد آزمایش TSH یک استاندارد طلایی برای تشخیص بیماری‌های تیروئید محسوب می‌‌شود. بدتر از آن این که متخصص غدد حتی روی دامنه‌ی مرجع این آزمایش هم اختلاف نظر دارد.

برخی از متخصصین غدد هر عددی را که در دامنه‌ی مرجع قرار داشته باشد «نرمال» تلقی می‌کنند و برخی دیگر می‌گویند اگر آزمایش TSH عدد 10 را نشان دهد فرد به کم‌کاری تیروئید مبتلا است. بسیاری از متخصصین غدد هم آزمایش T4  آزاد و T3  آزاد یا آنتی بادی‌هایی را که بیماری خود ایمنی تیروئید را شناسایی می‌کنند مورد آزمایش قرار نمی‌دهند. بنابراین ممکن است سطح T4 و T3 در بدن شما پایین‌تر از حد نرمال باشد یا آنتی‌بادی‌هایی داشته باشید که نشان می‌دهد غده‌ی تیروئید در حال خود تخریبی است. اما اگر TSH شما در محدوده‌ی دامنه‌ی مرجع قرار داشته باشد، متخصص غدد ممکن است بگوید که در حالت نرمال قرار دارد.


داروهای خشک شده‌ی طبیعی تیروئید یا NDT برای جایگزینی هورمون تیروئید تجویز می‌شوند.

داروهایNDT غیر مجاز هستند

داروهای خشک شده‌ی طبیعی تیروئید یا NDT برای جایگزینی هورمون تیروئید تجویز می‌شوند. این داروها از غده‌ی تیروئید خشک شده‌ی خوک تهیه می‌‌شوند. نام دیگر این دارو تیروئید طبیعی و عصاره‌ی تیروئید است و به صورت بدون مارک و یا با برند‌هایی مثل Nature-throid, Thyroid WP, Armour, و Erfa در بازار موجود است.

جای تعجب است که بسیاری از متخصصین غدد در مورد این داروها تا این اندازه اطلاعات اشتباه دارند. واقعیت این است که:

  • سازمان غذا و داروی آمریکا داروی خشک شده‌ی طبیعی یا NDT  را تایید کرده است.
  • این داروها به طور منظم کنترل کیفیت می‌شوند.
  • اگر داروی NDT به جا تجویز شود، همانند داروهای دیگر جایگزین برای هورمون تیروئید کارایی داشته و به همان اندازه بی خطر است.
  • NDT یک داروی غیر مجاز نیست. این دارو در داروخانه‌های آمریکا، کانادا و چند کشور دیگر به صورت مجاز به فروش می‌رسد. 
  • برند‌های NDT موجود در بازار آمریکا از خوک گرفته می‌شوند نه از گاو.

کم کاری تیروئید باعث افزایش وزن نمی‌‌شود

متخصص غدد ادعا می‌کند که تیروئید با آن‌که شاه غده‌ی سوخت و ساز بدن است، ارتباطی با وزن ندارد. افرادی که بیماری تیروئید داشته‌اند اما تا مدت‌ها از وجود آن اطلاع نداشته‌اند اغلب گزارش می‌دهند که قبل از تشخیص، وزن اضافه کرده‌اند. حتی پس از تشخیص هم کاهش وزن برای کسانی که کم کاری تیروئید دارند یا جراحی برداشت غده‌ی تیروئید داشته‌اند اگر نگوییم غیر ممکن است، می‌تواند بسیار دشوار باشد. ممکن است متخصص غدد بیمار تیروئیدی را به پرخوری متهم کند و به دوندگانی که مشکلات تیروئید دارند بگوید تمرینات خود را باید بیشتر کنند تا وزن کم کنند. متخصص غدد درک نمی‌کند تیروئید چه رابطه‌ی پیچیده‌ای با کاهش وزن دارد.
تیروئید ارتباط پیچیده‌ای با قند خون، گرسنگی و سیری، هورمون‌های گرسنگی و کاهش وزن مثل انسولین و لپتین، متابولیسم پایه و فاکتور‌های دیگری که با افزایش و کاهش وزن مرتبط هستند دارد. تشخیص و درمان صحیح تیروئید برای کاهش وزن لازم است، اما بسیاری از بیماران تیروئیدی باید به مسائل دیگری چون مقاومت به انسولین و لپتین، کاهش سوخت و ساز و موارد دیگر نیز توجه داشته باشند تا بتوانند به طور موثر وزن کم کنند.

برخی از بیماران تیروئیدی ندول دارند که همان گره‌های موجود در غده‌ی تیروئید است.

اگر برآمدگی یا ندول مشکوکی داشته باشید باید غده‌ی تیروئید شما را در بیاوریم

برخی از بیماران تیروئیدی ندول دارند که همان گره‌های موجود در غده‌ی تیروئید است. یک ندول مشکوک ممکن است از لحاظ اندازه بزرگ باشد و به سرعت رشد کند یا در عکس ‌های سی‌تی اسکن، سونوگرافی و یا اسکن تیروئید شکل مشکوکی داشته باشد. قبل از این‌که ندول  را با جراحی خارج کنند باید با آسپراسیون سوزنی ظریف یا همان FNA بافت برداری شود تا معلوم شود که آیا سرطانی است یا خیر. اگر ندول سرطانی بود معمولا با جراحی خارج می‌شود. اما آزمایش بسیاری از این بافت برداری‌های FNA  نا مشخص و بی‌نتیجه باقی می‌ماند.
اگر ندول مشکوک داشتید و نتیجه‌ی آزمایش FNA نا‌مشخص یا بی‌نتیجه بود، قبل از این‌که با جراحی آن موافقت کنید در خواست یک آزمایش Veracyte Afirma Thyroid Analysis بدهید. این آزمایش بر روی نتایج بافت‌برداری FNA انجام شده و می‌تواند به طور دقیق نشان دهد که ندول سرطانی است یا خیر. از آن‌جایی که برخی از ندول‌ها خوش خیم هستند، این آزمایش می‌تواند به شما کمک کند که خود را از جراحی و یک عمر کم‌کاری تیروئید پس از آن نجات دهید.

باید به یک روانپزشک مراجعه کنید

غددشناسی مرسوم می‌گوید اگر شما کم‌کاری تیروئید دارید و تحت درمان لووتیروکسین هستید و TSH شما در محدوده‌ی دامنه‌ی مرجع قرار دارد و با این حال حس می‌کنید که حال‌تان خوب نیست، متخصص غدد باید شما را برای مشاوره نزد یک روانپزشک بفرستد.
اگر کم کاری تیروئید دارید، فقط لووتیروکسین مصرف می‌کنید، TSH شما در محدوده‌ی مرجع قرار دارد اما باز هم حال‌تان خوش نیست قبل از این‌که به مطب روانپزشک بروید بهتر است به یک متخصص غدد دیگر مراجعه کنید که بتواند:
  • مشخص کند که TSH شما در حالت بهینه قرار دارد و  فقط در محدوده ی دامنه‌ی مرجع نیست.
  • اطمینان حاصل کند T4  آزاد و T3 آزاد شما آزمایش شده و با دارو به سطح مطلوب رسیده است.
  • نگاهی به سطح T3 معکوس شما بیندازد و تعیین کند که آیا در انتقال یا تبدیل تیروئید مشکلاتی دارید که علائم را تشدید کند و آن‌ها را درمان کند.
  • در مورد مسائل دیگر از جمله تعادل آدرنال، سوء تغذیه و عدم تعادل هورمون‌ها شما را راهنمایی کند.


منبع : Holtorfmed