دلالان خودرو، عمده فروشان و خرده فروشان لوازم یدکی خودرو، فروشندگان متبحر لوازم یدکی را به خدمت می‌گیرند. کسانی که عشق خودرو دارند و شیفته‌ی مکانیک هستند و همین‌طور  مهارت‌های زیادی در روابط اجتماعی دارند در این زمینه موفق می‌شوند. کار فروشندگان لوازم یدکی، فروختن قطعات خودرو است. آن‌ها لوازم یدکی، تعویضی، متعلقات و دیگر لوازم خودروهای سواری، وانت و کامیون را می‌فروشند. علاوه بر فروش به مراجعین، آن‌ها از طریق تلفن یا پست الکترونیکی سفارش می‌گیرند و معامله می‌کنند. 


شرایط کاری

مسئول بخش فروش لوازم یدکی خودرو موظف است شخصا با تلفن و ایمیل به سئوالات پاسخ دهد و سفارش لوازم یدکی خودرو  را بگیرد. او به مکانیک‌ها و عموم مردم سرویس می‌دهد. چنین فردی مسئول سفارش قطعات، نظارت بر انبار، بدست آوردن اطلاعات از کاتالوگ‌ها و پایگاه‌های داده‌ای کامپیوتری و مدیریت پرداخت‌ها است. از آن‌جایی که فروشنده‌ها با اعداد و ارقام سر و کار دارند، باید ریاضیات را بفهمند و سواد نوشتن داشته باشند. دروس ریاضی که در مدرسه به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود برای انجام این کار کافی است. داشتن اطلاعات در خصوص مکانیک خودرو نیز برای چنین شغلی یک امتیاز محسوب می‌شود. 


محیط کار

فروشنده‌ی لوازم یدکی خودرو می‌تواند در قسمت معاملات خودرو یا انبار کار کند. در این شغل فروشنده‌ی لوازم یدکی بعضی اوقات مجبور خواهد بود کار بدنی انجام دهد و اجسام سنگین را بلند کند. ساعات کار اغلب زیاد است و ممکن است شامل آخر هفته‌ها و شیفت‌های شب نیز بشود.


شخصیت

کسی که به این کار علاقه‌مند است باید روابط اجتماعی خوبی داشته باشد تا بتواند لوازم یدکی بفروشد. هم‌چنین باید مشتری مدار باشد و بتواند اطلاعات فنی را برای افراد عادی توضیح دهد. باید از جزئیات کار مطلع و دارای مهارت‌های سازمانی قوی باشد.


الزامات

برای این کار مدرک دیپلم کفایت می‌کند و اگر با خودرو و مکانیک آشنایی داشته باشید بسیار عالی است.


منبع : Ehow