برای همه‌ی ما روزی پیش خواهد آمد که بخواهیم  سیم کشی سیم و کابل را به‌صورت زیر زمینی انجام دهیم. هنگام انجام این کار باید نکات زیادی را مد نظر داشته باشید. خیلی‌ها فکر می‌کنند باید این کار ار به دست یک تکنیسین سپرد، اما در واقع این‌طور نیست و خود شما هم از عهده‌ی انجام آن برمی‌آیید. ولی به شرطی که اصول آن را رعایت کنید. در این‌جا نکات پایه‌ای این کار را به شما آموزش می‌دهیم.


شیار

بخش اول این کار شامل کندن یک شیار است که بتوانید سیم و کابل را از داخل آن رد کنید. عمق شیار باید مناسب باشد. بهتر است با اداره‌ی برق تماس بگیرید و بپرسید از جایی که شما می‌خواهید شیار ایجاد کنید سیم و کابل رد شده یا خیر. این کار باعث می‌شود که با خیال راحت دست به کندن زمین بزنید. بعد از کندن شیار با عمق مناسب، می‌توانید کابل را در آن قرار دهید. هم‌چنین  می‌توانید با اداره‌ی برق تماس بگیرید و عمق استاندارد شیار را جویا شوید.


خواباندن کابل

بهتر است کابل را از لوله‌های PVC  عبور دهید و بعد آن را در شیار قرار دهید. چیزی که در این‌جا مهم است عمق مناسب شیار و قرار دادن صحیح کابل در داخل آن است.

اگر بعد از قرار دادن سیم و کابل یک نوار پلاستیکی اخطار هم در شیار بگذارید بد نیست. توصیه می‌کنیم چه از لحاظ قانونی ملزم به قرار دادن نوار اخطار باشید و چه نباشید، در هر صورت این کار را انجام دهید چون اگر کسی در آینده بخواهد آن قسمت را بکند متوجه وجود سیم و کابل در آن‌جا می‌شود و جانش به خطر نمی‌افتد. درست است که مجبورید مبلغ ناچیزی بابت آن خرج کنید، ولی حداقل با جان افراد بازی نمی‌کنید.


اتمام کار

کابل را که در زمین قرار دادید و روی آن را با خاک پوشاندید کار تمام است. البته قبل از این‌که روی سیم و کابل خاک بریزید، از یک کارشناس اداره‌ی برق بخواهید که به محل کار بیاید و سیم‌کشی را تایید کند. خوب دیگر کار تمام است. حالا می‌توانید تست‌های لازم را انجام دهید. پس از آن نیز از کارشناس بخواهید تا کار نهایی را در صورت نبودن اشکال تایید کند. خوبی این کار این است که اگر در آینده اداره‌ی برق از شما ایرادی گرفت، می‌توانید ثابت کنید که کار شما مورد تایید کارشناسان این اداره قرار گرفته است.


منبع : Doityourself