از همان روزهای نخستین پیدایش صنعت خودرو بازی موش و گربه سازندگان لوازم یدکی با مشتریان خود از جمله فورد و تویوتا برای سود بیشتر در جریان بوده است. خودروسازان معمولا با چند تولیدکننده‌ی لوازم یدکی کار می‌کنند تا با ایجاد رقابت بین آن‌ها لوازم یدکی را با قیمت پایین‌تری از آن‌ها بخرند که در این بازی ممکن است یکی از تولیدکنندگان لوازم یدکی از هستی ساقط شود.

مدتی است که معلوم شده چند تولیدکننده‌ی لوازم یدکی با هم تبانی کرده‌اند تا قیمت‌ها را بالا نگه دارند و پروسه‌ی مناقصه را کنار بگذارند که در آمریکا جرم محسوب می‌شود. چهار سال پیش وزارت دادگستری آمریکا پا میان گذاشت و چند کیفر خواست علیه تولیدکنندگان لوازم یدکی تنظیم کرد و آن را بزرگ‌ترین ضد تراست نامید.

تا این تاریخ 34 مدیر عامل شرکت‌های تولیدکننده‌ی لوازم یدکی و 27 سازنده‌ی لوازم یدکی جرم خود را پذیرفته‌اند و قبول کردند که جریمه‌ی 2.3 میلیارد دلاری آن را بپردازند. رشته‌ای از دعاوی مدنی به همراه تفحص جنایی در جریان بوده است.

یکی از تولیدکنندگان که اخیرا موافقت کرده دعوی مدنی را حل وفصل کند Autoliv Inc  تولیدکننده d کیسه‌ی هوا و سیستم‌های امنیتی در سوئد است که موافقت کرده 65 میلیون دلار به شاکیان بپردازد. این پول به مونتاژ کنندگان، دلالان اتومبیل که لواز م یدکی را خریداری کردند و به مشتریانی که اتومبیل‌هایی را خریداری کردند که حاوی آن قطعات است پرداخت خواهد شد.

سال گذشته مدیر عامل Autoliv تاکایوشی ماتسوناگا به یک سال و یک روز زندان محکوم و همین طور 20000 دلار جریمه شد. توافق به اعتراف او شامل همکاری با ضد تراست می‌شد.


خودروسازان برای حفظ سود خود متکی به رقابت تولید کنندگان لوازم یدکی بر سر قیمت هستند.

در 22 می هیئت منصفه‌ی عالی در دیترویت هیتوشی هیرانو را متهم اعلام کرد. هیرانو یکی از مدیران شرکت توکای ریکا در ژاپن است که صفحات کنترل بخاری خودرو تولید می‌کند. این هیئت منصفه او را با به تبانی در طرح تثبیت قیمت و امحا مدارک متهم کرد. این شرکت در سال 2012 به دست داشتن در تبانی تثبیت قیمت و ممانعت از اجرای عدالت اعتراف کرد و 17.7 میلیون دلار جریمه‌ی نقدی پرداخت کرد.

برت اسنایدر معاون دادستان در قضیه‌ی ضد تراست در مصاحبه‌ای با خبر گزاری اسوشیتد پرس گفت «به جرات می‌توان گفت که مصرف کنندگان آمریکایی در نتیجه‌ی این تبانی پول بسیار بیشتری از قیمت واقعی خودروها پرداخت کردند.»

بخش زیادی از تحقیقات وزارت دادگستری بر روی فعالیت‌های تجاری در اوایل دهده‌ی گذشته متمرکز بوده است. Bridgestone تولیدکننده‌ی لاستیک خودرو گفت اطمینان دارد که پس از اجرای کامل همکاری جهانی علیه اقدامات غیر غیر قاونی در تجارت، این اقدام خلاف قانون در سال 2008 متوقف شده است.

این شرکت تولیدکننده‌ی لاستیک خودرو که پس از قبول جرم موافقت کرده در ماه فوریه 425 میلیون دلار جریمه بپردازد اعلام کرد کارمندانی که در تثبیت قیمت دست داشته‌اند را تنبیه خواهد کرد و مدیران داخلی و مدیران اجرایی را با کسر حقوق و مزایا مجازات می‌کند.

تعدادی تولید کنندگان لوازم یدکی و مدیر اجرایی که در دام دولت گرفتار شده‌اند، اما امیدی نیست که تنش‌های ساختاری میان خودروسازان و عرضه کنندگان لوازم یدکی به این زودی حل و فصل شود. خودروسازان برای حفظ سود خود متکی به رقابت تولیدکنندگان لوازم یدکی بر سر قیمت هستند.

تولیدکنندگان لوازم یدکی خودرو نیز برای ادامه‌ی حیات خود باید از فروش خود سودی به دست بیاورند. آن‌ها می‌توانند از راه دیگری وارد شوند تا بتوانند تولیدات خود را به خودروسازان بفروشند.این راه نوآوری در تولید لوازم یدکی است طوری که برای مشتری جذاب باشد و حاضر باشد برای آن پول خرج کند. آن‌ها با نوآوری در لوازم یدکی می‌توانند مطمئن باشند که خودروسازان تولیدات آن‌ها را با قیمت خوبی خواهند خرید.


منبع : Fortune