متن حاضر از اسپورک مارکتینگ گرفته شده است که یک بازاریابی اینترنتی لوازم یدکی خودرو می‌باشد. در حالی که عوامل زیادی به جز طراحی در موفقیت وب‌سایت‌های مربوط به تجارت لوازم یدکی خودرو دخیل هستند، اما یک سری مفاهیم طراحی کلی وجود دارند که بین سایت‌های معروف مشترک هستند. در ادامه به سیزده مورد از نقاط مشترک بین وب‌سایت‌های فروش لوازم یدکی خودرو می‌پردازیم. 

جهت یابی به شکل F

کاربران برای بررسی وب‌سایت‌ها از الگویF پیروی می‌کنند. به این ترتیب که از مطالب بالای صفحه شروع می‌کنند و سپس به پایین و سمت چپ صفحه می‌روند. به همین دلیل است که جهت یابی برای حالتی که یک لیست افقی و یک لیست در سمت چپ داریم بهترین روش برای بررسی سایت فروش لوازم یدکی می‌باشد. 

وجود باکس جستجو در وسط یا سمت راست بالای صفحه

کاربران اینترنت عادت دارند که از باکس جستجو که در بالا و گوشه راست صفحه قرار دارد استفاده کنند. استفاده از این کادر و قرار دادن آن در وسط صفحه استفاده از آن را برای افرادی که از سایت فروش لوازم یدکی دیدن می‌کنند آسان می‌کند.  

اطلاعات تماس در سمت راست بالای صفحه 

اکثر سایت‌های موفق لوازم یدکی خودرو از این نکته پیروی می‌کنند چون کاربران عادت دارند، مثل باکس جستجو برای یافتن گزینه‌ی کمک به قسمت سمت راست صفحه نگاه کنند، که این گزینه می‌تواند گزینه کمک باشد و یا یک شماره تلفن. از این رو توصیه می‌کنیم شماره تماس، خدمات مشتری و آدرس ایمیل و لینک تماس با ما را بالای صفحه در تیتر و سمت راست قرار دهید. 

برای کاربران سایت‌های تجاری و به ویژه لوازم یدکی جستجوگر ساده و اطلاعات مختصری فراهم کنید.

صفحه خانه ساده

در رابطه با صفحه خانه سایت‌های تجاری و به ویژه لوازم یدکی خودرو نکات بسیاری وجود دارد. اگر برای کاربران جستجوگر ساده و اطلاعات مختصری فراهم کنید، روند خرید را برای آن‌ها ساده‌تر خواهید کرد (به عنوان مثال، یافتن قطعات مناسب برای خودروشان با کلیک روی تیتر و یا وارد کردن سال تولید و مدل) و به این صورت کمتر درگیر توضیحات اضافی می‌شوند. «تحلیل عیب و نقص» عبارتی است که بسیاری از طراحان سایت فروش لوازم یدکی به کار می‌برند. وقتی کاربر با گزینه‌های بسیاری روبرو می‌شود، اغلب متوجه نیست که در انتخاب خود اشتباه خواهد کرد. وقتی کاربر گزینه‌های واضح  و ساده ای بیابد، انتخاب نیز برایش آسان‌تر خواهد بود. 

مثلث طلایی را برند خود کنید

گوشه چپ در قسمت بالای سایت بخشی است که چشم بسیاری از کاربران را به خود جذب می‌کند. از این رو بهترین نقطه برای قرار دادن نام و شعارتان همان گوشه‌ی چپ می‌باشد. بدین صورت کاربران خواهند فهمید که از چه وب‌سایتی دیدن کرده‌اند و وب‌سایت شما چه گزینه‌هایی از لوازم یدکی به آن‌ها ارائه می‌دهد. 

قوانین نگارش را نادیده نگیرید

انتخاب فونت مناسب یکی از مهم‌ترین جوانب طراحی سایت به شمار می‌رود. بسیاری از صاحبان سایت بیش از حد به رنگ‌ها و طراحی سایت توجه می‌کنند، ولی فونت نگارشی را نادیده می‌گیرند و دقت نمی‌کنند که فونت انتخابی نامناسب، ناخوانا و یکنواخت است. خبر خوب این است که منابع عالی برای انتخاب فونت وجود دارد که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید به راحتی، با هزینه‌ی کم و در کمترین زمان ممکن فونت‌های زیبایی را دانلود کرده و از آن‌ها در طراحی وب‌سایت فروش لوازم یدکی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

کاربردی‌ترین طراحی برای سایت فروش لوازم یدکی خودرو طرحی است که نمایشگر موبایل هم بتوانند آن را نشان دهد.

سایتی کاربردی بسازید

یک سایت کاربردی سایتی است که مناسب با صفحه نمایشگر کاربران باشد و مطالب را به ترتیبی که برای کاربر قابل استفاده باشد نمایش می‌دهد. معمولا بهترین و کاربردی‌ترین طراحی برای سایت طرحی است که نمایشگر موبایل هم بتوانند آن را نشان دهد. در هر صورت سایتی که طراحی آن کاربردی باشد استفاده از آن نیز آسان‌تر خواهد بود.

سایتی درخشان بسازید

وب‌سایت‌هایی که کارآیی بالا و مناسبی دارند و به سرعت بارگذاری می‌شوند درآمد بیشتری نیز خواهند داشت. این موضوع یک واقعیت اثبات شده است. گوگل راهکارهایی ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کارآیی سایت خود را بهبود بخشید و هم‌چنین می‌توانید به طراح سایت خود تاکید کنید که سرعت سایت شما را بالا ببرد. یک سایت خرید لوازم یدکی هم باید سرعت بالایی داشته باشد تا کاربران به سادگی بتوانند در آن جستجو کنند.

از نشانه‌ها استفاده کنید

لوگو و یا علامت‌های همراه با اشیا حقیقی مثل نشان «خانه داری خوب» و یا لوگوی کارت‌های اعتباری، لوگوی تجارت بهینه و غیره اعتماد کاربر را جلب می‌کنند و اعتماد کاربران به بالا بردن فرصت‌های گفت و گو خواهد انجامید. در حالی که برخی نشانه‌ها تاثیر گذاری بیشتری دارند، ولی هر نشانه قابل اعتمادی به سایت شما کمک می‌کند که نگرانی‌های کاربران خود درباره ایمنی و کیفیت محصولات و لوازم یدکی را به طور کامل برطرف کنید.

مسیریابی با استفاده از نشانه‌ها

یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به کاربران در جهت پیدا کردن بخش‌هایی که دنبال آن‌ها هستند قرار دادن نشانگرهای صفحات در قسمتی از سایت است. این نشانگرها به کاربران نشان خواهند داد که به چه مسیری هدایت شده‌اند و هم‌چنین سرگروه دسته‌ای که در آن قرار دارند را نیز خواهند شناخت. این نشانگرها در سایتی که دسته بندی‌های متعدد و مختلفی دارد کمک بزرگی به شما خواهند کرد.

در سایت فروش لوازم یدکی خودرو گرافیک، تصاویر و متون باید کاربر را به سمت مقصدی خاص هدایت کنند.

از تصاویری که توجه کاربر را به خود جذب می‌کنند استفاده کنید 

گرافیک، تصاویر و متون باید هماهنگ با یکدیگر کاربر را به سمت مقصدی خاص هدایت کنند. از خطوط برای نشان دادن جهات استفاده کنید. هم‌چنین از جهت‌های متحرک و رنگ‌های جذاب برای پر رنگ کردن اهمیت اطلاعات و یا نکته‌ای که می‌خواهید کاربران به آن توجه کنند استفاده نمایید.  

هر صفحه باید مختص به موضوعی خاص باشد

یکی از بنیادی‌ترین قواعد داشتن طراحی مناسب در یک وب‌سایت لوازم یدکی خودرو این است که هر صفحه مختص به یک هدف واحد باشد. تمرکز بیشتر بر یک عملکرد احتمال کلیک کردن کاربر برای به استفاده کردن از آن لینک را افزایش خواهد داد.  

بر وبسایت نظارت مداوم داشته باشد

واضح و ضروری است تمامی صفحات سایت باید هماهنگ و مرتبط با یکدیگر باشند. هم‌چنین بسیار مهم است که تبلیغات و رسانه‌های اجتماعی نیز با محتوا و ظاهر سایت شما مرتبط و هماهنگ باشند. هرچند که این لیست جامع نیست، ولی اکثر متخصصان این حوزه بر تمامی موارد قید شده به‌عنوان اولین و مهم‌ترین مراحل طراحی سایت اتفاق نظر دارند و رعایت کردن آن‌ها را به طراحان سایت‌های فروش لوازم یدکی خودرو توصیه می‌کنند.

منبع : Revolutionparts