وقت آن رسیده که سراغ ماست یونانی، شیر، تخم مرغ، استیک و عدس بروید چون رژیم غذایی سرشار از پروتئین ممکن است راه حل خواب بهتر باشد. مطالعه‌ای در دانشگاه پوردو نشان داد بزرگسالانی که از اضافه وزن رنج می‌بردند و به مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین روی آوردند، نه‌تنها توانستند وزن کم کنند بلکه کیفیت خواب‌شان را نیز بهبود بخشیدند.

محققین عادات غذایی و الگوهای خواب 44  شرکت کننده را در طی یک دوره‌ی 16 هفته‌ای تحت نظر قرار دادند. افرادی که پروتئین بیشتری مصرف کردند گزارش دادند که احساس بهتری داشتند و خواب با کیفیت‌تری را تجربه کردند.

یک متخصص تغذیه از این دانشگاه می‌گوید: این تحقیق نشان داد که مصرف زیاد پروتئین علاوه بر نتایج مثبت زیادی که دارد روی کیفیت خواب و کاهش وزن بسیار موثر است و مزیت‌های دیگر آن عبارتند از وادار کردن بدن به از دست دادن چربی، حفظ توده‌ی بدون چربی بدن و بهبود فشار خون. خواب یکی از عوامل مهم و تاثیر‌گذار در سلامت بدن است و تحقیق ما اولین پژوهشی است که به مسئله‌ی تاثیر یک الگوی غذایی سالم بر روی خواب پرداخته است. ما نشان داده‌ایم که کیفیت خواب فرد با مصرف پروتئین بهتر می‌شود ولی تحقیقات بیشتری لازم است تا یافته‌های ما را تایید کند.

این رژیم غذایی که غذاهای کم چرب و کم کربوهیدرات را نیز شامل می‌شود، بسیاری از مواد غذایی حاوی پروتئین زیاد را در بر می‌گیرد و برای کاهش وزن تجویز می‌شود؛ اما روی کیفیت خواب هم تاثیر می‌گذارد.

این متخصص تغذیه می‌افزاید: بیشتر پژوهش‌ها روی تاثیر خواب، بر روی رژیم غذایی و کاهش وزن تمرکز دارد؛ اما تحقیق ما عکس این کار را انجام داد و به تاثیرات کاهش وزن و رژیم غذایی، به ویژه میزان مصرف پروتئین، بر روی خواب پرداخت. ما دریافتیم که با کاهش مصرف کالری و افزایش مصرف پروتئین کیفیت خواب در افراد میانسال بهبود می‌یابد. این کیفیت خواب بهتر از کیفیت خواب افرادی است که همان مقدار وزن را کم می‌کنند اما میزان مصرف پروتئین‌شان عادی است.


منبع : Rodalewellness