از این‌که درد شانه یا کمرتان خوب شود ناامید شده‌اید؟ به‌خاطر درد مفاصل نمی‌توانید خوب ورزش کنید؟ برای‌تان خبری داریم. در حالی که بعضی‌ دردهای فیزیکی هیچ‌وقت کاملا از بین نمی‌روند، ایجاد تغییر در رژیم غذایی و حذف کردن مواد غذایی التهاب‌زا و اضافه کردن مواد غذایی ضد التهاب، می‌توانند تاثیر زیادی در شدت درد داشته باشد. 

اگر مشکلی مزمن مثل آرتروز دارید یا با گرفتگی و درد موقتی عضلات دست و پنجه نرم می‌کنید، ایجاد چند تغییر کوچک در رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی به کاهش التهاب کمک کند. در حالی که عواملی مثل سن، ژنتیک و ساختار بدن روی میزان درد موثر هستند، از بین بردن التهاب راز اصلی غلبه کردن بر درد است. التهاب روش طبیعی بدن برای ترمیم زخم یا از بین بردن بیماری است و به ورم و زدن نبض منجر می‌شود. قسمت بزرگی از سیستم ایمنی در دستگاه هاضمه زندگی می‌کند و اگر معده با باکتری‌های مضر، قارچ، مواد شیمیایی و فلزات سنگین بمباران شود، به مغز پیام می‌دهد. این پیام‌ها باعث می‌شوند سیستم ایمنی میزان ترشح آنزیم و پروتئین در بدن را افزایش دهد تا مواد سمی خنثی شوند و این، به ورم کردن، قرمز و گرم شدن بدن منجر می‌شود. 

هر نوع بیماری به میزان زیاد التهاب مربوط می‌شود و درد مفاصل، استخوان‌ها و عضلات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. خوشبختانه، مواد غذایی که التهاب را تحریک می‌کنند شناسایی شده‌اند و کاهش مصرف آن‌ها یا حذف کردن‌شان از رژیم غذایی می‌تواند فشار وارده روی سیستم ایمنی و در نهایت التهاب را کاهش دهد. 


روغن‌های گیاهی

روغن‌هایی مثل روغن سویا، کانولا و ذرت سرشار از اسید‌های چرب امگا 6 هستند. این مواد التهاب‌زا هستند و اگر با چربی‌های ضد التهاب ترکیب نشوند مضرات بسیاری دارند. میزان امگا 6 در رژیم غذایی اکثر افراد زیاد است، اما مشکل اصلی این است میزان امگا 3 رژیم غذایی آن‌ها پایین است. بهتر است برای آشپزی بیشتر از روغن نارگیل یا کره استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید با اضافه کردن روغن زیتون به غذاها، خاصیت ضد التهاب آن‌ها را افزایش دهید و کاری کنید مواد مغذی آن‌ها بیشتر به بدن جذب شوند. 


باید هنگام خرید مواد غذایی به برچسب‌ آن‌ها دقت کنیم چون اعتیاد به شکر  به دلیل شکر موجود در مواد غذایی صنعتی که تولید می‌شود است.

شکر

این روزها مردم بیش از همیشه شکر مصرف می‌کنند و بیشتر این شکر در بستنی، شیرینی، نوشابه و دیگر چیزهای شیرینی است که در طول روز میل می‌کنیم. بهتر است هنگام خرید مواد غذایی برچسب‌های آن‌ها را با دقت بخوانید چون اعتیاد مردم به شکر بیشتر ناشی از شکر موجود در مواد غذایی کارخانه‌ای مثل ماست‌های میوه‌ای، نان، سس پاستا و سریال است. شکر به‌عنوان یک ماده‌ی التهاب‌آور، ترشح پیام‌رسان‌های التهاب در بدن را تحریک می‌کند و درد تشدید می‌شود. 


کافئین زیادی

کمی کافئین می‌تواند پس از بیدار شدن شما را سر حال بیاورد و به شما کمک کند بهتر ورزش کنید، مغزتان بهتر کار کند، کبد سالم بماند و مقداری آنتی‌اکسیدان هم وارد بدن‌تان شود. اما زیاده روی در مصرف کافئین به اعتیاد منجر می شود و پس از مدتی، برای شروع کردن روز به چیزی بیش از یک فنجان قهوه نیاز خواهید داشت. کافئین زیادی می‌تواند به اضطراب، خستگی مفرط، سردرد و مشکلات دستگاه هاضمه منجر شود و همه‌ی این‌ها به التهاب و کند شدن فرایند ترمیم منجر می‌شود. هم‌چنین کافئین که همراه مقدار زیادی شکر و شیر وارد بدن شود، به تسریع فرایند پیری منجر می‌شود. 


مواد حساسیت‌زا مثل گلوتن و لبنیات

حساسیت‌های غذایی کشف نشده یکی از اصلی‌ترین محرک‌های مشکلات سیستم هاضمه، گرفتگی عضلات، درد عضلات، نفخ معده و درد مفاصل هستند. در حالی که همه از مصرف گلوتن یا لبنیات دچار درد نمی‌شوند، این دو رایج‌ترین عوامل تحریک حساسیت هستند. میزان حساسیت افراد مختلف متفاوت است؛ اما بعضی میوه‌ها و سبزیجات هم می‌توانند حساسیت‌زا باشند. اگر فکر می‌کنید به مواد غذایی خاصی حساسیت دارید، آزمایش دهید و ببینید کدام مواد غذایی روی سیستم ایمنی بدن‌تان تاثیر منفی می‌گذارند. 


اگر می‌خواهید به درد مفاصل، بدن درد، آرتروز و التهاب غلبه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مواد غذایی ضد التهاب را بیشتر در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. اضافه کردن سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها و گوشت طبیعی در دراز مدت می‌تواند درد را برای همیشه از بین ببرد.


منبع : Rodalewellness