تا به حال پیش آمده به فیبر به‌عنوان یک ماده‌ی مغذی مفید بیاندیشید؟ تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی فیبردار فواید زیادی دارد و ما تعدادی از آن‌ها را در این مطلب آورده‌ایم تا شما را تشویق کنیم مواد غذایی فیبردار بیشتری وارد رژیم غذایی خود کنید


کاهش وزن

حتی اگر افزایش میزان فیبر رژیم غذایی تنها تغییری باشد که در آن ایجاد می‌کنید، باز هم کاهش وزن خواهید کرد. در مطالعه‌ای مشخص شد کسانی که روزانه 30 گرم فیبر مصرف می‌کنند و این تنها پارامتر رژیم غذایی‌شان است، تا حد زیادی وزن کم خواهند کرد. در واقع، این افراد به اندازه‌ی افرادی با رژیم غذایی پیچیده که در آن میزان چربی، شکر و نمک محدود می‌شود و میزان مصرف سبزیجات و دانه‌های کامل افزایش می‌یابد، وزن کم می‌کنند. مواد غذایی فیبردار باعث می‌شوند بیشتر احساس سیری کنید و در نتیجه غذای کمتری بخورید. هم‌چنین فیبر در دستگاه هاضمه با مولکول‌های چربی و قند ادغام می‌شود و نمی‌گذارد بدن کالری زیادی جذب کند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد کسانی که میزان فیبر مصرفی‌شان را دو برابر می‌کنند، روزانه 90 تا 130 کالری کمتر وارد بدن‌شان می‌کنند. این یعنی در طول یک سال 4 تا 6 کیلوگرم وزن کم خواهند کرد. 


حفظ وزن مناسب

بله فیبر از افزایش وزن هم جلوگیری می‌کند. کسانی در رژیم غذایی خود فیبر بیشتری دارند، معمولا بدن‌های متناسبی دارند و نتایج تحقیقات در دانشگاه جورجیای آمریکا نشان می‌دهد موش‌هایی که فیبر کمی مصرف می‌کنند، افزایش وزن دارند و میزان چربی بالاتری نسبت به موش‌های دیگر دارند. 


مصرف روزانه فیبر باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.


کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

طی بررسی نتایج 19 مطالعه‌ی مختلف مشخص شد کسانی که روزانه بیش از 26 گرم فیبر مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که روزانه کمتر از 19 گرم فیبر مصرف می‌کنند 18٪ کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند. فیبر میزان قند خون و وزن را متعادل نگه می‌دارد و این خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. 


کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

به ازای مصرف روزانه‌ی 7 گرم فیبر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی 9٪ کاهش می‌یابد. این بیشتر به خاطر توانایی فیبر در جذب کلوسترول اضافی بدن است که می‌تواند به گرفتگی رگ‌ها منجر شود. 


باکتری‌های مفید معده

باکتری‌های مفید معده از فیبر تغذیه می‌کنند و تولید مثل می‌کنند. باکتری پس از مصرف فیبر موجود در دستگاه هاضمه یک سری اسید‌های چرب مفید تولید می‌کنند که میزان التهاب را کاهش می‌دهند. بهتر است هر روز میزان مشخصی فیبر وارد بدن‌تان کنید تا از این فواید بهره‌مند شوید. 


کاهش خطر ابتلا به سرطان

هر 10 گرم فیبری که مصرف می‌کنید، می‌تواند تا 10٪ خطر ابتلا به سرطان روده و تا 5٪ خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. علاوه بر خاصیت ضد سرطان فیبر، مواد غذایی حاوی آن مثل سبزیجات و میوه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان هستند که خود ماده‌ای ضد سرطان است. 



کسانی که رژیم غذایی پر از فیبر دارند طول عمرشان نسبت به کسانی که فیبر مصرف نمی‌کنند 17 تا 19 درصد بیشتر است.


طول عمر بیشتر

تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد کسانی که رژیم غذایی پر از فیبر دارند طول عمرشان نسبت به کسانی که فیبر مصرف نمی‌کنند 17 تا 19 درصد بیشتر است. 


درمان یبوست

فیبر باعث می‌شود فرایند دفع، راحت‌تر شود و از یبوست جلوگیری می‌کند. 


سم‌زدایی طبیعی

فیبر به طور طبیعی مواد سمی بدن را جذب می‌کند. فیبر حل‌شدنی ترکیبات مضر مثل استروژن اضافی یا چربی‌های مضر را قبل از این‌که به بدن جذب شوند، به خود جذب می‌کند. فیبر هم‌چنین باعث می‌شود مواد در بدن سریع‌تر حرکت کنند و مواد سمی زمان کمتری در سیستم هاضمه بمانند. 


تقویت استخوان‌ها

فیبر حل‌شدنی یا پروبیوتیک که در مارچوبه، تره فرنگی، دانه‌های سویا و گندم وجود دارد باعث می‌شود مواد معدنی مثل کلسیم بهتر جذب بدن شوند و این استخوان‌ها را محکم‌تر می‌کند. 


منبع : Eatingwell