درصد زیادی از لوازم یدکی خودرو از انواع پلاستیک ساخته می‌شود که پلاستیک نوع ABS یکی از آن‌هاست. پلاستیک ارزان بوده و به راحتی قطعات مختلفی به شکل قطعات دلخواه درمی‌آید. بیشتر قطعاتی که در داخل خودرو به کار رفته از پلاستیک و به ویژه ABS  ساخته شده  است. حتی محکم‌ترین پلاستیک هم در زیر فشارهای روزمره می‌شکند. تعویض این قطعات و خرید لوازم یدکی می‌تواند گران تمام شود و اگر خودرو شما قدیمی باشد، لوازم یدکی آن را به سختی می‌توانید تهیه کنید. اما با استفاده از خمیر حلال اکریلیک و چند ابزار ساده‌ی خانگی می‌توانید لوازم یدکی پلاستیکی خودرو را تعمیر کنید.

 

وسایل مورد نیاز

قسمتی را که نیاز به تعمیر دارد کاملا تمیز کنید، چون خمیر حلال اکریلیک زمانی اثرگذار است که  جسم مورد نظر کثیف و یا چرب نباشد. محلول لباسشویی را با آب داغ با نسبت 4 قاشق چای‌خوری محلول و 450 گرم آب ترکیب کنید. از یک مسواک برای تمیز کردن کثیفی و یا روغن، از روی سطح مورد نظر استفاده کنید. لبه‌های شکسته و یا ترک خورده را بسایید بعد آن را خشک کنید. 

قطعات شکسته شده را در کنار هم قرار داده و مطمئن شوید فضای خالی بین آن‌ها باقی نمانده است. اگر پس از قرار دادن قطعات در کنار هم باز هم فاصله‌ای بین آن‌ها باقی بود، آن را با خمیر درزگیر پر کنید. اگر قطعات به خوبی در هم جفت و جور شدند و درزی بین آن‌ها نبود، از خمیر حلال اکریلیک استفاده کنید. هر دو نوع خمیر از یک حلال شیمیایی برای جوش دادن پلاستیک استفاده می‌کنند با این تفاوت که خمیر درزگیر، شربت مانند و غلیظ است در حالی‌که خمیر حلال آبکی است. 

بطری فشاری را تا نیمه با خمیر حلال اکریلیک پر کنید. با استفاده از انگشت شصت و انگشت اشاره، بطری را آن‌قدر فشار دهید تا خمیر به دهانه‌ی آن برسد. کمی از فشار کم کنید تا خلا شکل بگیرد و در هنگام تعمیر وقتی بطری کج شد، خمیر به بیرون نریزد.

لایه‌ی نازکی از خمیر حلال اکریلیک یا خمیر درزگیر اکریلیک را به یک طرف بخش شکسته قرار دهید. آن قسمتی که آغشته به خمیر نیست را با قسمت آغشته به خمیر جفت و جور کنید. با  استفاده از پوشش نوار نقاشی قطعات را در جای خود نگه دارید. حداقل یک ساعت به آن دست نزنید تا خشک شود. اگر در قسمت شکسته یا ترک خورده‌ای که تعمیر کردید شکافی ملاحظه نمودید، در صورت امکان مقدار کمی خمیر درزگیر اکریلیک به دو طرف آن بخش بزنید. باقیمانده‌های خمیر را با یک تیغ موکت‌بری بخراشید. در جاهایی که با پلاستیک جوش نخورده،  خمیر درزگیر اکریلیک به راحتی کنده می‌شود. پس از 24 ساعت قطعه‌ را جا بزنید.


منبع : Ehow