شاید گفتنش درست نباشد اما مردم در مورد سلامت و تغذیه حرف‌های بی اساس زیاد می‌زنند. به همین دلیل چند متخصص تغذیه و رژیم غذایی تصمیم گرفته‌اند همه چیز را روشن کنند. در بخش اول این مطلب تعدادی از این تصورات را بر شمردیم. در این بخش نیز با رایج‌ترین تصورات اشتباهی که در مورد تغذیه و رژیم غذایی ممکن است بشنوید آشنا خواهید شد.

سبزیجات یخ ‌زده از سبزیجات تازه خاصیت کمتری دارند
با عجله تصمیم نگیرید. در بعضی موارد (در واقع در بیشتر موارد) سبزیجات یخ زده حتی بیشتر از سبزیجات تازه خاصیت دارند. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه «از آن‌جایی که سبزیجات یخ‌زده به احتمال زیاد نارس چیده نشده‌اند بیشتر از سبزیجات تازه مواد مغذی دارند. از آن‌جایی که سبزیجات تازه مدت زمانی را در فرایند حمل و نقل و رسیدن به مغازه‌ی میوه یا سبزی فروشی طی می‌کنند، قبل از رسیدن چیده می‌شوند تا وقتی به دست مشتری می‌رسند خراب نشده باشند». فقط یادتان باشد سبزیجات یخ زده‌ای را مصرف کنید که افزودنی‌هایی مثل کره یا نمک نداشته باشند.

اسموتی‌های میوه همیشه انتخاب خوبی هستند
هشدار: خیلی از اسموتی‌هایی که از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید سرشار از شکر هستند. یک متخصص تغذیه می‌گوید « مردم عاشق اسموتی هستند چون می‌شود مواد مغذی زیادی را در یک اسموتی جا داد و یک جا میل کرد. اما مشکل این است که این مواد مغذی روی هم جمع می‌شوند و بدون این‌که متوجه شوید، چیزی که فکر می‌کردید وعده‌ای پر از مواد مغذی است، حالا بیشتر از یک برگر کالری دارد و سرشار از قند است». اگر هوس یک چیز شیرین کرده‌اید میوه‌های کامل بخرید. به این ترتیب احساس سیری بیشتری می‌کنید و کالری اضافی هم دریافت نخواهید کرد.

آجیل را در وعده های غذایی خود قرار دهید زیرا سرشار از پروتئین است.

خوردن چربی شما را چاق می‌کند
لطفا پس از ما تکرار کنید: چربی‌های مفید که در آووکادو، آجیل، بعضی روغن‌ها، دانه‌ها و ماهی‌های چرب وجود دارند کاملا بدون خطر هستند. یک متخصص تغذیه می‌گوید «بعضی مردم وقتی مشخصات غذایی محصولاتی مثل آجیل که چربی طبیعی بالایی دارند را می‌خوانند وحشت می‌کنند. اما این محصولات منبعی غنی از پروتئین و فیبر هستند و بیشتر از چیپس و بیسکویت شما را سیر نگاه می‌دارند و کالری کمتری هم دارند».
بنابراین بهتر است از غذاهایی که برچسب «بدون چربی» دارند دوری کنید. این محصولات معمولا پر از مواد مغذی و طعم دهنده‌های مصنوعی هستند. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه «بهتر است بیشتر از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید. مثلا سالاد را با سس‌های فرآوری شده بدون چربی یا با لیمو و روغن زیتون میل کنید». به این شکل مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنید و احتمالا بیشتر هم احساس سیری خواهید کرد.

اگر رژیم دارید شیر بدون چربی بهترین دوست شماست
اگر دوست دارید قهوه‌ی خود را به جای شیر بدون چربی با شیر کامل میل کنید خود را آزار ندهید، چون این کار هیچ ضرری ندارد. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه «در واقع، چربی موجود در شیر کامل به سیر شدن شما کمک می‌کند و نسبت به محصولات کم چرب یا بدون چربی با ویتامین‌های حل شونده در چربی مثل ویتامین A و ویتامین D سازگاری بیشتری دارد». فقط یادتان باشد: در مصرف آن زیاده روی نکنید.
منبع : Prevention