آیا می‌دانستید که آزمایش چشم نیز به اندازه‌ی دیگر تست‌های جسمی در تشخیص سلامت شما موثرند؟ متاسفانه بسیاری از مردم طوری رفتار می‌کنند که انگار هیچ مشکلی در بینایی خود ندارند و تنها زمانی به چشم پزشک مراجعه می‌کنند که به اصطلاح کار از کار گذشته است. آزمایش و معاینه‌‌ی کامل چشم به دلایل متعددی بسیار مهم است. بینایی شما ممکن است رفته رفته و در طول زمان دچار تغییر شود و شاید حتی ندانید که نیاز به مراجعه به چشم پزشک دارید. چشم پزشک آزمایشات متعددی را روی چشمان شما انجام می‌دهد که مشکلات مربوط به چشم و بینایی شما از قبیل آب سیاه، آب مروارید و یا مشکلات مربوط به شبکیه را مشخص می‌کنند.
علاوه بر مشکلات مربوط به چشم و بینایی، چشم پزشک می‌تواند با معاینه‌ی چشم برخی دیگر از مشکلات جسمی ما را تشخیص دهد. در واقع حتی ممکن است که چشم پزشک شما را به یک متخصص دیگر ارجاع دهد؛ به این دلیل که ممکن است مشکل بینایی شما به عضو دیگری از بدن‌تان مربوط باشد یا حتی با آزمایش چشم مشخص شود که عضو دیگری از بدن شما دچار اشکال شده است. در ادامه‌ی این مطلب به چند نمونه از بیماری‌هایی که ممکن است در هنگام آزمایشات بینایی مشخص شوند اشاره خواهیم کرد.

انواع دیابت

دیابت مویرگ‌های بسیار کوچک درون شبکیه چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این رگ‌های خونی ممکن است در نتیجه‌ی دیابت محتوای خونی خود را به بیرون منتقل کنند که معمولا به‌صورت لکه‌های خونی یا مایعات زرد رنگ در چشم دیده می‌شوند و این موضوع را می‌توان با انجام آزمایشات خاص روشن کرد. اگر چشم پزشک متوجه این مشکل در چشم‌های شما شد؛ شما به بیماری به نام ناهنجاری شبکیه در اثر دیابت مبتلا شده‌اید.

رگ‌های خونی موجود در چشم ممکن است دچار پارگی یا خم شدن یا گرفتگی شوند و این می‌تواند نشان دهنده‌ی فشار خون بالا باشد.


فشار خون بالا

رگ‌های خونی موجود در چشم ممکن است دچار پارگی یا خم شدن یا گرفتگی شوند و این می‌تواند نشان دهنده‌ی فشار خون بالا باشد.

بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن

اگر چشم شما دچار التهاب شده باشد ممکن است نشان دهنده‌ی بیماری سل یا دیگر بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن باشد.

کلسترول خون بالا

قرنیه ممکن است ظاهری زرد رنگ داشته باشد یا حلقه‌‌ای زرد رنگ دور آن دیده شود که می‌تواند نشانه ای از بالا بودن کلسترول خون باشد. هم‌چنین ممکن است لخته‌هایی در مویرگ‌های قرنیه وجود داشته باشد که آن نیز از عوارض بالا بودن کلسترول خون است.

نارسایی تیروئید

یکی از نشانه‌های مشخص نارسایی تیروئید داشتن چشمانی برآمده و متورم یا مردمک‌هایی از حدقه بیرون زده است. این شرایط را بیماری گریوز یا Graves Disease نیز می‌نامند.

در زمان معاینه چشم پزشک پلک‌های پژمرده یا مردمک غیرطبیعی می‌توانند نشان دهنده‌ی سرطان گردن یا اتساع شریان باشد.


سرطان

اگر چشم پزشک متوجه شود که ساختار چشم‌های شما غیرطبیعی است ممکن است شما را به متخصص ارجاع دهد. تومور چشمی می‌تواند در سلول‌های رنگی چشم رشد کند. آزمایش چشم شما حتی می‌تواند منجر به تشخیص سرطان شود. سرطان سلول‌های بنیادین ممکن است در پلک چشم ایجاد شود و از طریق چشم به مغز منتقل گردد.

تومورها

پلک‌های پژمرده یا مردمک غیرطبیعی می‌توانند نشان دهنده‌ی سرطان گردن یا اتساع شریان باشد.
آزمایش جامع چشم در هر سال یا دو سال یک‌بار برای حفظ سلامت چشم و سلامت کل بدن ضروری خواهد بود. اگر شما نیز در حال حاضر تحت نظر هیچ چشم پزشکی نیستید بهتر است هر چه سریع‌تر به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

منبع : Yoursightmatters