مشکلات بینایی چنانچه درمان و اصلاح نشود، می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. می‌توانید وقت دکتر بگیرید و پیش یک چشم پزشک بروید تا چشمان شما را معاینه کند؛ اما بد نیست یاد بگیرد که این کار را در خانه هم می‌توان انجام داد. در خلال مراجعاتی که به چشم پزشک دارید با استفاده از مراحل زیر تغییرات را زیر نظر داشته باشید.


مقدمات معاینه خانگی چشم را آماده کنید

شبی حداقل 8 ساعت بخوابید. مطمئن شوید که چشم‌های شما در حالت استراحت کامل قرار می‌گیرند. با استفاده از یک پرینتر چارت بینایی سنجی نزدیک‌بینی و دوربینی و تست بینایی آمسلر گرید را چاپ کنید. چراغ‌ها را روشن کنید. برای این‌که بهترین نتیجه را بگیرید تست‌های بینایی را در اتاق روشن انجام دهید. اتاق باید به قدری روشن باشد که بتوانید بدون فشار آوردن به چشم ببینید.

از کسی بخواهید به شما کمک کند. از یک نفر از اعضای خانه یا یکی از دوستان بخواهید موارد را یادداشت کند. یک قلم و کاغذ به او بدهید تا پس از تکمیل تست‌ها نتایج را یادداشت کند.


تست دور بینی را انجام دهید

در اتاقی به طول سه متر دیواری را انتخاب کنید که پنجره نداشته باشد. دقیقا سه متر تا دیوار را اندازه بگیرید و بعد روی آن نقطه از زمین را چسب بچسبانید تا آن را گم نکنید. چارت را در راستای چشم‌ها به دیوار بچسبانید و تست را شروع کنید. پشت خطی که علامت زده‌اید بایستید. هر دو چشم را باز نگه داشته و چشم چپ را با کف دست یا یک فنجان بپوشانید.

چارت را از چپ به راست بخوانید و از سمت چپ خط اول شروع کنید. اسم هر حرفی را که می‌توانید ببینید با صدای بلند بگویید. خط اول را که تمام کردید سراغ خط‌های بعدی بروید و آن‌قدر ادامه دهید تا به جایی برسید که حروف برای چشم شما دیگر وضوح نداشته باشد.

مراحل 5 تا 6 را با پوشاندن چشم راست هم تکرار کنید. نتایج را بررسی کنید. تعداد خط‌های خوانده شده را با نتایج نرمال مقایسه کنید. یا این‌که نتایج را با معاینه‌ی اخیری که توسط چشم پزشک انجام گرفته مقایسه کنید.


در منزل با استفاده از چارت و گرفتن دست روی چشم چپ و راست می‌توانید تست نزدیک بینی را انجام دهید.

تست نزدیک بینی را انجام دهید

با دست راست چارت را در 35.5 سانتیمتری چشم‌های خود نگه دارید و چشم چپ را بپوشانید. به ردیف حرف‌های C نگاه کنید و به دستیار خود بگویید که دهانه‌های حروف به کدام سمت هستند. جملات خود را باصدای بلند به دستیار خود بگویید. چارت را به دست چپ بدهید و بعد از این که چشم راست را پوشاندید مراحل دوم و سوم را تکرار کنید. نتایج را بررسی کنید. 


تست بینایی آمسلر گرید را انجام دهید

مرحله‌ی اول بخش تست نزدیک بینی را انجام دهید. چشمان خود را به نقطه‌ای که در مرکز آمسلر گرید قرار دارد متمرکز کنید. از دید جنبی خود استفاده کنید تا متوجه الگوی گرید شوید. مطمئن شوید که تمام خطوط افقی و عمودی، صاف هستند. هر جایی از گرید را که کج بود یا جای خطوط خالی بود با یک خودکار علامت بزنید. نتایج را بررسی کنید. اگر دید شما طبیعی باشد، نباید هیچ‌ کجای گرید علامت بخورد.


نکات:

  • چارت‌ها را با رنگ مشکی و کاغذ پرینتر استاندارد چاپ کنید.
  • قبل از انجام تست، به چارت‌ها نگاه نکنید چون باعث می‌شود علائم و حروف روی آن را حفظ کنید.
  • برای بزرگسالان دید طبیعی در معاینه‌ی دور بینی چشم از 20/40 تا 20/20 است.
  • اگر برای عینک می‌زنید یا از لنز استفاده می‌کنید در حین انجام تست نیز باید از آن‌ها استفاده کنید. 
  • اگر معمولا عینک به چشم می‌زنید برای تست نزدیک بینی هم از آن استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشید اگر معمولا عینک می‌زنید برای مطالعه‌ی این بخش هم از عینک مطالعه استفاده کنید. اگر از عینک دو کانونی استفاده می‌کنید از قسمت پایین آن نگاه کنید.
  • سعی نکنید مشکلات بینایی را خودتان تشخیص دهید و خودسرانه اقدام به درمان کنید. اگر هر کدام از این‌ تست‌ها نشان داد که دید شما غیر طبیعی است فورا با چشم پزشک تماس گرفته و وقت بگیرید.

منبع : Ehow