همان‌گونه که در بخش اول گفتیم، بازسازی طرح لبخند به فرایند بهبود ظاهر لبخند از طریق یک یا چند عمل زیبایی مثل روکش کردن دندان، کامپوزیت کردن آن، کاشت دندان و سفید کردن دندان گفته می‌شود.
عمل بازسازی یا طراحی لبخند باید فقط وقتی که دهان شما به بازسازی کامل نیاز دارد انجام شود.

مولفه‌های زیبایی در طرح لبخند
علاوه بر رنگ، تناسب و توازن در بخشی از دندان‌ها که در زیبایی لبخند شما تأثیر دارند (یعنی دندان‌های بالایی و پایینی که هنگام لبخند زدن نمایان می‌شوند)، ویژگی‌های زیادی وجود دارد که جراح زیبایی برای طراحی لبخند شما ارزیابی می‌کند.

طول دندان‌ها
طول دندان به داشتن ظاهری جوان‌تر کمک می‌کند. با بالا رفتن سن دندان‌ها فرسوده می‌شوند و این معمولا به کوتاه شدن دندان‌ها منجر می‌شود. دندان‌های کسانی‌که هنگام لبخند لثه‌های‌شان بیش از حد نمایان می‌شود نیز ممکن است کوتاه‌تر به نظر آیند. راه حل طراحی لبخند برای دندان‌های کوتاه ممکن است شکل دادن و بلند کردن دو دندان میانی قسمت جلویی با کامپوزیت یا روکش پورسلین باشد. اگر لثه‌های شما هنگام لبخند بیش از حد نمایان می‌شود، جراح، خط لثه‌ی شما را تنظیم می‌کند و با استفاده از لیزر ظاهر دندان‌تان را بلند‌تر می‌کند.
افزایش طول دندان‌ها روی ظاهر کلی شما هم تأثیر می‌گذارد. برای مثال دندان‌های بلند و مکعبی در صورتی گرد باعث می‌شوند چهره‌ی فرد باریک‌تر به نظر برسد.

خط لبخند
خط لبخند خطی فرضی است که لبه‌ی دندان‌های بالایی را دنبال می‌کند و در حالت ایده‌آل هنگام لبخند زدن باید مثل کمان لب پایینی باشد. می‌توان از این استاندارد برای مشخص کردن طول دندان‌های جدید استفاده کرد.

در صلاح طرح لبخند جراح زیبایی اندازه‌ی دندان ‌های شما و تناسب آن را بررسی می کند.

نسبت دندان‌ها
جراح زیبایی اندازه‌ی دندان‌های شما را بررسی می‌کند تا ببیند با هم تناسب دارند یا نه. بیشتر مردم لبخندی را دوست دارند که در آن دو دندان میانی مشخص‌تر هستند و نسبت عرض به طول 4 به 5 دارند. از این نسبت برای تعیین نسبت اندازه‌ی دیگر دندان‌های ناحیه‌ی لبخند استفاده می‌شود تا خط لبخند نیز توازن داشته باشد.

بافت و ویژگی‌های دندان
جراحان زیبایی که عمل اصلاح طرح لبخند انجام می‌دهند می‌توانند توازن میان زیبایی و کاربرد دندان را حفظ کنند. یک دندانپزشک هنرمند می‌تواند طوری روکش دندان‌ها را طراحی کند که ظاهری زنانه یا مردانه داشته باشد و حالت دندان‌های طبیعی که در عکس‌ها می‌بینید را نیز حفظ کند.

دوام اصلاح طرح لبخند
پس از انجام جراحی‌های زیبایی دندان حتما باید نظافت دهان خود را رعایت کنید و ممکن است مجبور شوید پس از مدتی عمل جراحی ترمیمی انجام دهید. برای مثال، عمل سفید کردن دندان باید هر چند وقت یک بار انجام شود تا دندان‌ها شفاف بمانند. روکش‌های پورسلین نیز ممکن است لب پریده شوند و یا بشکنند که در این صورت باید جایگزین شوند. کامپوزیت‌های دائمی لک می‌شوند و ممکن است مجبور شوید آن‌ها را ترمیم یا جایگزین کنید. دندان‌های مصنوعی نیز معمولا پس از 10 تا 15 سال باید تعویض شوند. هم‌چنین لثه‌های ترمیم شده نیز ممکن است پس از مدتی به عمل ترمیمی نیاز داشته باشند. دندان ساز، دکتر آزمایشگاه و موادی که دندانپزشک‌تان انتخاب می‌کند روی دوام طراحی لبخند شما مؤثر هستند. برای این‌که عمل‌تان بهترین نتیجه را داشته باشد، در انتخاب جراح و موادی که در عمل جراحی استفاده می‌شود دقت کافی داشته باشید.