هر نوع جراحی کاهش وزن، تا حد زیادی ساختار معده را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود هضم کردن مواد غذایی سالم نیز برای معده مشکل‌ساز باشد. البته لیست مواد غذایی ممنوع برای تمام افراد یکسان نیست. در حالی که ممکن است بعضی افراد با خوردن بعضی مواد غذایی مشکلی نداشته باشند، افراد دیگر نمی‌‌توانند آن‌ها را میل کنند. کسانی که جراحی کاهش وزن انجام می‌دهند، باید قدم به قدم مواد غذایی مختلف را امتحان کنند و محدودیت‌های خود را بشناسند. البته، بعضی مواد غذایی هستند که معمولا برای تمام افراد مشکل‌ساز می‌شوند و ما لیست آن‌ها را برای‌تان فراهم کرده‌ایم. 


دو هفته اول پس از جراحی

پس از جراحی کاهش وزن، معده به شدت حساس است و بهتر است تا دو هفته، از خوردن غذاهای جامد خودداری کنید. این یعنی باید رژیم غذایی مایع بگیرید و چیزهایی مثل شیک پروتئین، پنیر کم چرب، ماست و مواد غذایی که نیاز به جویدن ندارند میل کنید. در این مرحله باید بگذارید معده استراحت و زخم‌ها و آسیب‌های ناشی از جراحی را ترمیم کند. مواد غذایی مایع به سادگی از دستگاه هاضمه عبور می‌کنند اما مواد غذایی جامد، معده را به دردسر می‌اندازند. ماندن غذهای جامد در معده ممکن است به باز شدن بخیه‌ها منجر شود. 


پس از جراحی باید غذاهایی مثل سالاد تخم‌مرغ و تن ماهی، گوشت مرغ بدون چربی و میوه‌ها و سبزیجات پخته یا کنسروی میل کنید.

سه هفته بعد

پس از گذارندن مرحله رژیم غذایی مایع، وارد مرحله‌ی رژیم غذایی نرم می‌شوید. در این دوران باید غذاهایی مثل سالاد تخم‌مرغ و تن ماهی، گوشت مرغ بدون چربی و میوه‌ها و سبزیجات پخته یا کنسروی میل کنید. باید از خوردن مواد غذایی چسبناک خودداری کنید؛ مواد غذایی مثل نان و کره بادام‌زمینی به دیواره‌های معده می‌چسبند و مشکل‌ساز می‌شوند.  مواد غذایی سرشار از فیبر مثل آجیل و میوه و سبزیجات خام هم مدت زیادی در معده می‌مانند و دیر هضم می‌شوند. از آن‌جایی که در این مرحله معده بسیار کوچک است، اگر می‌خواهید این مواد غذایی را میل کنید هر 20 دقیقه یک گاز از آن‌ها بزنید و بیش از دو گاز هم میل نکنید. به این شکل فضای کافی برای مواد غذایی دیگر می‌ماند. 


در طولانی مدت

پس از جراحی کاهش وزن، باید برای همیشه مصرف پاپ کرن، آب قبل و بعد از غذا، سبزیجات خام، میوه‌های پوست دار و گوشت قرمز را به حداقل برسانید. پس از تمام شدن دوران نقاهت جراحی کاهش وزن، مواد غذایی خاصی وجود ندارند که مصرف‌شان ممنوع باشد، اما بهتر است کربوهیدرات‌های پیچیده، مواد قندی و چربی‌های مضر را کمتر مصرف کنید. خوردن مواد غذایی مثل پاپ کرن و نان باعث می‌شوند معده کش بیاید و زودتر احساس سیری کنید. برای جلوگیری از این اتفاق، این مواد غذایی را آخر میل کنید. اول سبزیجاتی مثل هویچ را همراه با پنیر میل کنید، سپس اگر دوست داشتید می‌توانید شیرینی یا پاپ کرن بخورید. 

هضم کردن گوشت قرمز، میوه، سبزیجات و گوشت مرغ و بوقلمون برای معده مشکل است، حتی برای معده‌ای که جراحی نشده باشد. به همین دلیل خوردن این مواد غذایی هم باعث می‌شود زیادی احساس سیری کنید و حالت تهوع داشته باشید. در حالی که آب مایع است، نوشیدن آن 30 دقیقه قبل و بعد از غذا، هضم کردن مواد غذایی را مشکل می‌کند. فشار آب ممکن است باعث شود مواد غذایی قبل از این‌که برای جذب شدن آماده باشند، از معده خارج شوند. 


منبع : Prevention