کسب و کار فروش لوازم یدکی دست دوم، روش بسیار خوبی برای پول درآوردن و هم‌چنین راهکار مناسبی برای جلوگیری از سردرآوردن لوازم یدکی دست دوم از قبرستان‌ خودرو است. علاوه بر کمک به محیط زیست، می‌توانید به کسانی که توانایی خرید لوازم یدکی نو را ندارند، کمک کنید تا بتوانند هم‌چنان از خودروهای خود استفاده کنند. اما قبل از شروع کردن این کسب و کار، باید اطلاعاتی در خصوص بازار و نحوه‌ی سازمان‌دهی آن کسب کنید و بی‌گدار به آب نزنید.


بازار را بشناسید

فروشگاه‌های لوازم یدکی دست دوم معمولا در سطح محلی فعالیت می‌کنند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این بازار وجود ندارند. پس باید در خصوص بازار محلی کمی تحقیق کنید که مطمئن شوید در محدوده‌ی شما رقابت خیلی شدید نیست و فروشگاه‌های لوازم یدکی دست دوم شناخته شده‌ی زیادی مشغول به کار نیستند. 

  • تحقیق اینترنتی کنید، نیازمندی‌های منطقه‌ی خود را بررسی کنید و فروشگاه‌های مشابه منطقه را بشناسید.
  • وسعت و جمعیت شهر یا منطقه‌ی خود و تراکم فروشگاه‌های لوازم یدکی دست دوم در مناطق مختلف را مد نظر قرار دهید.
  • معمولا فروشگاه‌های لوازم یدکی دست دوم در مناطق ارزان و فقیرنشین شهر بیشتر یافت می‌شوند.

برای بازاریابی برنامه‌ریزی کنید

باید در خصوص این‌که چطور می‌خواهید کسب و کارتان را اداره کنید؛ چگونه کسب و کار را آغاز و فروش خود را حفظ خواهید کرد؛ لوازم یدکی دست دوم از کجا تامین می‌شوند و نحوه‌ی قیمت‌گذاری آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. در برنامه‌ریزی برای بازاریابی باید اطلاعاتی در مورد مشتریان هدف و رقبای محلی و چگونگی جذب مشتری مد نظر قرار داده شود. 
  • می‌توانید در حوزه‌های خاصی مثل خودروهای وارداتی، صادراتی، موتورسیکلت یا بدنه‌ی خودرو فعالیت داشته باشید. باید تحقیق و مشخص کنید کدام حوزه برای شما مناسب‌تر است. 
  • اگر بتوانید لوازم یدکی خودروهای قدیمی و کمیاب را تامین کنید، می‌توانید از فروش لوازم یدکی دست دوم پول خوبی به جیب بزنید. 
  • در برنامه‌های خود، تمام مخارج و هزینه‌های مربوط به کسب و کار را در نظر بگیرید، انتظاری منطقی از میزان فروش داشته باشید، برای دستیابی به مشتریان جدید برنامه‌ریزی داشته باشید و اقشاری از جامعه که از خدمات شما بهره خواهند برد را مشخص کنید. 

مطمئن شوید تمام مجوز‌های لازم برای شروع کسب و کار فروش لوازم یدکی دست دوم را گرفته‌اید و کسب و کارتان را بیمه کرده‌اید.

مدارک لازم

مطمئن شوید تمام مجوز‌های لازم برای شروع کسب و کار فروش لوازم یدکی دست دوم را گرفته‌اید و کسب و کارتان را بیمه کرده‌اید. معمولا کسب و کاری که در آن اجناس، خریداری، انبار و فروخته می‌شوند نیاز به مجوز دارد. 

مکانی مناسب پیدا کنید

مکانی مناسب برای فروشگاه لوازم یدکی دست دوم پیدا کنید. اگر برای تبلیغات و بازاریابی راهبردهایی در نظر گرفته باشید، نیازی نیست حتما فروشگاه لوازم یدکی دست دوم جایی باشد که مشتریان به آن دسترسی راحت داشته باشند، بلکه اگر خدمات حرفه‌ای ارائه دهید، مشتریان شما را پیدا خواهند کرد. اما انتخاب مکانی که نزدیک به تعداد زیادی تعمیرگاه خودرو باشد، می‌تواند پیدا کردن مشتری را آسان‌تر کند. 
  • جایی که انتخاب می‌کنید باید برای نگهداری و دسته‌بندی لوازم یدکی دست دوم خودروهای مختلف، فضای کافی داشته باشد. 
  • اگر قصد دارید در بازار فروش لوازم یدکی دست دوم فعالیت کنید، احتمالا اطلاعاتی اولیه در خصوص مکانیک خودرو دارید. اما وجود یک فرد متخصص در لوازم یدکی و مکانیک خودرو، در فروشگاه لوازم یدکی ضروری است. 

منابع تامین لوازم یدکی دست دوم را بشناسید

هر چه تعداد منابع برای تامین لوازم یدکی بیشتر باشد، بهتر است. ممکن است در اوایل کار، خرید لوازم یدکی مناسب کمی مشکل باشد. کار را کوچک آغاز کنید و به‌دنبال لوازم یدکی باشید که مطمئنید به فروش می‌روند. هم‌چنین لوازم یدکی اصلی خودرو و لوازم یدکی گران‌قیمت می‌توانند برای سرمایه‌گذاری مناسب باشند. به این شکل، همیشه برای لوازم یدکی که می‌خرید تقاضا وجود خواهد داشت. 
  • لوازم یدکی که باید بخرید و جایی که باید آن‌ها را پیدا کنید تا حد زیادی به برنامه‌ریزی‌های‌تان بستگی دارد. شاید بیشتر روی فروش لوازم یدکی کمیاب تمرکز داشته باشید که دیگر تولید نمی‌شوند. شاید هم بخواهید لوازم یدکی خودروهای معمول را فراهم کنید که میزان فروش‌تان بیشتر شود. 
  • اگر می‌خواهید لوازم یدکی که فروش بالایی دارند خریداری کنید، باید خود را در خصوص مکانیک خودرو آموزش دهید. هم‌چنین برای امتحان کردن لوازم یدکی که می‌خرید نیز باید اطلاعاتی در مورد مکانیک خودرو داشته باشید. 


منبع : Wikihow