لاک، ناخن را زیباتر می‌کند، اما بیشتر لاک‌ها مواد شیمیایی دارند که به مشکلات تنفسی منجر می‌شوند و به سیستم تولید مثل، آسیب می‌رسانند. به همین دلیل بعضی کارخانه‌های تولید لوازم آرایش سعی دارند مواد شیمیایی را از محصولات خود حذف کنند و ادعا می‌کنند، لاک‌های آن‌ها مواد شیمیایی ندارد. اما تحقیقات نشان می‌دهد خیلی از کارخانه‌هایی که چنین ادعایی دارند، لاک‌هایی تولید می‌کنند که نه‌تنها حاوی مواد سمی هستند، بلکه گاهی اوقات حتی بیشتر از لاک‌های معمولی مواد شیمیایی دارند. 

سه ماده‌ی شیمیایی در لاک وجود دارند که مانیکور را به کاری خطرناک تبدیل می‌کنند؛ تولوئن حلالی است که باعث می‌شود لاک صاف شود؛ فرمالدهید، نگهدارنده‌یست که عامل سرطان است و دی بوتیل فتالات،  ماده‌ی شیمیایی‌ست که باعث می‌شود لاک انعطاف داشته باشد و به هورمون‌های تولید مثل آسیب می‌رساند. در آزمایشاتی که روی 25 نوع لاک غیرسمی که معمولا در سالن زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند انجام شد، از میان آن‌ها فقط دو نوع لاک حاوی هیچ‌ کدام از این سه ماده‌ی سمی نبودند. یکی از لاک‌هایی هم که به‌عنوان لاک غیر سمی تبلیغ می‌شد، حاوی میزان بیشتری از این مواد سمی بود. 

پس باید برای محافظت از شش‌ها مانیکور کردن را کنار بگذاریم؟ پیدا کردن لاک‌های غیر سمی کار مشکلی است، اما غیر ممکن نیست. می‌توانید با صحبت کردن با فروشنده لوازم آرایش تا حدی در مورد لاک و محتویات آن اطلاعات کسب کنید و از غیر سمی بودن آن مطمئن شوید. OPI یکی از برندهای لوازم آرایش است که در لاک‌های خود از مواد سمی استفاده نمی‌کند و معمولا در سالن‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید برای مانیکور لاک را خودتان به سالن زیبایی ببرید یا از  آرایشگر  بخواهید، از برند مورد نظرتان استفاده کند. 


منبع : Prevention