خیلی‌ها مواد غذایی مثل کرفس که کالری کمی دارند را فقط غذای خرگوش‌ها می‌دانند، اما این یک اشتباه بزرگ است. کرفس علاوه بر این‌که یکی از کم کالری‌ترین مواد غذایی طبیعی محسوب می‌شود، سرشار از مواد مغذی است. هم‌چنین موادی در کرفس وجود دارد که به شل شدن ماهیچه‌های دیواره‌های رگ‌ها منجر می‌شوند و در نتیجه، جریان خون بهتر می‌شود و فشار خون کاهش می‌‌یابد. ما کم کالری‌ترین مواد غذایی موجود را برای‌تان جمع‌آوری کرده‌ایم که با اضافه کردن آن‌ها به رژیم غذایی، می‌توانید بدنی متناسب و سالم داشته باشید. 


چای سبز

چای سبزی سرشار از یک نوع آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند احتمال ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کاهش دهد و به سوختن چربی‌های بدن منجر شود. تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن روزانه 2 تا 4 فنجان چای سبز، به سوزاندن 50 کالری بیشتر منجر می‌شود. این یعنی سالانه 2.5 کیلوگرم کاهش وزن. مشخصات چای سبز آن را به یکی از همراهان کسانی که به‌دنبال کاهش وزن هستند تبدیل کرده‌ است. 


بولاغ اوتی

دفعه‌ی بعدی که ساندویچ یا سالاد درست کردید، حتما از این سبزی تند استفاده کنید. نیم کیلوگرم از این سبزی فقط 53 کالری دارد، اما نگذارید میزان پایین کالری آن شما را فریب دهد. این سبزی سرشار از ویتامین A، C و K است. هم‌چنین میل کردن آن به افزایش میزان آنتی‌آکسیدان‌هایی که با سرطان مبارزه می‌کنند، منجر می‌شود. 


اسفناج

15 فنجان اسفناج فقط 100 کاری دارد. علاوه بر میزان بالای ویتامین K، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، زینک و سلنیم، اسفناج حاوی هورمونی است که به ترمیم شدن بافت‌های ماهیچه‌ها کمک می‌کند. 


کیوی یک نوع توت بزرگ و سرشار از مقدار زیادی فیبر، پتاسیم و ویتامین E، ویتامین C و ویتامین K می‌باشد.

کیوی

کیوی‌ در واقع یک نوع توت بزرگ است که مقدار زیادی فیبر، پتاسیم و ویتامین E، ویتامین C و ویتامین K در آن‌ وجود دارد. اگر می‌خواهید تمام مواد مغذی آن را دریافت کنید، کیوی را با پوست میل کنید. 


فلفل دلمه‌ای

فقط یک فنجان فلفل دلمه‌ای بیش از یک پرتغال ویتامین C دارد و میزان کالری‌اش یک سوم آن است. فلفل دلمه‌ای هم‌چنین حاوی فیبر، مقدار کمی پروتئین و ویتامین A است. 


خرفه

این علف خوردنی، که در بعضی کشورها به‌عنوان سبزی یا گیاه دارویی دسته‌بندی می‌شود، بیش از هر نوع گیاه خوردنی اومگا 3 دارد. به گفته‌ی محققین، این گیاه 10 تا 20 برابر هر نوع گیاه دیگری ملاتونین دارد که با رشد سرطان مبارزه می‌کند. می‌توانید خرفه را در  سالاد به کار ببرید و آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 


قارچ

قارچ‌های کوچک هر کدام فقط 2 کالری دارند و این یعنی می‌توانید مقدار زیادی از آن‌ها را میل کنید و چاق نشوید. قارچ‌های وحشی هم سرشار از آنتی‌اکسیدان و برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم مفید هستند. 


میگو

کالری 16 میگوی بزرگ، به اندازه‌ی کالری 115 گرم سینه‌ی مرغ است. میگو سرشار از پروتئین سالم، سلنیم، ویتامین D و اومگا 3 است. 


ترب از جمله مواد مغذی سرار از ویتامین C می‌باشد.

تربچه

6 فنجان تربچه کمتر از 28 گرم چیپس کالری دارد. انواع تربچه مواد مغذی مختلفی دارند، اما در کل تمام انواع آن مقدار زیادی ویتامین C دارند و به دستگاه هاضمه کمک می‌کنند. تربچه هم‌چنین جزو مواد غذایی ارزان است و گزینه‌ی خوبی برای اضافه کردن به رژیم غذایی محسوب می‌شود. 


کلم

کالری 8 فنجان کلم، با 115 گرم گوشت نمک سود برابر است. البته برای دریافت مواد مغذی کلم، لازم نیست 8 فنجان از آن میل کنید. فقط یک فنجان کلم حاوی ماده‌ای است که تولید آنزیم‌هایی که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند را افزایش می‌دهد. این ماده که سولفورین نام دارد، میزان آنزیم‌هایی که با سرطان مبارزه می‌کنند را نیز افزایش می‌دهد. 


گل کلم

گل کلم ترکیب‌هایی دارد که از بدن در برابر سرطان پروستات محافظت می‌کنند. هم‌چنین اگر آن را در کنار زردچوبه مصرف کنید، سیستم ایمنی بدن را بیشتر تقویت می‌کند. زردچوبه خود از پروستات محافظت می‌کند و اگر در کنار گل کلم مصرف شود، تاثیرش افزایش می‌یابد. 


مارچوبه

1.5 کیلوگرم مارچوبه، که احتمالا نمی‌توانید یک‌جا میل کنید، کمتر از 200 کالری دارد. این گیاه سرشار از ویتامین K، و فولیت است که با بیماری قلبی و چاقی مبارزه می‌کند. مارچوبه می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای رژیم غذایی افراد چاق باشد. 


آلو حاوی آنتی‌اکسیدان، فیبر، ویتامین A، C، و K نیز است و برای دستگاه هاضمه فایده‌های فراوانی دارد.

آلو

شایدآلو از دیگر میوه‌های هسته‌دار، از لحاظ مواد مغذی ضعیف‌تر باشد، اما کمترین کالری را دارد که تقریبا نصف کالری انگورها، زردآلو و هلو است. آلو هم‌چنین حاوی آنتی‌اکسیدان، فیبر، ویتامین A، C، و K نیز است و برای دستگاه هاضمه فایده‌های فراوانی دارد. 


گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی موادی است که از غده‌ی پروستات و سینه‌ها محافظت می‌کنند. این میوه هم‌چنین برای حفاظت از سلول‌های پوست در برابر رادیکال‌های آزاد مفید است. گوجه فرنگی پخته بیشتر از گوجه فرنگی خام خاصیت دارد و می‌توانید آن  را به سادگی به ٰرژیم غذایی خود اضافه کنید. 


کلم بروکلی

فقط یک ساقه از این گیاه 3 گرم پروتئین دارد که برابر با میزان پروتئین یک سینه‌ی مرغ کامل است. یک فنجان آن میزان زیادی کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، منگنز و آهن دارد. کلم بروکلی علاوه بر این‌ها حاوی ویتامین‌هایی مثل A،C و K نیز است. با این اوصاف اگر بروکلی را همراه با مواد غذایی مفید دیگر به رژیم غذایی خود اضافه کنید، حتما عمر طولانی‌تری خواهید داشت. 


توت فرنگی

این میوه که سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است و از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند، جزو مواد غذایی کم کالری هم است، البته اگر نوع طبیعی آن را میل کنید. کالری نیم کیلوگرم توت‌فرنگی طبیعی، با کالری نصف فنجان بستنی وانیلی برابر است. 


منبع : Prevention