آیا می‌دانستید شرکت‌های بیمه، عمر مفید خودرو را ده سال در نظر می‌گیرند؟ این در حالی است که خیلی از خودروهای با عمر بالای ده سال نیز می‌توانند برای حمل و نقل استفاده شوند. در واقع، نگه داشتن خودروهای قدیمی، نسبت به خریدن خودروهای جدید بیشتر به نفع محیط زیست است. با داشتن یک برنامه‌ی منظم برای رسیدگی به خودرو، می‌توانید عمر آن را دوبرابر کنید و در مدتی که از آن استفاده می‌کنید، هزینه‌ی کمتری صرف خرید لوازم یدکی بکنید. جدا از رسیدگی به خودرو برای بالا بردن عمر آن، باید به قطعات خودرو نیز رسیدگی کنید. با این کار تا حد زیادی میزان آلودگی که خودرو تولید می‌کند را کاهش می‌دهید و هم‌چنین با بالا بردن دوام قطعات آن، کمتر به لوازم یدکی نیاز پیدا خواهید کرد. روش‌های زیادی برای افزایش دوام قطعات خودرو وجود دارد که ما، تعدادی از آن‌ها را برای‌تان فراهم کرده‌ایم.


افزایش دوام برف‌پاک‌کن

برف‌پاک‌کن یکی از قطعات خودرو است که کهنه می‌شود و نیاز به تعویض دارد. اگر وسط یک طوفان شدید باشید و برف‌پاک‌کن به خوبی کارش را انجام ندهد، ممکن است دچار مشکلات جدی شوید. با این حال، به‌جای این‌که هر چند ماه یک بار به فروشگاه لوازم یدکی بروید و برف‌پاک‌کن نو بخرید، می‌توانید به راحتی دوام آن را افزایش دهید. قسمت لاستیکی برف‌پاک‌کن اگر تمیز باشد بهتر کار می‌کند، پس بهتر است ماهی یک بار آن را با الکل صنعتی تمیز کنید. می‌توانید از سمباده‌ی 1000 تا 2000 گریت هم برای انجام این کار استفاده کنید. به این شکل انعطاف قسمت لاستیکی بیشتر می‌شود و بهتر شیشه را تمیز می‌کند.

نکته: یادتان باشد فقط قسمت لاستیکی برف‌پاک‌کن نیاز به تعویض دارد، نه قسمت فلزی آن. فقط زمانی که قسمت فلزی شدیدا آسیب دیده باشد باید تعویض شود. البته بعضی برف‌پاک‌کن‌ها را نیز باید کامل تعویض کرد. بهتر است در این مورد با فروشنده‌ی لوازم یدکی صحبت کنید.


بهترین راه برای افزایش دوام لاستیک‌های خودرو این است که همیشه بادشان را تنظیم و آن‌ها تراز کنید.

رسیدگی به لاستیک‌ها

دوام لاستیک‌های خودرو 30٪ به کیفیت آن‌ها و 70٪، به نحوه‌ی رسیدگی به آن‌ها بستگی دارد. بهترین راه برای افزایش دوام لاستیک‌ها این است که همیشه بادشان را تنظیم و آن‌ها تراز کنید.


افزایش دوام ترمزها

مثل لاستیک‌ها، نحوه‌ی استفاده از خودرو و رسیدگی به آن در دوام ترمزها نیز تاثیر زیادی دارد. رانندگانی که با سرعت بالا رانندگی می‌کنند، نه‌تنها سوخت بیشتری مصرف و آلودگی بیشتری تولید می‌کنند، بلکه ترمزهای خودروی‌شان هم زودتر فرسوده می‌شود و هزینه‌‌ی بیشتری برای خرید لوازم یدکی می‌پردازند. اگر بتوانید با برداشتن پا از روی پدال گاز و دادن دنده‌ی معکوس، به‌تدریج خودرو را متوقف کنید، تا حد زیادی دوام ترمزها را افزایش خواهید داد.


رسیدگی به باتری

باتری خودرو باید چند سال بدون مشکل کار کند، اما اگر به‌درستی از آن نگهداری نشود، عمرش تا حد زیادی کاهش می‌یابد. باید خود باتری و اتصالات آن را تمیز نگه‌ دارید و باتری را عایق‌بندی کنید. هم‌چنین استفاده از باند‌های قوی و GPS هنگامی که خودرو خاموش است، تا حد زیادی عمر باتری را کاهش می‌دهد. میزان آب باتری را مرتب بررسی کنید و اگر برای مدت‌های طولانی از خودرو استفاده نمی‌کنید، آن را چند وقت یک بار روشن کنید تا باتری ضعیف نشود.


با روغن موتور مصنوعی به‌جای سه ماه یک بار، شش ماه یک بار روغن موتور را تعویض می‌شود و عمر فیلتر روغن هم افزایش می‌یابد.

از روغن موتور مصنوعی استفاده کنید

در مورد این‌که روغن موتور مصنوعی یا روغن موتور معمولی بیشتر به محیط زیست آسیب می‌رسانند، هنوز بحث وجود دارد. اما در مورد این‌که روغن موتور مصنوعی دوام بیشتری دارد، هیچ شکی نیست. البته قیمت روغن موتور مصنوعی دو برابر است، اما نسبت به روغن موتورهای معمولی دو برابر هم عمر می‌کند و در دمای خیلی سرد یا گرم، دچار مشکل نمی‌شود. با روغن موتور مصنوعی به‌جای سه ماه یک بار، شش ماه یک بار روغن موتور را تعویض خواهید کرد و به این شکل، عمر فیلتر روغن هم افزایش می‌یابد و هزینه‌‌ی کمتری برای خرید لوازم یدکی و تعویض روغن پرداخت خواهید کرد.


استفاده از فیلتر هوای قابل شستشو

تعویض کردن فیلتر روغن و فیلتر هوا، در دوام خودرو تاثیر زیادی دارد. اما می‌توانید با نصب کردن یک فیلتر هوای قابل شستشو، از شر هزینه‌های خرید و تعویض کردن آن خلاص شوید. قیمت این فیلترهای هوا دو برابر فیلترهای هوای معمولی است، اما دیگر نیاز به تعویض ندارند. البته این نوع فیلتر هوا پس از شستشو، نیاز به یک نوع روغن مخصوص دارند. اما اگر اطلاعات کمی در خصوص مکانیک خودرو داشته باشید، شستشو و روغن کاری آن کار سختی نیست و در عوض، هزینه‌ی خرید لوازم یدکی که می‌پردازید کاهش می‌یابد.


خودرو را بپوشانید یا در پارکینگ نگه دارید

عوامل طبیعی تاثیر مخربی روی فلزات و پلاستیک دارند. گرمای زیاد و برف و باران، می‌تواند به فرسوده شدن بدنه‌ی خودرو منجر شود. با این‌که ممکن است باران در بعضی مواقع برای رنگ خودرو مفید باشد، نوع اسیدی آن رنگ خودرو را از بین می‌برد. برای کاهش دادن تاثیرات مخرب عوامل طبیعی، خودرو را در پارکینگ، یا حداقل در مکانی سقف‌دار نگهداری کنید. به این شکل ظاهر خودرو همیشه نو می‌ماند ودر زمان لازم، می‌توانید آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانید.


منبع : Howstuffworks