شاید باورتان نشود اما بدن ما علاقه‌ای به ذخیره کردن چربی ندارد و راز کاهش وزن و حفظ آن در شمردن کالری و روش‌های پیچیده‌ی کاهش وزن نیست؛ کنترل گرسنگی و داشتن خواب کافی است که باعث می‌شود هوس غذاهای ناسالم نکنیم، چربی بسوزانیم و همیشه پرانرژی باشیم.

تحقیقات نشان می‌دهد ساعت طبیعی خواب و خوراک بدن به خاطر غذاهای ناسالمی که می‌خوریم و نور مصنوعی که شب‌ها در معرض آن قرار داریم کاملا به هم ریخته است و در نتیجه ما در چرخه‌ی چربی‌سازی گیر افتاده‌ایم؛ ترشح دائمی هورمون‌های گرسنگی باعث می‌شود نتوانیم هوس‌‌های خود را کنترل کنیم. اما اگر بتوانید با ساعت خواب و خوراک بدن‌تان هماهنگ شوید بالاخره خواهید توانست با چربی‌های شکم‌تان خداحافظی کنید.

خبر خوب این است که مواد غذایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند هم‌زمان کاهش وزن و خواب خوبی داشته باشید. می‌توانید این مواد غذایی را وارد رژیم غذایی خود کنید و فرایند آب کردن چربی‌های شکم‌تان را آغاز کنید.


آلبالو

قبل از خواب مقداری آلبالو میل کنید. این میوه خوشمزه منبع طبیعی ملاتونین یعنی هورمون خواب است، هورمونی که در موز و ذرت هم وجود دارد. در حالی که اثر خواب‌آور این میوه‌ها ثابت نشده، مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آن‌ها میزان ملاتونین در بدن را افزایش می‌دهند. آلبالو هم‌چنین آنتی اکسیدانی دارد که از صدمه دیدن سلول‌ها و ابتلا به سرطان، آلزایمر و دیگر بیماری‌‌ها جلوگیری می‌کند. اگر به آلبالو علاقه ندارید آبش را میل کنید.


اومگا 3 موجود در ماهی می‌تواند به سلامت قلب کمک کند و احتمال ابتلا به فراموشی و آلزایمر را کاهش دهد.

ماهی

تحقیقات نشان داده است که کمبود اومگا 3 در بدن باعث می‌شود فعالیت غده‌ی صنوبری که در مرکز مغز قرار دارد دچار اختلال شود و این تولید ملاتونین که هورمون خواب است را مختل می‌کند. کسانی که کمبود اومگا 3 دارند در ساعت‌های استراحت درست نمی‌خوابند و به بی‌خوابی مبتلا می‌شوند.

رژیم غذایی که سرشار از اومگا 3 باشد می‌تواند به سلامت قلب کمک کند و احتمال ابتلا به فراموشی و آلزایمر را کاهش دهد. هم‌چنین بیشتر مواد غذایی حاوی اومگا 3 سرشار از پروتئین هستند و مطالعات نشان می‌دهد که پروتئین باعث می‌شود انسان احساس سیری کند. حتی هضم کردن پروتئین بیش از هضم کردن چربی و کربوهیدارت کالری می‌سوزاند. اگر به اندازه‌ی کافی اومگا 3 وارد بدن‌تان نمی‌کنید مواد غذایی مثل ساردین، سالمون، گردو، دانه‌ی کتان و سبزیجات برگدار و سبز را وارد رژیم غذایی خود کنید.


شیر

با این‌که رابطه‌ی کلسیم و کاهش وزن هنوز ثابت نشده است، به‌نظر می‌رسد نوشیدن شیر واقعا برای آب شدن چربی‌های شکم مفید است. طبق نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه آلباما انجام شده، کلسیم می‌تواند به آب شدن چربی‌های شکم کمک کند. از آن‌جایی که این چربی‌ها اطراف اعضای مهمی از بدن جمع‌ می‌شوند در افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ قلبی و سرطان تاثیر زیادی دارند. هم‌چنین اگر معمولا شب‌ها از درد عضلانی بیدار می‌شوید، کلسیم و دیگر مواد معدنی موجود در شیر به شما کمک می‌کنند خواب راحتی داشته باشید.

مواد لبنی سرشار از کلسیم هستند اما مواد غذایی دیگری مثل ساردین، آب پرتغال و سبزیجات سبز و برگدار هم از منابع خوب کلسیم محسوب می‌شوند.


منیزیم و فیبر موجود در دانه‌های آجیل موجب کاهش وزن می‌شود.

آجیل

دلایل زیادی برای خوردن آجیل وجود دارد. این دانه‌های خوشمزه سرشار از منیزیم هستند که خلق و خوی را بهتر می‌کند. کمبود منیزیم در بدن باعث می‌شود میزان تولید ملاتونین و خواب‌تان دچار اختلال شوند. وقتی میزان منیزیم در بدن حیوانات بالا می‌رود به خواب زمستانی فرو می‌روند، برای ما کمبود منیزیم می‌تواند به افسردگی منجر شود. تحقیقات نشان می‌دهد قرص‌های منیزیم به کسانی که مشکل بی‌خوابی دارند کمک می‌کند شب‌ها با آرامش بخوابند. نکته‌ی خوشحال‌کننده این است که مواد غذایی که سرشار از منیزیم هستند به کاهش وزن هم کمک می‌کنند. ماهی‌های سرشار از پروتئین، آجیل، لپه، سویا و لوبیا سیاه و هم‌چنین دانه‌های سرشار از فیبر از جمله منابع غنی منیزیم محسوب می‌شوند.


منبع : Prevention