همان‌طور که در بخش اول گفتیم، پوست ممکن است به‌خاطر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، آلودگی محیطی، بیماری، خشکی پوست، اضطراب، سبک زندگی نامناسب و استفاده طولانی مدت از لوازم آرایشی شیمیایی تیره و مات شود. افراد زیادی برای داشتن پوستی زیبا و بدون نقص تلاش می‌کنند و بازار لوازم آرایشی و زیبایی پر است از کرم‌های شفاف‌کننده‌ی پوست و لوسیون؛ معمولا این محصولات مواد شیمیایی مضری دارند که ممکن است به پوست آسیب برسانند و شما را مجبور کنند برای درمان به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. اما قبل از طی کردن این مسیر اشتباه، می‌توانید با استفاده از روش‌های طبیعی در هزینه و زمان صرفه‌جویی کنید و پوستی شفاف و صاف داشته باشید. 


ژل آلوئه‌ ورا

آلوئه ورا می‌تواند رنگ‌دانه‌های پوست را تحریک کند و رنگ اصلی آن را باز گرداند. هم‌چنین، اثر خنک‌کنندگی آلوئه ورا به ساخته‌شدن سلول‌های جدید و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند که در سلامت پوست تاثیر زیادی دارد. با استفاده از روش‌ ساده‌ی زیر می‌توانید لکه‌های تیره را از بین ببرید و ظاهر پوست‌تان را بهبود بخشید:

لایه‌های بیرونی برگ‌های آلوئه ورا را برش بزنید و ماده‌ی ژل مانند را با فشار دادن از آن خارج کنید. ژل را روی پوست بمالید و بگذارید برای 30 دقیقه روی پوست بماند، سپس با آب بشویید. برای دو هفته روزی دو بار این کار را انجام دهید. 

اگر گیاه آلوئه ورا ندارید، می‌توانید ژل آن را از فروشگاه‌ها یا داروخانه خریداری کنید.

پایاپا میوه‌ خاصیت تمیزکنندگی دارد و مواد مغذی آن باعث می‌شوند پوست شفاف و سالم شود.

پاپایا

از پاپایا در لوازم آرایشی و محصولات زیبایی زیادی استفاده می‌شود و می‌توان از آن برای شفاف کردن پوست هم استفاده کرد. این میوه‌ خاصیت تمیزکنندگی دارد و مواد مغذی آن باعث می‌شوند پوست شفاف و سالم شود. 
  • پاپایا را میل کنید. خاصیت تمیزکنندگی پاپایا باعث می‌شود ناخالصی‌های پوست که آن را تیره کرده‌اند پاک شوند. 
  • قسمت داخلی پوست پاپایا را روی صورت‌تان بمالید، بگذارید خشک شود و سپس با آب سرد بشویید. با انجام این کار پوست صورت‌تان شفاف می‌شود. این کار را هر روز انجام دهید. 
  • یک پاپایای رسیده را له و با یک فنجان آب لیموی تازه مخلوط کنید. با این مخلوط صورت و گردن را ماساژ دهید، بگذارید برای 30 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. این کار را حداقل هفته‌ای یک بار انجام دهید تا تغییراتی که در رنگ پوست به‌وجود می‌آید را مشاهده کنید. 

خیار

خیار از شل شدن پوست جلوگیری و آن را نرم و لطیف می‌کند. هم‌چنین اثر خنک‌کنندگی دارد و برای انواع پوست مناسب است. 
  • برش‌های خیار را روی قسمت‌های تیره‌ی پوست بگذارید، بعد از چند دقیقه آن‌ها را بردارید و با آب ولرم پوست را بشویید. این کار را روزی دو بار انجام دهید. 
  • خیار و عسل را با هم مخلوط کنید و یک ماسک لکه‌بر بسازید. ماسک را روی صورت و گردن بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد پوست را بشویید. روزی دو بار این کار را انجام دهید. 
  • یک قاشق‌ چای‌خوری آب لیمو و آب خیار را با هم ترکیب کنید و روی صورت بمالید، بگذارید برای 15 تا 20 دقیقه بماند تا خشک شود و سپس با آب، پوست را بشویید. این کار را روزی یک بار انجام دهید. 

زردچوبه خاصیت ضدعفونی‌کننده و آنتی اکسیدان دارد که برای سلامت پوست مفید است.

زردچوبه

از زردچوبه برای بهتر کردن ظاهر پوست استفاده می‌شود. این ادویه به ساخته شدن ملانینی که رنگ پوست را ثابت نگه می‌دارد کمک می‌کند. هم‌چنین زردچوبه خاصیت ضدعفونی‌کننده و آنتی اکسیدان دارد که برای سلامت پوست مفید است. 
  • زردچوبه را با خامه مخلوط کنید تا ترکیبی خمیری به دست آید. این ترکیب را مثل ماسک روی صورت بگذارید و پس از این‌که خشک شد با آب ولرم بشویید. اگر این کار را مرتب انجام دهید تاثیر زیادی روی سفید شدن پوست می‌گذارد. 
  • دو قاشق چای‌خوری آرد نخود، یک قاشق چای‌خوری زردچوبه و یک قاشق چای‌خوری آب لیمو را با هم ترکیب کنید. ماسک به دست آمده را روی صورت بمالید و بگذارید 20 تا 25 دقیقه بماند تا خشک شود. ماسک خشک شده را از روی صورت پاک کنید و با آب گرم پوست را بشویید. 

جودوسر

بهترین روش برای تحریک کردن رشد سلول‌های جدید پوست، از بین بردن سلول‌های قدیمی است. جودوسر فرایند پوست انداختن را تسریع می‌کند و باعث می‌شود پوست نرم و لطیف شود. 
  • جودوسر را با آب گوجه‌فرنگی ترکیب کنید و روی صورت بمالید؛ بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد صورت را بشویید. هنگام شستن، صورت را به آرامی بمالید تا جودوسر سلول‌های مرده‌ی پوست را جدا کند. این کار را روزی یک بار انجام دهید. 
  • یک قاشق چای‌خوری پودر جودوسر را با یک قاشق چای خوری زردچوبه و چند قطره آب لیمو ترکیب کنید تا ماده‌ای خمیر مانند به دست آید. آن را روی صورت بمالید و بگذارید خشک شود سپس با آب صورت را بشویید. این کار را هر روز انجام دهید. 

با استفاده از این روش‌های طبیعی می‌توانید پوستی شفاف‌تر داشته باشید. البته یادتان باشد با این‌که این روش‌ها بسیار موثر هستند، برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه باید صبور باشید.