بهار زیباست. پرندگان آواز می خوانند، گیاهان شکوفه می دهند، و آن کوه دستمال کاغذی روی میزتان بزرگ و بزرگ تر می شود. اگر داروهای ضد حساسیت به بهبود وضعیت‌تان کمک نمی کنند، بهتر است در رژیم غذایی خود بازنگری کنید.
وقتی کسی از حساسیت رنج می برد، بدن فرد حساسیت زاهایی مثل علف، گرد و خاک و پرز را به عنوان مواد خارجی خطرناک شناسایی می کند و به آن ها عکس العمل نشان می دهد. در نتیجه مقدار زیادی آنتی بادی و هیستامین وارد جریان خون شده و به علائم آزار دهنده ای منجر می شود. اما خبر خوب اینکه اگر به اندازه ی کافی مواد غذایی ضد التهاب و حاوی آنتی اکسیدان و پروبیوتیک میل کنید می توانید عطسه و آب ریزش بینی را از خود دور نگاه دارید.


ماست شیر نارگیل
پروبیوتیک ها، باکتری های مفید معده که این روزها زیاد در موردشان می شنوید نه تنها برای دستگاه هاضمه مفید هستند بلکه علائم حساسیت را هم از بین می برند. یک نوشیدنی پروبیوتیک می تواند تا مقدار زیادی ترشح آنتی بادی که باعث شروع حساسیت می شود را کاهش دهد.پروبیوتیک ها دوستان دانای ما هستند که به بدن کمک می کنند متوجه شود چه زمان باید این آنتی بادی ها را تولید کند و یا چه وقت بهتر است آرام بماند. اما قبل از اینکه شروع به خوردن ماست های پروبیوتیک، کفیر، یا سبزیجات مخمر مثل کلم پیچ بکنید به این نکته توجه داشته باشید: در بعضی افراد پروتئین های خاص و هیستامین های طبیعی که در غذاهای مخمر وجود دارند ممکن است علائم حساسیت را تشدید کنند. پس برای اینکه متوجه شوید در کدام دسته قرار می گیرید مجبورید کمی آزمون و خطا کنید.


سیب سرشار از کورستین است که احتمال ابتلای کودکان به آسم و حساسیت را کاهش می‌دهد.

سیب

سیب سرشار از کورستین است؛ یک فلاون زیستی که در پیاز، سیر، هویج، توت ها و گل کلم نیز موجود است و سیستم ایمنی بدن را از تولید هیستامین باز می دارد. کاهش تولید هیستامین علائم را تضعیف می کند. به علاوه، در مطالعه ای مشخص شد که زنان بارداری که در دوران بارداری سیب و ماهی میل می کردند احتمال ابتلای کودکان خود به آسم و حساسیت را کاهش داده اند.


توت فرنگی

ویتامین C موجود در توت فرنگی سیستم ایمنی بدن را تقویت، از تولید هیستامین جلوگیری و آب ریزش بینی، خارش چشم و عطسه را درمان می کند. در مطالعه ای مشخص شد که ویتامین C می تواند تولید هیستامین را تا 38 درصد کاهش دهد. این در حالی است که مطالعات دیگر نیز نشان می دهند کمبود ویتامین C میزان هیستامین بدن را بالا می برد.بدن با تولید آنزیم دیامین اوکسیداز، سطح هیستامین بدن را تنظیم می کند و ویتامین C، ویتامین B6، روی و مس در تولید این آنزیم نقش دارند.


زردچوبه

این ادویه هندی سال هاست که به عنوان درمانی برای حساسیت استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهند که کورکومین، ماده ی رنگ دهنده به زردچوبه، می تواند از تولید هیستامین در بدن جلوگیری و علائم حساسیت را تضعیف کند. کورکومین توانایی بالایی در درمان التهاب دارد. این در حالی است که هرچه التهاب شدیدتر باشد امکان بروز حساسیت نیز بیشتر می شود. زردچوبه را به تخم مرغ صبحانه، اسموتی ها و سوپ خود اضافه کنید.


تخمه کدو
این دانه ها سرشار از منیزیم هستند؛ ماده ای معدنی که عضلات را شل و مجرای تنفسی را باز می کند تا راحت تر بتوانید نفس بکشید. طبق آزمایشاتی که روی حیوانات انجام شده، کمبود منیزیم میزان هیستامین بدن را افزایش می دهد. از جمله دیگر مواد غذایی حاوی منیزیم، می توان تخمه ی آفتاب گردان، بلغور، بروکلی، گیاهان برگ دار و شکلات تلخ را نام برد.

ماهی سالمون یا آزاد
تغذیه با ماهی سالمون بهترین راه افزایش اسید چرب امگا3  بدن است که می تواند علائم حساسیت را با جلوگیری از التهاب از بین ببرد. طبق تحقیقاتی که در آلمان انجام شده، امگا3 در سلول های قرمز خون یا رژیم غذایی می تواند احتمال ابتلا به التهاب آلرژیک مخاط بینی را کاهش دهد. تحقیقات دیگری نشان می دهد یک گروه از کودکان جزیره ی یونانی با رژیم غذایی مدیترانه ای (رژیمی پر از ماهی) احتمال کمتری برای ابتلا به حساسیت و آسم داشتند. امگا3 توان قلب را بالا می برد، خلق و خو را بهبود می بخشد و حافظه را تقویت می کند.

غذاهای کامل بیشتر  و غذاهای فرآوری شده ی کمتر
حتما می دانید که میل کردن غذاهای تازه و کامل از خوردن فست فود و غذاهای فرآوری شده بهتر است. فست فود‌ها حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا6  و چربی های تحریک کننده هستند که با بروز حساسیت رابطه ی مستقیم دارند. کسانی که زیاد فست فود می خوردند، امگا6 بالایی دارند و این یعنی احتمال ابتلای بدن‌شان به التهاب و حساسیت بیشتر است. اگر بیشتر غذاهای آنتی اکسیدان دار میل کنید کربوهیدرات و شکر کمتری دریافت می کنید و این به کاهش التهاب بدن منجر می شود.


منبع : Prevention