شاید به‌نظرتان کنار گذاشتن گوشت و جایگزین کردن آن با سبزیجات در دستور پخت همبرگر مسخره باشد، اما همبرگر گیاهی هم در خوشمزگی دست کمی از همبرگر گوشت ندارد. البته درست است که می‌توان بیف همبرگر را از دانه‌های سویا، توفو و غیره برای گیاه‌خواران درست کرد که درست مزه‌ی گوشت بدهد و مملو از پروتئین باشد، اما همبرگر گیاهی نیز وجود دارد که نظیرش را ندیده‌اید. اگر بلدید چگونه بیف همبرگر گیاهی را طوری درست کنید که از هم وا نرود، حالا دیگر آماده‌اید که با استفاده از هر نوع سبزیجات همبرگرهای شاهکاری درست کنید. دستورالعمل کلی این است که اول سبزی موردعلاقه‌ی خود را انتخاب می‌کنید، بعد از میان غلات و حبوبات یا آرد یکی را انتخاب می‌کنید و  به مایه‌ی همبرگر اضافه می‌کنید تا همبرگر از هم وا نرود. و در نهایت این‌که ادویه و چاشنی را به انتخاب خود اضافه می‌کنید. در ادامه مواد غذایی که می‌شود از آن‌ها همبرگر گیاهی درست کرد را آورده‌ایم.


عدس

از آن‌جایی که عدس مقوی و خوش‌خوراک است و بافتی دارد که به‌راحتی می‌تواند جایگزین گوشت چرخ‌کرده شود، از آغاز تاریخ همیشه از عدس به‌جای گوشت استفاده می‌کردند. به‌علاوه عدس سریع می‌پزد، ارزان است و مقدار کمی از آن هم انسان را سیر  می‌کند. برای طبخ بیف همبرگر گیاهی می‌توانید از همبرگر عدس و برنج سبوس‌دار یا همبرگر عدس و کلم‌پیچ و سس پستو استفاده کنید.


در دوره کاهش وزن می‌توانید همبرگر با نخود آب‌گوشتی و لوبیا چشم‌بلبلی را در رژیم غذایی خود بگنجاید.

نخود آب‌گوشتی و لوبیا چشم‌بلبلی

نخود آب‌گوشتی جز مواد غذایی مغذی و فوق‌العاده و همه ‌فن حریف است. می‌توانید از آن‌ در سالادها استفاده کنید، یا  آن‌ را آن‌قدر تفت دهید تا ترد شود یا این‌که از آن‌ یک همبرگر خوشمزه‌ درست کنید. فلافلی را در نظر بگیرید که بزرگ‌تر شده است. می‌توان همبرگر نخود فوق‌العاده‌ای تهیه کرد و آن را با سس خردل یا هر سس دیگری میل کرد. نخود آب‌گوشتی اصلی‌ترین عنصر سازنده‌ی سالم‌ترین همبرگر گیاهی جهان است و در بسیاری از دستورهای غذایی همبرگرهای گیاه‌خواران رتبه‌ی اول را دارد. لوبیا چشم‌بلبلی را نیز باید رنگ متفاوتی از همین نخودها دانست. چون این دو نوع حبوبات در میان دیگر حبوبات طعم متفاوت‌تری دارند برای آماده کردن همبرگر عالی هستند، به‌خصوص این‌که این نخود و لوبیا طعم ملایمی دارند و می‌توان با استفاده از ادویه و چاشنی روی آن‌ها حسابی مانور داد.


کلم بروکلی

هر چند که کلم بروکلی در ایران به‌تازگی جا افتاده است ولی یکی از محبوب‌ترین سبزیجات‌ در سراسر دنیا، خصوصا در غرب است. همه می‌دانیم که اضافه کردن بروکلی غذا را تا چه میزان خوشمزه می‌کند و البته اضافه کردن آن به رژیم غذایی فواید  زیادی هم دارد. ولی می‌شود همبرگر بروکلی تهیه کرد؟ بله، چرا که نه! ترکیب کلم بروکلی، نخود آب‌گوشتی و پاستای کاس‌کاس را پخته و روی آن ارده‌  بریزید و سپس نوش جان کنید. پیش به‌سوی گیاه‌خواری.


برای تابستان با استفاده از کدوی سبز و ذرت همبرگر گیاهی درست کنید و در رژیم غذایی خود قرار دهید.

کدوسبز

حالا که در فصل تابستان هستیم، بهترین زمان برای اضافه کردن کدوی سبز به رژیم غذایی است. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار، تهیه همبرگر کدوسبز است. کدوسبز را رنده کنید و با ذرت ترکیب کنید و آن را سرخ نمایید. حاصل کار همبرگر کدو و ذرتی است که داخلش نرم و پف‌دار و بیرونش ترد و طلایی است. این همبرگر گیاهی را باید با کلی سس، مخصوصا سس سیر میل کرد و به توانایی خارق‌العاده‌ی سبزیجات در تهیه‌ی همبرگر پی برد.


بادمجان

بادمجان نیز از گزینه‌هایی است که در اغلب غذاهای گیاهی نمی‌توان به‌سادگی از کنارش گذشت. بادمجان در غذاهای مختلف طعم‌های دلنشین متفاوتی به خود می‌گیرد. می‌توان آن را برش زد، سرخ‌ کرد و یا همان‌طور که حدس زدید، در تهیه‌ی همبرگر گیاهی به‌کار گرفت. برگرهای بادمجان طعم ملایم، خامه‌ای و بسیار دلنشینی دارند. می‌توان به بادمجان کمی لوبیاچیتی اضافه کرد تا طعم خامه‌ای پیدا کند. یکی از بهترین دستورهای تهیه‌ی برگر بادمجان به این ترتیب است که بادمجان‌ها را تفت می‌دهیم و با پنیر گیاهی ترکیب می‌کنیم. وقتی که همبرگر بادمجان آماده شد، روی آن سس مایونز یا خردل و چیپس می‌ریزیم تا حسابی زیر دندان‌تان قرچ‌قرچ کنند.



ادامه دارد ...


منبع : Onegreenplanet