اغلب ما دوست داریم در مورد بهترین یا راحت‌ترین زبان‌های دنیا اطلاعات کسب کنیم تا شاید دلایل بیشتری برای رفتن به آموزشگاه زبان پیدا کنیم. البته دیدگاه رایج این است که یادگیری زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی در اولویت است و بهترین زبان‌ها هم برای یادگیری همین‌ها هستند، ولی اگر بحث راجع به سخت‌ترین زبان‌ها به میان بیاید، اغلب ما هیچ ایده‌ای راجع به آن‌ها نداریم. اما واقعا سخت‌ترین زبان‌های دنیا برای یادگیری کدام‌ هستند؟

برای این‌که پاسخ این سوال را بدهیم، بیشتر اطلاعات خود را از تحقیقات انستیتو خدمات خارجی وزارت خارجه ایالات متحده گرفتیم که مسئولیت آموزش زبان به تمام دیپلمات‌های آمریکایی را بر عهده دارد. یکی از فعالیت‌های این انستیتو این است که زبان‌ها را بر اساس سختی یادگیری رتبه‌بندی کرده است که بر مبنای پارامترهای خاصی که مهم‌ترین آن‌ها طول مدت یادگیری تا سطح تسلط کامل یک زبان است به سنجش سختی زبان‌ها می‌پردازد.

البته قبل از این‌که شروع کنیم، لازم به ذکر است که محتوای این رتبه‌بندی نمی‌تواند  100٪ دقیق باشد، چراکه یادگیری زبان یک فرایند ذهنی است و سختی یادگیری زبان به دلایل شخصی مختلفی برمی‌گردد که از جمله می‌توان به ظرفیت حافظه‌، پشتکار و انگیزه فرد اشاره کرد. پس قبل از این‌که از رفتن به آموزشگاه زبان برای یادگیری زبان‌های سخت دنیا منصرف شوید، اول جدیت و انگیزه خودتان را ارزیابی کنید.


زبان ژاپنی دارای هزاران حرف الفبایی و سه سیستم نوشتاری کانجی، هیراگانا و کاتاکانا می‌باشد.

ژاپنی

مدت‌زمان یادگیری در کلاس: 2.200 ساعت

تعداد متکلمان بومی: 122 میلیون نفر

زبان‌‌آموزان زبان ژاپنی باید هزاران حرف الفبایی را حفظ کنند و با سه سیستم نوشتاری مختلف کانجی، هیراگانا و کاتاکانا دست‌وپنجه نرم کنند. به‌علاوه سیستم شمارش اعداد ژاپنی‌ها دو گونه تلفظ متفاوت دارد. زبان ژاپنی به‌شدت به زمینه و شرایط‌ تکلم خود وابسته است، به این ترتیب که شکل گفتار بسته به این‌که طرف صحبت‌تان خانواده، دوستان، بزرگ‌ترها، زنان، مردان یا بچه‌ها باشند، تغییر می‌کند. به همین خاطر، متکلمان این زبان باید متناسب با مخاطب‌شان، واژه‌ها را چنان به‌دقت انتخاب کنند تا بچه‌گانه، زنانه یا مردانه به‌نظر نرسند وگرنه فرد بی‌ادب و ‌این کار بی‌تربیتی محسوب می‌شود.

در گذشته، زبان ژاپنی در رده‌ی زبان‌های منفرد زبان‌های طبیعی که هیچ رابطه‌ی خویشاوندی با دیگر زبان‌ها ندارند طبقه‌بندی می‌شد، اما امروزه این زبان را همراه با زبان‌های ریوکیوآنی، زبان‌های بومی جزایر کوچک ریوکیو در جنوب ژاپن، تحت عنوان خانواده‌ی زبانی کوچک ژاپنی دسته‌بندی می‌کنند. امروزه بیشترین متکلمان ژاپنی در خارج از ژاپن در برزیل هستند که مجموعا برای خود جمعیت تقریبا 1.5 میلیون می‌شوند.


زبان چینی کانتونی و ماندارین دارای هزار حرف است و آهنگ تلفظ کلمات در معنی کلمات تاثیرگذار است.

چینی کانتونی و ماندارین

مدت‌زمان یادگیری در کلاس: 2.200 ساعت

تعداد متکلمان بومی: 1.2 میلیارد نفر

در یادگیری زبان چینی مانند ژاپنی باید هزاران حرف الفبایی را حفظ کرد. گفته می‌شود که با حفظ کردن 3.500 حرف الفبای چینی تازه قادر خواهید بود روزنامه بخوانید. ولی شخصی که دارای تحصیلات عالیه است حدود 8.000 حرف الفبا باید یاد بگیرد که البته این میزان از 50.000 حروف الفبا چندان زیاد نیست. اغلب زبان‌آموزان چینی از این بابت شکایت دارند که بیشتر مواقع پاک فراموش می‌کنند چطور یک حرف را بنویسند. یکی دیگر از سنگ‌های اصلی پیش پای زبان‌آموزان زبان چینی این است که این زبان به‌شدت به آهنگ و لحن گفتار متکی است، به‌طوری که با تغییر آهنگ گفتار یک کلمه امکان دارد معنی آن نیز عوض شود. ولی یادتان باشد که تقریبا یک‌پنجم جمعیت جهان به این زبان صحبت می‌کنند و اقتصاد چین بعد از آمریکا دومین اقتصاد بزرگ دنیاست. پس رفتن به آموزشگاه زبان چینی چندان خالی از لطف نیست.


در زبان کره‌ای بسته به رابطه گوینده و شنونده می‌توان یک جمله را به سه شکل متفاوت بیان کرد

کره‌ای

مدت‌زمان یادگیری در کلاس: 2.200 ساعت

تعداد متکلمان بومی: 66.3  میلیون نفر

کره‌ای جزء گروه زبان‌های منفرد دنیاست و هیچ زبان هم‌خانواده‌ای ندارد ولی شباهت‌های کلی با زبان ژاپنی دارد، به‌طوری که مانند ژاپنی دارای دو سیستم شمارش اعداد متفاوت است و هم‌چنین به زمینه و شرایط گفتار وابسته است. بسته به رابطه‌ی میان گوینده و شنونده، در زبان کره‌ای می‌توان یک جمله را به سه شکل متفاوت بیان کرد. شاید پیچیده‌ترین جنبه‌ی زبان کره‌ای این باشد که افعال بسته به زمان، لحن، سن و ارشدیت به صدها شکل مختلف صرف می‌شوند. اما این همه‌ی قضیه نیست، چراکه صفت‌ها هم به صدها شکل مختلف صرف می‌شوند و پسوندهای مختلفی می‌گیرند.


الفبای عربی خیلی کمتر از زبان‌های دیگر است و یکی از سختی‌های آن تلفظ حروف آن است.

عربی

مدت‌زمان یادگیری در کلاس: 2.200  ساعت

تعداد متکلمان بومی: 221 میلیون نفر

تعداد الفبای عربی نسبت به  چینی یا ژاپنی خیلی کمتر است، اما جنبه‌ی ترسناک یادگیری آن به این امر برمی‌گردد که علی‌رغم این‌که عربی 28 حرف الفبا دارد که با 3 مصوت تکمیل می‌شوند، اغلب حروف بسته به این‌که تنها، در ابتدا، میان یا آخر جمله می‌آیند به چهار شکل مختلف نوشته می‌شوند. یکی دیگر از سختی‌های یادگیری عربی در صرف افعال است، به‌طوری که مثلا فعل حال ساده یا مضارع بسته به جنسیت، شخص یا تعداد به چهارده شکل مختلف صرف می‌شود. تلفظ حروف زبان عربی هم  سختی‌هایی دارد که البته ما ایرانی‌ها نسبت به دیگر کشورها کمتر با این مشکل روبه‌رو هستیم، ولی تصور کنید یک انگلیسی می‌خواهد حروفی مانند «ع» را تلفظ کند. اگر می‌خواهید به آموزشگاه زبان عربی بروید حتما در مورد مشکلات این زبان و مصارف آن تحقیق کنید.



ادامه دارد ...


منبع : Matadornetwork