شریمیتی بانو ناراسیمهان، زن هندی ریزنقشی بود که ساری صورتی روشنی به تن داشت و باصدای ظریف اما گیرای خود، توجه بیش از100 نفر که برای یادگیری مدیتیشن در مرکز هنر زندگی کلمبیا گردهم آمده بودند را جلب کرد. روشی از مدیتیشن که او آموزش می‌داد ساهاج ، ساسنکریت «بدون دردسر»، نام دارد. این مدیتیشن از انواع مبتنی بر مانترا (سرود) است که او روزی دو بار پیش از غذا به مدت 20 دقیقه انجام می‌دهد و ناراسیمهان آن را «بهداشت روانی» می‌‌نامد. ساهاج فقط یکی از انواع مدیتیشن است انواع دیگر آن مبتنی بر شفقت، تمرکز حواس، یوگا و فلسفه ماورا الطبیعه هستند و باوجود این‌که هر یک دارای اهداف متفاوتی است، اما مزایای آن‌ها یکسان است و دراینجا به بیان هشت مزیت مدیتیشن می‌پردزیم:

مدیتیشن باعث کاهش استرس می‌شود

مدیتیشن در حقیقت داشتن ذهنی به دور از آشفتگی و پریشانی است. استرس نیز سبب پریشانی و آشفتگی می‌شود و چیزی است که اغلب ما تاحدی با آن سر و کار داریم. با توجه به افزایش میزان استفاده از داروهای ضد استرس و اضطراب، می‌توان گفت که میزان استرس در جامعه درحال افزایش است. مدیتیشن به افراد این امکان را می‌دهد تا سیستم عصبی و احساسات خود را تحت کنترل درآورند. مطالعات و تحقیقات نشان دهنده‌ی این است که مدیتیشن باعث بهبود توانایی تنظیم احساسات در مغز می‌شود و بسیار قوی و توانمند است.

مدیتیشن باعث بهبودی تمرکز می‌شود

قدرت تمرکز و توجه با مدیتیشن در تمامی کارهایم افزایش می‌یابد. انجام چند کار هم‌زمان بسیار راحت می‌شود. سپالا در این‌باره می‌گوید «در یکی از تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که مدیتیشن باعث بهبود توانایی انجام چند کار هم‌زمان می‌شود.» هم‌چنین مدیتیشن با عواملی که باعث افزایش توانایی تمرکز و قدرت حافظه و یادآوری در مغز درارتباط است. تمرکز بیشتر به افزایش انرژی مدیتیشن بستگی داردو انگار که به منبع انرژی واقعی متصل شده باشید.

انجام تمرینات مدیتیشن منجر می‌شود تا هر فرد سبک زندگی سالمی را دنبال کند.

مدیتیشن سبک زندگی سالم را به همراه خواهد داشت

رابینسون می‌گوید «اکنون به چیزهایی که برایم مفید هستند بیشتر تمایل دارم.» او بیشتر غذاهای سالم‌ مصرف می‌کند و مصرف هر نوع نوشیدنی الکلی را کنار گذاشته و سیگار را نیز ترک کرده است. سوزان بریدن، که در مریلند زندگی می‌کند و یکی از کسانی است که ساهاج کار می‌کند می‌گوید که انجام تمرینات مدیتیشن باعث شده که او درباره‌ی خود سوگند پزشکی یاد کند که هیچ‌گاه به خودش صدمه نزند. او می‌گوید «انگار که فقط می‌خواهید چیزهای خوب را وارد بدن خود کنید. یعنی فقط تمایل به استفاده از چیزهای طبیعی دارید. او حتی مصرف قهوه را نیز متوقف کرده و به‌جای آن چای می‌نوشد.»

تمرینات مدیتیشن باعث خودآگاهی می‌شوند

زاکی فری حدود دو دهه پیش و پیش از شروع مدیتیشن اخلاق بسیار تند و عصبی داشته استتا حدی که به گفته خود او  تمایل به انجام اعمال خشونت‌آمیز در وی وجود داشته است. اما مدیتیشن باعث شد او خشم خود را بشناسد و از آن فاصله بگیرد. مدیتیشن باعث رهایی ذهن وی و آرام شدن او شد. فری که انواع مدیتشن‌ها ازجمله ساهاج، آگنیهوترا، خنده و مدیتیشن پیاده‌روی را انجام داده، در این‌باره می‌گوید «این کار باعث راحتی من می‌شود و با خودم راحت‌تر می‌شوم. وقتی زمان بیشتری را درون خود بگذرانید، و خود را بشناسید، نشان دادن خود واقعی‌تان راحت‌تر خواهد بود.»

علاوه بر خودآگاهی و مقبولیت انجام مدیتیشن باعث ایجاد حال خوب و رفاه کلی بدن می‌شود.

مدیتیشن باعث افزایش خوشبختی می‌شود

تحقیققات نشان داده است که مدیتشن راه خوشبختی و خوشحالی را برای انسان باز می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که سیگنال‌های سمت چپ مغز در قسمت قشر جلویی که مسئول احساسات مثبت است، در هنگام مدیتیشن افزایش می‌یابد و این درحالی است که فعالیت بخش راست مغز که مسئول احساسات منفی است کاهش می‌یابد. از دیگر مزایای مدیتیشن، درکنار خودآگاهی و مقبولیت این است که باعث ایجاد حال خوب و رفاه کلی بدن می‌شود.

مدیتیشن باعث افزایش پذیرش می‌شود

برایدن که یک مشاور عالی رتبه دولتی بوده، درطی هفت سال گذشته مرتب درحال مسافرت بوده است تا زمانی‌که متوجه می‌شود به بیماری ام.اس مبتلا است. او به مدیتیشن روی آورد و دید او به دنیا به‌کلی تغییر کرد. برایدن در این‌باره می‌گوید «من بیماری دارم که باعث می‌شود به خودتان رجوع کنید. مدیتیشن به من کمک می‌کند تا شرایط و بیماری خود را بپذیرم. زیرا با مدیتیشن درون خود را می‌کاوید و متوجه می‌شوید که این یک سفر خیلی بزرگ است. برای برایدن یادگیری مدیتیشن و تمرکز از یادگیری عربی هم مشکل‌تر بود. انجام مدیتیشن مثل یک شغل تمام وقت می‌ماند که تمام زمان شما را می‌گیرد، اما این کار باعث می‌شود که احساس‌تان راجع به زندگی‌تان کاملا تغییر کند و می‌توانم بگویم که مدیتیشن زندگی را برای من لذت‌بخش‌تر کرده است.»

مدیتیشن باعث تغییر فیزیولوژی مغز شده و روند پیری را کند می‌کند.

مدیتیشن روند پیری را آهسته می‌کند

تحقیقات و مطالعات نشان داده است که مدیتیشن باعث تغییر فیزیولوژی مغز شده و روند پیری را کند می‌کند. سارا لازار، محقق دانشگاه هاروارد می‌گوید «با انجام مدیتیشن در افراد نوعی ادراک و معرفت به وجود می‌آید و کسانی که مدیتیشن انجام می‌دهند، دارای سلول‌های خاکستری بیشتری هستند. همکار لازار، الیزابت هوگ، در تحقیقی نشان داد که  افرادی که مدیتیشن کار می‌کنند، دارای تلومرهای طولانی‌تری هستند؛ تلومرها پایانه‌های فیزیکی کروموزوم‌ها هستند که نشان‌دهنده‌ی سن بیولوژیکی هستند. هوگ دراین‌باره می‌گوید «اگر بگوییم که مدیتیشن باعث طولانی‌تر شدن زندگی می‌شود، کمی اغراق کرده‌ایم اما چیزی در مدیتیشن وجود دارد که با تلومرهای طولانی‌تر و بلندتر در ارتباط است. شاید به این دلیل است که مدیتیشن باعث کاهش استرس شده و روی بدن تاثیر می‌گذارد.»

مدیتیشن برای دستگاه ایمنی و سیستم قلبی عروقی بدن بسیار مفید است

مدیتیشن باعث آرامش بدن می‌شود و همین امر باعث افزایش ترکیب اکسید نیتریک می‌شود که موجب می‌شود رگ‌های خونی باز شده و بنابراین فشار خون کاهش بیابد. تحقیقی که در سال 2008 در ژورنال طب جایگزین و مکمل به‌چاپ رسید، نشان داد که 40 نفر از 60 بیمار مبتلا به فشارخون که شروع به مدیتشن کرده بودند، توانستند داروهای فشار خون خود را قطع کنند. هم‌چنین مدیتیشن باعث بهبود و ارتقای سیستم ایمنی بدن می‌شود. یکی از کسانی که مدیتیشن کار می‌کند می‌گوید «من دیگر به ندرت مریض می‌شوم. فکر می‌کنم از زمانی که مدیتیشن را شروع کردم، حتی یک بار هم سرما نخورده‌ام.»

منبع : Huffingtonpost