همه می‌دانیم یوگا ورزش خوبی است اما پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان، تشک‌های لوله شده و حالت آیینی، زنانی با جثه‌ی کوچک و انعطاف‌پذیر که ساعت‌ها با ایستادن روی سر خود تمرین تعادل می‌کنند. یوگا نیز به اندازه‌ی هر فعالیت بدنی دیگری کلیشه شده است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که درباره‌ی یوگا کم‌تر هیجان‌زده می‌شوید، قابل درک است اما بدانید که ضرر می‌کنید.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یوگا می‌تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد، درد را تسکین دهد، خواب را بهبود بخشد، خستگی را رفع ‌کند و خطرات بیماری قلبی را کاهش دهد. یوگا یکی از سالم‌ترین راه‌هایی است که می‌توان در نیم ساعت انجام داد و محبوبیت آن نباید شما را از آن بازدارد.
بهتر است بدانید که مجبور نیستید برای انجام یوگا در کلاس‌های پرجمعیت شرکت کنید. کارشناسان یوگا پنج حرکت را به شما نشان می‌دهند که می‌توانید در خانه تمرین کنید. چند نفس عمیق بکشید، ذهن خود را خالی کنید و هر حرکت را یک یا دو دقیقه انجام دهید. اگر احساس خوبی داشتید حرکات را تکرار کنید.

حرکت کبری برای کاهش استرس

در این حرکت یوگا بدن شما در تماس با زمین است، بنابراین گیرنده‌های فشار زیر پوست تحریک شده و در نتیجه عصب واگ مغز را فعال می‌کند. فعالیت این عصب با کاهش سطوح هورمون استرس (کورتیزول)‌ در ارتباط است.

حرکت مبارز برای سلامتی قلب و گوارش

حرکات ایستاده مصرف اکسیژن را افزایش می‌دهد که یکی از معیارهای شدت ورزشی است. حفظ این حالات یوگا می‌تواند برای گردش خون و سلامتی قلب مفید باشد، هم‌چنین با افزایش طول نیم‌تنه و بازکردن دیافراگم و حفظ این کشیدگی به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنید.

با انجام حرکت ملخی ورزش یوگا مشکل تضعیف عضلات کمر و پشت برطرف می‌شود.

حرکت ملخ برای تعادل بهتر و تسکین درد کمر

تقریبا همه‌ی ما زمان زیادی را پشت فرمان خودرو هستیم یا پشت کامپیوتر قوز می‌کنیم، این امر نشان‌دهنده تضعیف عضلات کمر و پشت می‌باشد. کمردرد نیز این روزها بسیار رایج است. در حالت ملخی یوگا با تقویت و کشیدگی عضلات پشت با این مشکلات مقابله می‌کنید.

حالت نیمه کبوتری برای درد مفاصل

هر حرکتی که باعث کشیدگی و خمیدگی مفاصل شود برای سرکوب درد موثر است. حالت نیمه کبوتری مخصوصا برای درد باسن و لگن مفید است. اما حرکات دیگری هم در یوگا برای مقابله با درد مفاصل وجود دارد.

حالت جسد برای آرامش‌بخشی

همه‌ی ما به آرامش بیشتر احتیاج داریم. با چند دقیقه نفس عمیق این حرکت را شروع کنید (اصطلاحا ساواسانا). این حرکت یوگا می‌تواند به کاهش تنش‌های روزمره و قطع ارتباط از هرج و مرج زندگی روزانه کمک کند.

منبع : Prevention