ممکن است قبلا یوگا کار کرده و احساس کرده باشید که یوگا با روحیات شما سازگار نیست و یا به این نتیجه رسیده باشید که فعالیت مناسبی را برای خود انتخاب نکرده‌اید. جای نگرانی نیست. بسیاری از افرادی که وارد یوگا را آغاز می‌کنند همین احساس را دارند. این‌که ممکن است چنین احساسات مشترکی توسط افراد شرکت کننده در دوره‌های آموزش یوگا تجربه شود، به‌طور معمول به‌دلیل عدم انتخاب یک مربی مناسب برای آموزش یوگا است. آموزش یوگا در کنار یک مربی مناسب می‌تواند بسیار تاثیرگذار و مفید باشد. آن‌ها با شناختی که از شما به دست می‌آورند، می‌توانند بهترین راه و روش را برای آموزش و پیشرفت در یوگا به شما معرفی کنند. اما چگونه باید یک استاد یوگا را برای خود انتخاب کنیم؟ اگر تجربه‌ی دل‌سرد کننده‌ای از آموزش یوگا داشته‌اید یا این‌که در صدد شروع یادگیری یوگا هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که با در نظر گرفتن نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم یک مربی خوب و مناسب برای خودتان انتخاب کنید.

اولین برخورد

گاهی اوقات ممکن است تصمیماتی بگیریم که به‌نظر منطقی بیاییند اما در آینده متوجه شویم که تصمیمات درستی نبوده‌اند. بنابراین اگر در تصمیم‌گیری خود مردد هستید، بهتر این است که به غریزه‌ی خود رجوع کنید و ببینید که در اولین برخورد با مربی یوگا چه حسی داشته‌اید. بهتر است به این احساسات غریزی خود اعتماد کنید، چرا که احساسات درونی شما می‌تواند بهترین راهنما برای انتخاب یک مربی یوگا باشد.

هم‌راستا بودن آموزش مربی با آن‌چه که شما در جستجوی آن هستید

 اگر مربی‌تان آن‌چه که شما به دنبال آن هستید را تدریس نمی‌کند، نمی‌تواند گزینه مناسبی برای مربی‌گری شما در آموزش یوگا باشد. به طور مثال ممکن است بهترین مربی یوگا در شهر شما یکی از نزدیک‌ترین دوستان‌تان باشد. اما او مربی یوگا قدرتی است در حالی که شما از صمیم قلب عاشق یوگا آرام هستید و تمایل دارید که در این رشته از یوگا فعالیت داشته باشید. بنابر‌این او نمی‌تواند مربی مناسبی برای شما باشد. لذا بهتر این است که برای آموزش یوگا به‌دنبال مربی باشید که با توجه به علایق  شما و یا آن‌چه که شما تمایل به یادگیری آن را دارید به شما آموزش دهد.

هترین مربی برای آموزش یوگا کسی است که از ارتباط با او و هم‌چنین یادگیری از او احساس شادمانی و خرسندی داشته باشید.

یادگیری و پیشرفت در آموزش

مهم نیست که هدف‌تان از یوگا چیست. ممکن است هدف شما از یوگا تقویت روح، جسم یا ذهن‌تان باشد. اما آن‌چه که مهم است پیشرفت در آن زمینه‌ای است که شما برای تقویت آن وقت صرف کرده و تلاش و تمرین می‌کنید. یک مربی خوب یوگا در آموزش و تقویت شما کوشا است و باعث پیشرفت شما خواهد شد. بنابراین اگر پس از مدتی احساس کردید که هیچ‌گونه پیشرفتی در یادگیری یوگا نداشته‌اید، بهتر است مربی خود را تغییر دهید.

در دسترس بودن و پاسخ‌گو بودن مربی یوگا

یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب مربی یوگا پاسخ‌گو بودن و هم‌چنین در دسترس بودن آن‌ها است. اگر یک مربی یوگا پس از پایان آموزش چند دقیقه را به پاسخ‌گویی به پرسش‌های شما اختصاص می‌دهد، نشان دهنده‌ی مسئولیت پذیری او است. اما اگر مربی شما از آن دسته از مربی‌ها است که پس از پایان آموزش یوگا به سرعت از کلاس خارج می‌شود و کلاس را ترک می‌کند. هر چه سریع‌تر به دنبال یک مربییوگا مسئولیت پذیرتر و پاسخ‌گو باشید.

تخصص پیشینه‌های آموزشی مربیان

 از آن‌جایی‌که یوگا یک فرآیند ادامه دار است، مربیان یوگا حتی در زمانی که به تدریس یوگا مشغول هستند خود نیز در حال یادگیری و تمرین یوگا می‌باشند. بنابراین بهتر است قبل از این‌که در کلاس آموزش یوگا یک مربی حاضر شوید، از او در خصوص سبک تخصص و دوره‌هایی از یوگا که در آن‌ها شرکت داشته و مهارت کسب کرده  بپرسید. 

گواهینامه و مجوزهای آموزش مربیان یوگا

اگر آموزش یوگا توسط مربی دارای مجوز آموزش برای شما مهم است، بهتر است در خصوص مجوز آموزش مربی‌تان تحقیق کنید.

اگرچه با در نظر گرفتن نکات بالا می‌توان در انتخاب یک مربی برای آموزش یوگا موفق‌تر بود، اما همیشه به یاد داشته باشید بهترین مربی برای آموزش یوگا کسی است که از ارتباط با او و هم‌چنین یادگیری از او احساس شادمانی و خرسندی داشته باشید.

منبع : Yogaalliance