از فرسوده و قدیمی بودن سیستم آسانسور تا خراب شدن و استهلاک قرقره‌های آن، دلایل متعددی برای عملکرد نامناسب یک آسانسور وجود دارد. با بررسی و بازرسی مداوم و دقیق و تعمیرات مکرر و در فواصل زمانی معین می‌توان بسیاری از مشکلات مربوط به آسانسور را در کمترین زمان ممکن کشف کرده و با انجام تعمیرات لازم از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کرد. تعمیرات منظم نه‌تنها با کاهش زمان خرابی سیستم آسانسور زمان بهره‌وری را افزایش می‌دهد، بلکه به اثبات رسیده است که این کار مقدار مصرف انرژی را تا 15 درصد نیز کاهش خواهد داد.
زمان‌های توقف طولانی و خرابی‌های مکرر بسیار آزار دهنده بوده و نشانه‌ای از استهلاک و خرابی سیستم آسانسور به شمار می‌آیند. داغ شدن بیش از حد، مصرف بالای انرژی برق و قدرت پایین آسانسور ممکن است مشکلات بسیار آشکاری نباشند اما هزینه‌های پنهان شما را افزایش خواهند داد. اجرای یک برنامه‌ی تعمیری معین و مدون برای موتور آسانسور می‌تواند باعث کاهش این هزینه‌ها و مدت زمان خراب بودن آسانسور شود.
در ادامه‌ی این متن تعدادی از مسائل و مشکلات مربوط به آسانسور را بررسی کرده و راه حل موجود برای جلوگیری از خرابی و آسانسور را ارائه خواهیم داد.

مشکل: خرابی قرقره‌ها

راه حل: شیاربندی دوباره قرقره‌ها

خرابی قرقره‌ها باعث می‌شود که طناب‌های سیمی آسانسور وزن و فشار مضاعفی را متحمل شوند که متعاقبا فشار و وزن روی قرقره‌ها را افزایش خواهد داد. این موضوع باعث می‌شود که این دو اجزای کلیدی دچار خرابی شدید شوند.
برای رفع این مشکل می‌توان قرقره‌ها را مجددا شیاربندی کرده یا آن‌ها را تعویض نمود تا از خراب شدن طناب‌های سیمی آسانسور و یا عملکرد ناقص آن جلوگیری نمود. بنابراین بهتر است قرقره‌ها را در فواصل زمانی معینی بررسی کرده و تعادل و توازن مناسب بین طناب‌های سیمی و قرقره‌ها را برقرار کنید. تجهیزات استاندارد و ساده‌ای با استانداردهای مغناطیسی و لبه‌ی مستقیم برای بررسی دیداری احتمال وجود فرسایش و مساوی بودن مقدار خوردگی در شیارهای روی قرقره‌ها وجود دارد.

آسانسور مقدار زیادی از انرژی الکتریسیته موجود در ساختمان‌های مسکونی و تجاری را مصرف می‌کند.

مشکل: قدرت کم آسانسور

راه حل: بررسی مادون قرمز

آسانسور مقدار زیادی از انرژی الکتریسیته موجود در ساختمان‌های مسکونی و تجاری را مصرف می‌کند، از این رو نوسان در مقدار ولتاژ ورودی می‌تواند کارکرد موتور آسانسور را تحت تاثیر قرار داده یا حتی امکان صدمه دیدن سیستم کلی آسانسور را افزایش دهد. آسانسورهایی که سابقه‌ی خرابی یا متوقف شدن موتور محرکه را دارند، یا آسانسورهایی که گاه و بیگاه با مشکلات عملکردی مواجه می‌شوند، باید از لحاظ کیفیت جریان الکتریسیته ورودی مورد بررسی قرار گیرند.
روش دمانگاری مادون قرمز (infrared thermography) تغییرات دمایی شدید را اندازه گیری کرده و می‌تواند نقاط مشکل ساز قبل از این که باعث به بار آمدن خرابی‌های بیشتر و افزایش هزینه‌ی تعمیر شوند را پیدا کنند. مشکلاتی از قبیل کم و زیاد شدن ولتاژ ورودی را می‌توان به راحتی با استفاده از روش بررسی کیفیت جریان الکتریسیته تشخیص داده و فیوزهایی که خیلی سریع داغ می‌شوند را می‌توان با تصویربردای مادون قرمز تشخیص داد و قبل از این که به موتور محرکه آسیبی برسد مشکل را رفع کرد.

مشکل: آلودگی و جرم

راه حل: بررسی روغن و روان کننده‌های آسانسور

وقتی که ساییدگی رخ می‌دهد، قطعات کوچک فلزی روی روغن قرار گرفته در بین قطعات به وجود آمده و عملکرد درست و دقیق سیستم کلی آسانسور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین ترتیب روغن کاری نادرست یا درزهای ساییده شده می‌توانند باعث به وجود آمدن آلودگی و جرم شوند. انجام یک بررسی مربوط به روغن و روان کننده‌ی استفاده شده در قطعات آسانسور با مشاهده‌ی هر گونه آلودگی یا ساییدگی در درون قطعات موتور می‌تواند مشکلات مربوط به عملکرد نامناسب موتور و کل سیستم آسانسور را حل کند.
برنزه شدن رنگ روغن و گریس بین قطعات موتور یا وجود مقدار زیادی برنز در آن می‌تواند نشانه‌ای از ساییدگی اولیه در قطعات موتور از جمله چرخ دنده‌ی محدب سیستم چرخ دنده‌‌ای آسانسور باشد. هم‌چنین وجود مقادیر زیادی آلومینیوم در تانکر هیدرولیک آسانسور می‌تواند نشان دهنده‌ی ساییدگی در بدنه‌ی پمپ  در یک آسانسور هیدرولیک باشد.

عملکرد نامناسب ریل آسانسور و خرابی سیستم‌های موتوری مربوط به عملکرد ناقص موتورها می‌شود.

مشکل: سر و صدای زیاد ریل آسانسور یا عملکرد نامناسب آن

راه حل:جذب کننده‌های القایی

عملکرد نامناسب ریل آسانسور  و بیش از نیمی از خرابی سیستم‌های موتوری مربوط به آسانسور یا عملکرد ناقص موتورها می‌شود. سر و صدای بیش از حد ریل آسانسور را معمولا به لرزش‌های درون موتور آسانسور نسبت می‌دهند. اگر چه استفاده از گیربکس‌های فرکانس متغیر می‌تواند مشکل انرژی موتور آسانسور شما را حل کند، اما می‌تواند باعث جریان الکتریسیته‌ای شوند که محصول فرعی ناخواسته و مضری است که لرزش‌های موتور را به حد خطرناکی رسانده و ساییدگی بیشتر و زود هنگام ریل‌های آسانسور را در پی داشته که خود در اثر جریان الکتریسیته متغیر به وجود خواهد آمد.
برای رفع این مشکل بهتر است از جذب کننده‌های القایی استفاده کنید که جریان‌ها را جذب کرده و از خراب شدن سیستم آسانسور شما و توقف موتور جلوگیری خواهند کرد. علاوه بر این مطمئن شوید که تمامی اتصالات ایمن بوده و متصل باشند تا دردسرها و حوادث ناشی از سر و صدای جریان الکتریسیته که در اتصالات جلوه پیدا می‌کند، شما را به اشتباه نیاندازد.

مشکل: چرخ دنده‌ی نامتوازن در موتور آسانسور

راه حل: تنظیم موتور

وقتی که موتور به یک قطعه‌ی مکانیکی دیگر متصل می‌شود، تنظیم و انطباق محور بسیار حیاتی خواهد بود. بدون انطباق و تنظیم درست، چرخ دنده‌ی موتور دچار ساییدگی شدید خواهد شد. تنظیم نبودن محور را می‌توان با استفاده از روش بررسی لیزری خیلی زود تشخیص داده و از صدمه‌ی شدید به آسانسور خود جلوگیری کنید.
علاوه بر این می‌توانید از دستگاه‌های تنظیم شده و چرخ دنده‌دار و موتورهایی که از قبل فلنج روی آن‌ها نصب و تنظیم شده استفاده کنید که در صورت باز کردن موتور، دیگر  به تنظیم و منطبق‌سازی نیازی نداشته باشند.

منبع : Renown- electric