افرادی که تحت جراحی لیزیک قرار می‌گیرند اکثرا در خصوص ماندگاری اثرات آن نگرانند. همه می‌خواهند بدانند که آیا منافع آن همیشگی‌ است،‌ یا باز هم نیاز به تکرار عمل وجود دارد؟ کارشناسان می‌گویند که به طور کلی این نتایج دائمی هستند زیرا اصلاح دید از طریق تغییر انحنای قرینه به دست آمده است. شکل تغییر یافته (یا بهبود یافته) همیشگی است. با این وجود، جراحان می‌گویند که قبل از جراحی لیزیک، ثابت شدن دید شخص از اهمیت بالایی برخوردار است. در خصوص نزدیک بینی بزرگسالان،‌ شماره چشم اغلب تا سن 20‌ تا 25 سالگی متغیر است. از این‌رو، اگر عمل لیزیک قبل از سن 25 سالگی صورت بگیرد، احتمالا پس از چند سال بعد نیاز به تکرار جراحی دارد.
در برخی موارد، علی‌رغم انجام عمل لیزیک بعد از ثابت شدن شماره چشم، نتایج مورد نظر به‌دست نمی‌آید. چشم پزشک برای چنین مواردی یک جراحی دیگر را پیشنهاد می‌کند (که معمولا به آن جراحی ترمیمی می‌گویند. زمانی‌ که نتایج مورد نظر به‌دست آمدند، برای همیشه ماندگارند. برخی افراد احساس می‌کنند که جراحی لیزیک نیاز به عینک مطالعه را رفع می‌کند، اما این درست نیست. پیرچشمی یا مشکل در دیدن اشیاء نزدیک، یک مشکل بینایی معمول است که بعد از 40 سالگی شروع می‌شود. عینک مطالعه حتی پس از درمان هم به احتمال زیاد مورد نیاز است. گاهی اوقات افراد مبتلا به دیابت نوع 2، به اختلالات قرنیه یا آب سیاه مبتلا می‌شوند. مشکلات بینایی ناشی از این بیماری‌ها نیاز به درمان جداگانه دارند.
حتی اگر در موارد ذکر شده استثنایی وجود داشته باشد، عمل لیزیک هنوز هم یکی از روش‌های جراحی موثر برای به‌دست آوردن نتایج همیشگی است. جالب توجه است که این درمان می‌تواند فراتر از اصلاح دید،‌ مزایای دیگری هم به ارمغان بیاورد.

درصد قابل توجهی از بیماران کاهش علائم آلرژیک را پس از پایان دوران نقاهت لیزیک تایید می‌کنند.

برخی از مزایای دیگر که هیچ وقت از جراحی لیزیک انتظار نداشتید

باور کنید یا نه، جراحی لیزیک برای بسیاری از بیمارانی که بیماری‌های مختلف چشمی دارند یک نعمت است. این عمل نه‌تنها اختلالات دید آن‌ها را اصلاح می‌کند، بلکه کمک‌های قابل توجهی به سایر مشکلات آن‌ها هم می‌کند. اگرچه همه‌ی افراد به یک اندازه خوش شانس نیستند، اکثر بیماران این مسئله را تایید می‌کنند.
  •  بهبود علائم آلرژیک: درصد قابل توجهی از بیماران کاهش علائم آلرژیک را پس از پایان دوران نقاهت لیزیک تایید می‌کنند. مشکلاتی از قبیل خارش مداوم بینی و آبریزش بینی کاهش یافته و در بسیاری از افراد باعث برطرف شدن سردرد می‌شود. درد سینوسی تا حد زیادی کاهش یافته و بعد از چند روز آبریزش بینی متوقف می‌شود. کسانی که نیاز به گذاشتن لنز ندارند، بعد از درمان از قرمزی و سوزش چشم رهایی می‌یابند.
  • بهبود در دید محیطی: کسانی که از عینک خلاصی می‌یابند، بهبود شگفت‌آوری در دید محیطی خود می‌بینند. عینک، دید مستقیم را اصلاح می‌کند، اما همیشه دید جانبی تار است. این افراد برای وضوح دید باید سر خود را حرکت دهند. عمل لیزیک نه تنها این خطا بلکه کل وضوح دید را اصلاح می‌کند.
  • بهبود دید در شب: این افراد با خوشحالی از افزایش دیدشان در شب سخن می‌گویند،‌ زیرا دیگر به عینک نیازی ندارند. افرادی که قبل از عمل از لنزهای طبی استفاده می‌کردند دیگر نیازی به آن‌ها ندارند. از این‌رو، هیچ خشکی چشم یا مشکلات دید در شب وجود ندارد. به ندرت بیمارانی هم هستند که بعد از عمل لیزیک از هاله‌های نور یا حساسیت به نور در طول شب شکایت می‌کنند. این مشکل موقتی است و بعد از مدتی از بین می‌رود. 
  • بهبود کلی بینایی: کسانی که از نزدیک بینی بیش از حد (یا در برخی موارد، آستیگماتیسم)‌ رنج می‌برند، بعد از عمل لیزیک بینایی‌شان به طور کلی بهبود خواهد یافت. این مشکل اساسا مربوط به خطای انکسار قرینه است که در طول عمل جراحی لیزیک اصلاح می‌شود. بنابراین، این بیماران دیگر عینک نمی‌زنند، یا شماره چشم‌شان تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
با این وجود، این یک واقعیت است که آناتومی هر شخص متفاوت است. از این‌رو، برای تمام افراد نمی‌توان انتظار بهبود مشابه را داشت. مزایای اضافی عمل لیزیک از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

امروزه پیدا کردن یک چشم پزشک با کیفیت خوب برای انجام جراحی لیزیک اهمیت زیادی دارد.

چگونه یک جراح لیزیک عالی پیدا کنیم

اگرچه امروزه جراحی لیزیک بسیار متداول شده است، اما پیدا کردن یک چشم پزشک با کیفیت خوب اهمیت زیادی دارد. همیشه مطمئن باشید که یک جراحی لیزیک موثر و مطمئن تنها از عهده‌ی یک چشم پزشک ماهر که جراحی‌های متنوعی انجام داده برمی‌آید. چند مورد را در این جا ذکر می‌کنیم.
  • از هزینه‌ی پایین جراحی لیزیک شگفت‌ز‌ده نشوید: در دنیای تبلیغات، افراد زیادی با پیشنهادات هیجان‌انگیز و قیمت‌های تخفیف‌دار اغوا می‌شوند. اگرچه برخی از جراحان سود اندکی می‌گیرند و تعداد جراحی زیادی انجام می‌دهند تا سود از دست رفته را جبران کنند (صرفه جویی به مقیاس)، اما در همه‌ی موارد این‌طور نیست. گاهی اوقات، آن‌ها در تبلیغات ادعای قیمت پایین را می‌کنند اما هزینه‌های مختلف پنهانی وجود دارند. باید این را در ذهن داشته باشید که عمل لیزیک یک روش بسیار فنی است و مهارت چشم پزشک نقش فوق‌العاده‌ای در آن بازی می‌کند. تصمیم‌گیری در انتخاب چشم پزشک مناسب بستگی به عوامل متعددی از قبیل شهرت، شیوه‌ی کار، مهارت‌های فنی و کیفیت تجهیزات دارد. تکیه داشتن به قیمت،‌استراتژی خوبی نیست.
  • تکنولوژی اصلی‌ترین جنبه است: در خصوص تکنولوژی مورد استفاده با جراح صحبت و بحث کنید (حتی اگر در مورد آن نمی‌دانید)،‌ زیرا مهم است. جراح باید روش‌های مختلف، جوانب مثبت و منفی و تکنولوژی را که برای‌تان استفاده خواهد کرد توضیح دهد. آیا آخرین روش مورد استفاده است؟ آیا ایمن و قابل اعتماد است؟ آیا چشم پزشک پیش از استفاده از این تکنولوژی قبلا چندین عمل جراحی انجام داده است؟ آیا امکان ارائه‌ی منابع وجود دارد؟ آیا چشم پزشک مورد تایید مسئولان است؟ اگر در خصوص تمام این اطلاعات متقاعد شدید، آن‌گاه ادامه دهید.
  • جستجو برای تبلیغ دهان به دهان: با دوستان، اعضای خانواده، همکاران، همسایه‌ها، یا هر کسی که این عمل را انجام داده صحبت کنید. به‌دنبال افرادی باشید که اخیرا با همین روش تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. عمل چقدر طول می‌کشد؟
  • وارد اینترنت شوید: در دنیای امروزه، اینترنت یک ابزار دم دستی برای یافتن هر گونه اطلاعات در خصوص موضوع مورد علاقه‌ی‌تان است. گشتن در میان فهرستی از جراحان لیزیک موجود در اینترنت، می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. به‌ طور معمول، تمام چشم پزشکان در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند تا تخصص،‌ شیوه‌ی کار و سوابق بیماران خود را معرفی و برجسته سازند. هم‌چنین آن‌ها در مورد تکنولوژی و روش درمان صحبت می‌کنند. برخی از چشم پزشکان به جزئیات تحصیل، مجوزهای رسمی و تجربیات حرفه‌ای هم اشاره می‌کنند.

منبع : Curesight